54 stater i USA

Det er dagen derpå, og tid for å gruble på helt ubetydelige ting og tang. Ligger på sofaen her og kikker på nyheter og det som hendte Sør-Korea der de siste tallene viser 154 døde, det er helt uforståelig, helt vanvittig. Den første store folkefesten på over to år, så skjer dette. En direkte konsekvens av lockdown og restriksjoner. Folk er så ivrige på friheten at man ble rett og slett en fare for seg selv og andre.

En annen ting som poppet opp i nyhetsbildet her er en pressekonferanse med president Joe Biden hvor han refererer til å ha reist i 2018 gjennom alle USA’s stater. Gjett hvor mange stater det var?!

Jeg måtte Google statene i USA, og da gjorde jeg noen interessante funn.

Overraskende mange nordmenn tror det er 52 stater i USA, men det er helt feil. Hvor kommer det fra at nesten halve Norge tror at det er 52 stater i USA?

Jeg fant en gammel artikkel fra Aftenposten hvor de den gang hadde tatt opp denne samme saken. De hadde gjennomført en spørreundersøkelse hvor 46 % av de 52 000 som deltok svarte at er 52 stater. Det er jo ganske vilt, tatt i betraktning at det aldri har vært 52 stater. Har det vel?

Så viser det seg altså å ha blitt store diskusjoner om dette flere steder, blant annet Kvinneguiden, Nettavisen, BlogSpot, VG og så videre. Diverse forum på Facebook og i mange kommentarfelt. Ofte kommer det fram at folk har lært på skolen at det har vært, er eller var 52 stater i USA. Mange mener altså at skoleverket i Norge har skylden for denne vranglære.

I en artikkel fant jeg at noen hadde tatt for seg å undersøke påstanden om at det i gamle skolebøker var vranglære, de oppsøkte da Norli Antikvariat i Oslo. Nordli Antikvartiat hadde da seksten tusen bøker på lager, men ingen av disse viste tegn på at det noen gang har vært mer enn 50 stater i USA. Anders Kvernberg, referansebibliotekar ved Nasjonalbiblioteket har også gjennomgått samtlige geografibøker som er brukt i skoleverket helt tilbake fra 1959. Der var ingen skolebøker som kom med noe annet tall enn 50.

Greit, jeg sjekker selv, altså ikke skolebøker, men nettet. Prøver å finne ut om det noengang har vært 52 stater. For vet dere hva, jeg har også i min tid på skole lært at der en gang var 52 stater. Det var ikke slik at jeg leste det i en skolebok, men det er slik at jeg husker akkurat når jeg ble fortalt det, hvilken lærer, jeg husker klasserommet vi satt i og i det hele tatt. Dette var 5. klasse og læreren stod der fremme ved kateteret og fortalte hvorfor det amerikanske flagget hadde alle disse stjernene. Det var 52 stjerner og hver stjerne representert hver stat. Så med det gikk jeg i mange år og trodde at det var 52 stater.

Spinnvilt!!

For å ta faktaene: Frem til 1959 var det 48 stater i USA. Så kom Hawaii og Alaska med, og da ble antallet 50. Det er 50 stater i USA!!

Så har vi president Joe Biden da, som står på live TV og forteller at han i 2018 reiste gjennom alle de 54 statene i USA. Presidenten selv, hahaha.. Da var det plutselig ikke så flaut lengre at jeg tidligere, over en lang periode trodde det var 52. Jeg er ikke presidenten i USA. Jeg er bare Bunny på Fjell i Drammen i det lille landet Norge, smartere enn presidenten, hahaha.. skakke mye til.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#historie #usa #bunny #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Jeg lærte at det var 50 stater i USA, videre hadde det amerikanske flagget en stjerne for hver stat, og de tretten stripene representerte de 13 første statene som utgjorde landet. Kan jo forstå at den amerikanske presidenten roter, for flagget du viser øverst har 54 stjerner….

      1. Ja, det er jo slik at cirka 54 prosent i Norge har lært riktig. Jeg har ingen forståelse for at en president roter om hvor mange stater det er, han er jo faktisk president over disse statene. At flagget i innlegget her har 54 stjerner er en bevisst handling, det er jo ikke dette flagget som svaier godt plantet på taket til det hvite hus, eller som står på skrivebordet i presidentens kontor. Begge de flaggene har 50 stjerner.

      1. Det er ganske snålt, for det har aldri vært 52 liksom. Som sagt husker jeg scenen da læreren fortalte dette, husker det klart som dagen. Set får meg til å stille spørsmål med alt jeg lærte i femte klasse. Lurer på hvilken skole Biden lærte 54 🤪

    2. Hugsar eg måtte rette på ein lærar i høve det. Han påstod hardnakka at der var 52, så eg ramsa opp dei 50, og spurte om han kunne navngje dei to siste. Då gav han seg.
      Biden fekk altså til at der var 54 🤣.
      Eg visste ikkje at han hadde var i Noreg i 2018 🤣🤣🤣.
      Det er vel Noreg, Tyskland, Italia og Ukraina som er dei 4 statane han rekna på 🤔.

      1. Vanskelig å si hva den derre Biden tenker, OM han tenker. At den mannen er president må være den største skandalen i Amerika nyere tid. De jobber godt med å dekke over akkurat dét med å konstant lage Trump-overskrifter. Aldri før sett at en ekspresident får så mye oppmerksomhet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg