5 effektive typer periodisk faste.

I går postet jeg et innlegg hvor jeg ytret min manglende forståelse til hvorfor folk velger inngrep og bruk av legemidler for å redusere vekt eller slanke seg når de faktisk har evne til å gjøre dette på en sunn og fornuftig måte. Jeg fortalte om gode resultater ved å faste på en forstandig måte uten inngrep, og uten bruk av preparater og medikamenter som med tiden kan vise seg å være mer skadelig for kropp og sinn med de potensielle bivirkninger og skader det kan medføre.

«Når kjendiskokker slanker seg».

I dag vil jeg dele med dere 5 effektive metoder periodisk faste, hvor jeg selv har prøvd ut, over tid, to av disse metodene:

Tidsbegrenset spising – innebærer å faste hver dag i 12 timer eller mer og spise de resterende timene. Et populært eksempel er 16/8-metoden. Den innebærer en daglig 16-timers faste og et 8-timers spisevindu der du kan innta 2, 3 eller flere måltider.

5:2-dietten. 5:2-dietten innebærer at du spiser som du pleier 5 dager i uken og begrenser kaloriinntaket til 500-600 kalorier de resterende 2 dagene. Denne metoden gjennomførte jeg i en 6-måneders periode og reduserte kroppsvekten med 30 kilo og oppnådde stor helsegevinst.

24-timers faste – denne metoden er også kjent som Eat-Stop-Eat-faste og innebærer at en faster i 24 timer en eller to ganger i uken. De resterende dagene spiser man som vanlig. Dette er metoden jeg har holdt meg til fra 11 april i år, og til nå, altså i snart 6 måneder. To dager faste i uken. De første månedene gikk jeg ned i vekt uansett. Nå er det slik at jeg står på stedet hvil (normalvekt), da jeg ikke er noe aktiv for tiden, men med en gang jeg øker aktivitetsnivået så reduseres vekten. Det geniale her er at jeg spiser absolutt hva og hvor mye jeg vil de 5 dagene jeg ikke faster.

Faste annenhver dag – ved vekseldagsfaste er målet å faste annenhver dag.

Krigerdietten – denne metoden var en av de første populære diettene som inkluderte en form for periodisk faste. Den går ut på å spise små mengder rå frukt og grønnsaker i løpet av dagen og et stort måltid om kvelden.

🐰

Periodisk faste kan høres komplisert og skremmende ut, men det kan også være veldig enkelt. Eller det er veldig enkelt, for det er en selv som bestemmer over sin kropp og sinn, det er en selv som bestemmer over sin egen vilje. Det er i hjernen det ligger!

Ved faste slipper en vanligvis å telle kalorier, passe på makronivået, spise visse matvarer en kanskje ikke er vant til å spise, eller eliminere visse matvarer en ellers liker, og det er såååå deilig!

Avslutningsvis vil jeg si som jeg skrev i gårdagens innlegg, jobben ligger egentlig ikke i å gå ned i vekt, jobben er å holde seg der!

Forskningsresultater viser at faste ser ut til å kunne beskytte mot sykdommer som diabetes 2, hjertesykdom, ulike krefttyper og nervesykdommer i tillegg til mer dagligdagse plager. Fagfolk som kostholdseksperter og leger anbefaler faste. Merk også at nybegynnere bør aldri faste i mer enn et døgn om gangen. Det er nødvendig å begynne gradvis slik at kroppen får tid til å tilpasse seg. Personer med BMI lavere enn 25 anbefales ikke å redusere vekt ved faste.

Håper at dere der ute som leser dette og sliter med overvekt finner noe nevenyttig i hva jeg skriver. Ha en fortsatt fin dag! 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#faste #bunnytrash #bunny

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg