Bli med på et eksperiment folkens!!

Jeg sitter hjemme og snurrer, har ryddet i fryseboksen og har egentlig lite å ta meg til. Snuppen min har arbeidshelg og vaktene er plassert slik at det ikke er rom for utskeielser eller sådan. Så da er det ‘hvit helg’ på meg, for første gang på lenge. Det er sjelden jeg tar meg en fest uten snuppen min, han er den jeg trives best med uansett.

Så sitter jeg da her og trykker på internettet, og plutselig ser man på en insta-video, og skroller videre og videre, plutselig blir man som fanget i denne boblen som jeg egentlig er motstander av. Alle disse videosnuttene man skroller gjennom og alt bare blir som grøt i hodet. Er ikke mye nevenyttig med å skrolle slik. Men plutselig dukket det opp noe interessant. Et eksperiment som i sin tid ble utført av CIA. Måtte google om det faktisk var reellt, og ja det var det. Der ble utført slike tankekontroll-eksperiment (mind control experiment) på 50 tallet og dokumentene av resultatene ble offentliggjort i 1973 mener jeg det var.

Uansett, det er ikke relevant når dette skjedde og hvem som utførte eksperimentene, men det var resultatet av eksperimentet som var litt tankevekkende.

En mann blir plukket opp på gaten, eller stoppet på gaten og spurt om han vil delta i et eksperiment. Om han ble tilbudt lønn for dette eller whatever, det vet ikke jeg, men han ble med på eksperimentet.

Han ble da ført låst inn i et rom sammen med 17 andre mennesker. Der ble han gitt inntrykk av at dette er helt random mennesker plukket opp på gaten og spurt om å være med på et eksperiment, på samme måte som han selv ble. Alle så ut til å være tilsynelatende vanlige folk i helt vanlige yrker. Servitører, lærere, helsepersonell og så videre. Arbeidsfolk som vil tjene til livets opphold og betale for utdannelse, forsørge barna sine og whatnot..

Disse folkene pratet litt før dem ble plassert til oppgaven, eksperimentet. La oss si dem satt på en rekke ved siden av hverandre. På en skjerm eller noe, på en tavle eller hva det måtte være ble de vist et bilde av en trekant 🔺

Alle må svare hva de ser på skjermen, og etter tur svarer den første at han ser en firkant ◾️det samme gjorde den neste, svarte at han så en firkant ◾️ og den neste så også en firkant ◾️ og den neste ◾️ og den neste ◾️ og den neste ◾️ altså samtlige 17 mennesker denne mannen satt i dette rommet med svarte at de så en firkant ◾️

Denne mannen visste jo selvsagt ikke at alle disse andre menneskene var agenter. At de var bedt om å svare som de gjorde. For bildet på skjermen viste jo tydelig en trekant, dette var ikke noe utydelig bilde og til å ta feil av, det var klart og tydelig en trekant 🔺

En kan på mange måter skjønne at denne mannen ble satt ut, at han opplevde noe surrealistisk, at han muligens tenkte «er det jeg som er gal eller?»

Han var den siste som skulle svare, og han svarte også firkant ◾️

Slik fungerer det. La oss si at du leser noe i avisen. I Dagbladet. Det samme står i VG. I Aftenposten. NRK. TV2. Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Drammens Tidende.. Når du leser det samme i alle disse, så tar du det for gitt at det er sant? Mest sannsynlig hadde det vært nok å lese dette i 2-3 aviser, så hadde du akseptert det som sannhet?!

Det er tankekontroll det også. Mind control!

Jeg har latt meg lure av media noen ganger. Det innrømmer jeg. Men jeg vet også at om jeg hadde sittet i den stolen, i det rommet med de 17 agentene som svarte firkant ◾️ så hadde ikke jeg svart det samme. Jeg hadde svart trekant 🔺

Ser jeg en trekant, så svarer jeg trekant 🔺

Det kommer heller aldri til å skje at jeg svarer noe annet enn jeg faktisk ser selv. Jeg har opplevd det også, at jeg har vært vitne til noe, blitt anklaget for å snakke usant fordi det stod noe annet i avisene!! Jeg var der, avisene var der ikke!

Så vil jeg til slutt spørre deg/dere som leser. Om du hadde blitt satt i et rom med disse 17 som svarte firkant ◾️ Hva hadde du svart tror du?! Vær ærlig nå!

Alle svar verdsettes 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#eksperiment #bunnytrash #bunny

18 kommentarer
    1. Hm, faktisk litt usikker på hva jeg ville svart – var det noe som stod på spill i forhold til hva en svarte?
      Mulig jeg hadde svart firkant og tenkt at de rundt meg måtte enten være idioter, eller at det lå noe mer bak dette; eller så hadde jeg svart trekant og lurt på om jeg enten hadde gått glipp av noe informasjon, eller tenkt at her er det noe som ikke stemmer siden de andre er så samstemte om en tydelig feil.

      1. Ingenting på spill, da hadde jeg skrevet det. Saken er som jeg har skrevet. Intet mer. Samstemte hadde vel alle vært uansett, hadde ikke de 17 vært agenter så hadde de nok samtlige svart motsatt, tror du ikke? 🐰

    2. Det blir jo vrient, da. Ingen har vel lyst til å innrømme at de følger bjellesauen uten å tenke sjøl. Tenker samtidig at alle – i gitte situasjoner – kan gå i fella. Kanskje spesielt med den hyperraske informasjonsstrømmen vi har i dag, kombinert med at hjernen vår faktisk er ganske lat!

      De som blir nysgjerrig på den late hjernen, kan dukke ned i boka til Kahneman : «Tenke – fort og langsomt» 😊.

      Så det nærmeste jeg kommer et «sant» svar, det er tilbakemeldinger fra omgivelsene om å være den som snakker når andre holder kjeft, den som sier det andre velger å bare tenke. Tror jeg kan stå for trekant, sjøl om jeg nok hadde kjent på ubehag.

      1. Neida, ingen vil innrømme å følge bjellesauen, men det er jo bevist at majoriteten gjør det, uansett hva dem innrømmer eller ikke 😜 utredningen din viser et godt og ærlig svar 🐰

    3. Hvis det i denne gitte situasjonen du beskriver er sånn at eg kan se skjermen når de andre svarer, og de svarer noe annet enn det de ser….da hadde eg tenkte: “For en gjeng m idioter og så hadde eg svart trekant “

    4. Her hadde eg svart trekant, utan tvil, men så var eg med på eitt liknande eksperiment i forsvaret, berre at me som ikkje var plukka ut random, skulle svara bil, medan biletet synte ein båt. Heile 8 av 10 av dei som var random plukka, svara og bil. Dei var så redde for å drita seg ut, at dei svara bil, sjølv om dei såg ein båt. Det var iallefall det dei oppgav som grunn på samlinga etterpå.
      Ei ganske skremande oppleving.

      1. Hellige kaninmåne.. herjet de med denslags i militæret også?!! Jeg kom ikke lengre enn til sesjon og de insisterte på at jeg hadde blå øyne, noe jeg kverulerte på, og da ble jeg nektet militærtjeneste 🐰

        1. Ja, der var fleire slike testar, for teste ut psyken til folk.
          Spesielt for dei som søkte seg til spesialtjeneste.
          Eg dreiv befalet til vanvidd, så eg var ein sjølvskreven kandidat 😜.
          Hadde eg skjøna kva eg begav meg ut på, hadde eg nok ikkje signert den kontrakten, men eg trudde jo eg skulle tjene land og folk.
          Det var det definitivt ikkje.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg