Blir dere med på vinn, vinn, vinn??!

Leste innlegg hos Vibbedille i dag, ja dere vet hun «gærne tanta» som har en blogg smekkfull av morsomme hobbyting og tang, strikking og hva det måtte være. For tiden lager hun markører, slike små artige figurer som man bruker til strikketøy. Disse figurene er jo da en morsom greie, små artige hjemmelagede figurer, istedet for å bruke for eksempel en tråd og en binders. Og det er det visst innimellom noen som må påpeke, noen ganger med lange avhandlinger om hvor unyttig og bortkastet det er å lage disse figurene som Vibbedille sitter og bruker tiden sin på..

Vibbedilles innlegg, og en del andre innlegg og kommentarer de siste dagene har igjen fått meg til å tenke mye om diverse ting. I går var det mye hist og her, på blogg og ellers, innlegg og kommentarer om viktigheten av god psykisk helse og hvor viktig det er å ta vare på den og pleie den. Hvordan god fysisk helse og psykisk helse henger sammen. Hvordan det å komme seg ut i frisk luft, være i bevegelse, aktivisere seg og trene kan gi gode helsegevinster. De aller fleste er enige her. Og ja det er så viktig å ha fokus på dette. Når vi kommer til oktober skal dere se, da vil det florere av innlegg om psykisk helse, og alle skal fronte saken, for dét er nemlig det politiske korrekte.

Verdensdagen for psykisk helse blir årlig markert over hele verden den 10. oktober. I Norge markeres dagen i perioden medio september til medio oktober, og det er Norges største opplysningskampanje for psykisk helse. Men hvordan er det ellers da, når noen får seg til å kommentere til noen som har sunne hobbyer at man kaster bort tiden sin, og at det man gjør er unyttig? Ja, da har man ikke nådd ut til folk med opplysningskampanjene vedrørende psykisk helse.

Når det skrives innlegg på blogg og ellers, og man nikker og samtykker og deler innlegg om viktigheten av å ivareta egen og andres psykiske helse. Når en lager seg profilbilde på FB med logoen til verdensdagen for psykisk helse, så er det helt utrolig mange som ikke tenker videre over hva dette handler om, de bare vil vise at de fronter de rette tingene. Godhetsposører! For meg gir det ingen mening å fronte ting man ikke bryr seg om, ikke har forståelsen av, eller innhenter seg kunnskap om.

Hobbyer som dette, enten du strikker, lager maskemarkører, tegner, maler, hekler er sunne hobbyer som bidrar til god psykisk helse. Dette nesten på lik linje som mosjon og fysisk aktivitet. Å da rakke ned på at noen har slike hobbyer kan bidra til dårligere psykisk helse. En risikerer å demotivere og ta gleden fra andre – akkurat motsatt av hva alle fronter i oktober når de deler at de støtter verdensdagen for psykisk helse.

Det er som om folk ikke er mer enn de utgir seg for å være! Ikke annet en godhetsposører som avslører seg selv. Hva med å legge litt sjel i disse tingene en visstnok fronter? Vibbedille er dritflink å lage ting og tang, det gjør henne glad, og disse tingene gjør mange andre glad. Det inspirerer og motiverer folk til å gjøre hva de liker. Disse tingene hun lager selger hun ofte i bloggen og på messer, og slik kan hun kjøpe nye materialer og fortsette hobbyen, pleie egen psykisk helse, gjøre hva som gleder en selv, og så glede, påvirke og inspirere andre. Det er en forbannet god sirkel, så fuck folk som prøver ødelegge denne sirkelen! Tenk dere om!!

Jeg har en utfordring til dere som leser dette innlegget. En utfordring til dere som skriver, poster og deler innlegg om verdensdagen for psykisk helse. Dere som liksom fronter god psykisk helse. Dagene går fort nå, og snart skal jeg være, som jeg er hvert år, med på Bruløpet i Drammen. Dette er et årlig arrangement i Drammen for å markere denne nevnte dagen. Da går eller løper vi mellom bruene i Drammen, der målet er å gi deltakerne en sosial opplevelsesdag. Ikke noe stress, en kan gjennomføre «løpet» helt i eget tempo.

Bruløpet er ikke bare et løp. Det er en hel dag med foredrag, konserter og opplevelser. En slags messe der folk stiller ut malerier de har laget. Jeg har hatt utstilling der to år på rad. Blir ikke i år. Men anyways, der er også boder hvor det selges ting og tang som folk har laget selv, slik Vibbedille gjør. I fjor så jeg noen kule strikkede kaniner, de var så utrolig flotte og bra laget. Tenk mestringsfølelsen, gleden over å gjøre ting en er flink til, eller bare det å lage noe å se at man blir flinkere. Det bygger en opp som menneske, da snakker vi om noe som betyr noe for den psykiske helsen.

En annen ting, det å være på Bruløpet, oppleve medmenneskeligheten. Når en sitter der og utstiller bildene sine, eller prøver selge de små bamsene en har heklet. Det beste er jo å være på et sted der folk bryr seg og forteller en hvor flink en er som står på, hvor kul bamsene er og så videre. For den biten er folk jaggu ikke flink til. Det å bli oppmuntret, det å bli sett på en respektfull og god måte!

Det er noe besynderlig over at folk poster logoen til verdensdagen for psykisk helse på sosiale media, på egne profilbilder i oktober, mens de i august og november faktisk får seg til å tråkke på andres små gleder i livet og deres psykiske helse. Jeg kan godt på min egen plattform, eller i en samtale med ei venninne si at jeg likte ikke det bildet, den bloggen, den figuren hun har laget, men jeg oppsøker ikke vedkommende for å si det. Jeg ringer ikke til noen, sender melding for å fortelle at genseren hun strikket ikke er fin, den er unyttig og bortkastet tid. Da handler det ikke om en meningsytring lengre, da er man bare slem og bryr seg lite om å bygge andres psykiske helsetilstand.

Så tilbake til utfordringen til dere som leser. Vil dere være med meg å markere verdensdagen for psykisk helse? Vil dere komme og delta i Bruløpet sammen med meg onsdag 18. oktober? Da går/løper vi sammen. Ser på utstillingene og hva ting og tang folk som deg og meg, folk med utfordringer har laget og fått til. Høre på foredrag om psykisk helse, spise boller og drikke brus og kaffe. Være med på loddtrekning for alle deltakerne. Eventuelt delta på «After-run» på Fontenehuset, hvor det serveres kruttsterk hjemmelaget tomatsuppe til alle Bruløp-deltakerne.

Dere velger selv. Her er ingenting å tape, men mye å vinne. Alle som stiller heier jeg på!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#bruløpet #psykiskhelse #drammen #bunnytrash #bunny

24 kommentarer
    1. Ahaaa du VET det pirrer meg når du legger ut utfordringer av det slaget der! Kunne godt tenkt meg bruløpet i Drammen, hadde vært kjempegøy! Eg setter ring rundt datoen åsså må eg se det an 🙂 Venninna mi og eg skal faktisk gå et løp i oktober også (5/10) Det er for Rosa Sløyfe, noe eg støtter hvert år, men å gå løpet…Vel…Me får medalje!! *Stas*

      Ellers så kan me jo være enig i at det er mye rare folk som sitter hjemme i egen stue å kokkelure og funderer ut på hvilken måte de kan trykke andre menensker ned – Bare fordi! De må virkelig ha det lite godt med seg selv.

      Takk for fin omtale forresten, godt å se at andre også reagerer på akkurat det <3
      Klem Vibbe 🙂

      1. Pirrer faktisk, hehe.. medalje får du på Bruløpet også. Har noen stykker, de henger nå her og dingler.. slike folk kaller jeg insekter! Bare hyggelig, fremhever gjerne disse figurene, jeg synes de er morsomme, jeg blir glad av dem og du er kjempeflink 🥰🐰

    2. 👏👏👏. Flott initiativ! Som alltid: handlinger veier uendelig mye tyngre enn ord 😘.
      Kan ikke love noe nå, for i slutten av september skal jeg inn i et behandlingsløp på sykehus. Foreløpig har jeg ikke oversikt. Kan jeg klare å stille, ja da gir jeg lyd fra meg 😃.

      Er så enig i flere refleksjoner her. Det er ikke alt man trenger å uttrykke mening om, særlig ikke når det forutsetter at man aktivt oppsøker en annen for å formidle. Hva for tanke er dét – at alt skal være nyttig ? Eller – går det an å tenke at det faktisk er nyttig å gjøre seg selv glad ?

      Jeg strikker, og bruker gjerne merketråd. Kunne fort kjøpt maskemarkører hos Vibbedille i stedet – bare fordi jeg blir glad av å se på dem, blir glad for å ha noe helt unikt.

      Veldig fornøyd med å drive med unyttigheter, jeg 😊

      1. Takk, vet jeg er tidlig ute med utfordringen. Heller tidlig enn for sent. Artig om du dukka opp. Artig om flere ville reflektere over hva jeg faktisk skriver. Jeg er litt sånn ilsk på alle disse som hvert år på verdensdagen deler noen ord og uttalelser som om det er et helt ordinært kjedebrev. Men å faktisk stille.. være tilstede på foredrag, bli opplyst, møte folk med faktiske utfordringer et cetera, den delen uteblir. Vi har alle en psykisk helse, vi kan alle plutselig havne på bunn. Greit å vite hvem som bryr seg og hvem en kan snakke med. Å snakke med godhetsposører om en sliter, det har ihvertfall ingen nytte. Og ja, hva er greia med å skrive noe negativt til noen, om noe, som faktisk er et positivt bidrag?! Disse duppedittene er ikke unyttige og bortkastet tid, jeg ser bilder hver dag og smiler. Har du sett dagens pingviner med syretrippøyne, og detaljene med garn rundt hodet og i armkroken? Og de små sjeløyde kyllingene med tre røde utvekster på toppen? Haha.. Nei, insekter som oppsøker deg og kommenterer flere ganger daglig for å tråkke på deg, og samtidig fremstiller seg selv som en som er bedre enn deg, dét er bare så psykt! Jeg trenger ikke blomsterpinner med pingviner, men de gjør meg glad, og folk bemerker dem og smiler. Skal det være feil liksom? Er det unyttig og bortkastet å få folk til å smile? Vi kan kalle det unyttigheter, men det jeg ser på som mest unyttig er insekter som ikke har noen annen funksjon enn å være ekkel.

        1. Eeeelsker pingvinene med garn 😍.
          Ligge på rygg i gresset og titte på himmelen, sitte ved havet og høre brenningene med kakao eller kaffe i koppen. Lese bøker i timevis. Lage iskrem fordi jeg fikk lyst. Legge puslespill i en søvnløs natt. Lage fotoalbum med all verdens dill&dall for gleden av å skape.

          Sikkert mange som finner det unyttig. Heldigvis bryr det meg midt på ryggen. Og jeg håper at veien frem til å bry meg veldig om masse «unyttig men nyttig», også har gjort meg til en mer vidsynt sjel.

          1. Lage fotoalbum… slike scrapbooks laget jeg også før. En bok for hver ferietur og reise jeg hadde foretatt. Med utenlandske penger, billetter, visittkort, klistremerker og dill og dall. Da Japanphoto la ned siste sjappa i denne byen ble det stopp, men har mange kule album. Ikke unyttige da, de funker bedre enn den skyen/clouden en må betale for på mobilen. Mye mer sjarm, og det ga ro i sjela å holde på med. Bra for sjela rett og slett, denne psykiske helsen vettu 🥰🐰

            1. Laga du scrapbooks? Nei, så gøy!!! Jeg kjøpte fotoskriver 😉. Fordi det er sjarm, sjel og kjennes godt 🥰

              1. Yupp, masse scrapbooks fra turer i Europa, Asia og Afrika. Også brukte jeg lage scrap-books med bilder, utklipp, billetter etc fra Madonna-konserter rundt omkring 🥰🐰

    3. hadde jeg bodd der du bor hadde jeg gjerne vært med deg ,men jeg bor desverre for langt unna og etter 4 uker i bobil i Nord vil nok ikke gubben kjøre meg en gang til hi hi ,men håper det blir en flott dag for alle dere som er med

      1. Tanken er god, og kanskje blir gubben rastløs før den tid. Er jo noen dager/uker til 18. oktober, og da er det gratis kaffe og boller og mer til 😜

    4. Hva har eg så gjort den siste halvtimen tro?
      Vel, har i allefall konkludert med at det blir fly om eg kommer, for langt til at eg gidder kjøre….i oktober! Ok flypriser nå om dagen når det er så pass langt fram, men hvilket hotell er å anbefale i Drammen by da? Det var et par som lå like ved jernbanen? I stavanger er jo f.eks jernbanen et sted man ikkje går alene en sen kveld, men eg vet ikkje m Drammen da?

      1. Hellige kaninmåne… 😂 er vel slik med alle jernbanestasjoner nå til dags.. hotellene i Drammen ligger alle på Strømsø side og bare minutter fra hverandre, så da går vel folk etter hva som er ledig og rimeligst? Jeg har aldri bodd på hotell i Drammen selv.. 🙈

    5. Psykisk helse er veldig viktig. Skulle ha vært moro og vært i Drammen, men dessverre er veien veldig lang. Vil tro at mange møter opp på denne markeringen i oktober.

    6. Jeg sier foreløpig kanskje, kommer veldig ann på formen… Det å snakke om psykisk helse er noe vi må gjøre mye mer av hele året. Jeg har personlig sett hvordan en person som ikke klarte å snakke om de vonde tankene hen hadde, som tilslutt ble så store at hen valgte å avslutte livet. Jeg har også venner som har vært langt nede, som klarte å trekke seg opp i dagslyset ved å snakke om problemene sin og ikke minst klarte å gå ut å møte nye mennesker å gjennom det få et godt liv. Et liv hvor hen våkner opp stort sett hver dag, og ser fram til hva dagen bringer. Klem 🤗

      1. En tid i livet mitt var det veldig mye rus- og problemer med psykisk helse, vet ikke hvor mange jeg har mistet til overdoser og som har tatt eget liv. Mange skjønner ikke ar det er grunner til at folk havner utpå, det er ikke noe man ønsker og bestemmer seg for.. klem til deg 🥰🐰

    7. For et par år siden, så var det et menneske i min nærhet som skrev så hjertevarmt om psykisk helse på verdensdagen, at man kunne bli aldeles rørt, om man ikke visste hvordan denne personen kunne være. Og hun hadde en svoger, som virkelig kunne hatt godt av denne «kjærligheten» til sine medmennesker. Men- et spill for galleriet 🤮

      Og Vibbedille er fantastisk flink, og fortjener bare ros og applaus. Har kjøpt flere ting av henne, bl a et par veskepynt, som jeg er veldig godt fornøyd med😁 Kanskje bunner negative kommentarer i at folk er misunnelig på kreativiteten hennes? Jeg er ihvertfall det😉

    8. Psykisk helse er viktig!
      Fysisk og psykisk helse!
      Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg komt og vært med! Jeg engasjerer meg på sunnmøre 🙂 God fredag til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg