Når kjendiskokker slanker seg!

Jeg har mang en gang postet i bloggen her innlegg om å redusere vekt, slanke seg, endring av kosthold, psykisk og fysisk helsegevinst og denslags.

Nå har jeg aldri vært 150 kilo, jeg tror ikke jeg hadde greid å komme opp dit uten å ha dauuet først. Kortvokst som jeg er så hadde jeg nok blitt som en et egg i en mikrobølgeovn. Kaboooom!!

Men jeg holdt på å bikke 100 kg. Da var jeg feit ass, hadde ikke hake, bare hals, så ut som en sel. Hadde det ikke vært for en stripe skjegg så.. ja lukk øynene og se det for dere.

Men alt ligger i hjernen. En må bestemme seg. Vise viljestyrke. Si nei til kjedespising, heller finne andre virkelighetsflukter, ignorere «suget» (det er ikke sult, vi spiser faktisk for mye) og finne på noe for å glemme at man er fysen. Rydde et skap, gå en tur, pule, danse, male et bilde. Jeg gikk ned 30 kilo ved å faste. Altså to dager i uken var inntaket under 500 kalorier de dagene. De andre dagene spiste jeg normalt, altså ikke overspising.

Jeg fikk etterhvert mer energi, ble gladere og friskere. Motivasjonen økte hele tiden. Lysten til å gjøre ting ble større. Ja i det hele tatt helsegevinst alle veier.

Jeg husker for en tid tilbake siden så ramlet det bilde etter bilde inn på forsiden av blogg.no av pakker med smør. Eller Melange, en blanding av smør og rapsolje. Disse pakkene skulle symbolisere vekten som den respektive blogger hadde tatt av seg fra uke til uke. Det var ikke rent lite. Vedkommende raste jo ned i vekt. Nå i nyere innlegg ser det ut som om vekten bare har tatt springfart til himmels.

Det jeg undrer meg over er folks jakt på mirakelkurer og lettvindte løsninger for å se bra ut. Det er jo hva det handler om når man fettsuges, tar slankeoperasjoner, får rompeimplantater, fillers, silikonpupper og hva det måtte være. Vektreduksjoner med farlige dietter og slankemedisiner, sprøyter som er godkjente under tvil og ikke gis på blå resept her til lands. Bivirkninger som økt hjerterytme, abdominalsmerter, diaré, forstoppelse, alopecia, oppkast, fatique, anafylaktiske reaksjoner, hodepine, gallestein. Noe av dette er kroniske diagnoser, diagnoser jeg selv har, og jeg kan ikke begripe at en utsetter seg for større risiko for denslags.

Mantraet er, «jeg fikk ikke bivirkninger etter første sprøyta, så jeg tar en til».

Javel, good luck with that!

Det er ikke så himla vanskelig å bestemme over egen kropp og sinn. Det er derimot vanskelig å bestemme over andres kropp og sinn, men min kropp bestemmer jeg over. Jeg bestemmer om jeg skal gå, stå, bevege meg mer eller mindre, spise mer eller mindre, si ja eller nei til kake. Jeg bestemmer om jeg skal skippe frokosten eller droppe bernaisesausen til dagens middag (løvbiff med pommes frites), eller bare bruke mindre smør i sausen.

Jada, det er lettere å gå opp i vekt enn ned i vekt. En vil alltid gå litt opp eller ned. Noen ganger sklir en ut og det blir noen kilo opp. Men hva med å bruke kroppen og hodet? Er ikke det hvorfor vi har kropp og hode? Hvorfor ikke ha samme kontroll på vekten som en har på for eksempel bankkontoen? Personlig bruker jeg ikke mer penger enn jeg har. Jeg sjekker kontoen. Hvorfor ikke gå på vekta en fast morgen i uken? For eksempel hver fredag morgen? Så kan en justere vekten i den riktige retning.

Etter jeg slanket meg 30 kilo, så fortsatte jeg å sjekke vekten min. Hver fredag morgen. Så justerte jeg deretter. Så ble jeg dum og det skled ut og jeg gikk opp en del kilo. Da var det å programmere hodet, og så begynte jeg å faste igjen. Dette var i våres. Denne gang valgte jeg å faste fullstendig, og nå spiser jeg ganske enkelt ikke på tirsdager og torsdager. Med unntak hvis det ikke er noe helt spesielt. Jeg har normalvekt, og jeg ksn spise hva jeg vil de andre dagene. I går spiste jeg en omelett til frokost, to rundstykker med ost og laks til. En halv hjemmelaget mexikansk pølsemospizza med masse fetakrem, fordelt på middag og kvelds, drakk to store tassimo kaffekopper ned karamell og spiste en stor skål med tres is. Kalorier, kalorier, kalorier.

I dag er det torsdag. Jeg faster!

Da jeg utdannet meg kokk hadde vi undervisning i noe som heter kost og ernæring.

Hvorfor skal man fucke med kroppen under påstanden av at man vil den vel? Er det virkelig noen som tror at inngrep og inntak av legemidler er veien å gå? Jobben ligger ikke i å gå ned i vekt, jobben er å holde seg der!

Til slutt, fasting er sunt og gir resultater. Forskningsresultater viser at faste ser ut til å kunne beskytte mot sykdommer som diabetes 2, hjertesykdom, ulike krefttyper og nervesykdommer i tillegg til mer dagligdagse plager. Fagfolk som kostholdseksperter og leger anbefaler faste. Merk også at nybegynnere bør aldri faste i mer enn et døgn om gangen. Det er nødvendig å begynne gradvis slik at kroppen får tid til å tilpasse seg. Personer med BMI lavere enn 25 anbefales ikke å redusere vekt ved faste.

Stå dere vel folkens 🐰

Før, etter, før, etter.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#faste #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Selv om man blir litt forbanna når legen sier det hele dreier som et regnestykke så er jo det sant. Og man må ville det. Snakket med ei her om dagen som gikk på denne medisinen…hun sluttet m den fordi hun ble dårlig når hun tok en halvliter og når hun spiste boller….!?!? Slutt m øl og bolle da sa eg, nei…legen hadde sagt hun kunne drikke/spise som vanlig og sprøyta ville fixe resten. Den legen burde mistet lisensen sin…På medisinen står det: Det krever reduksjon i kcal-inntaket og man må være aktiv. det er jo egentlig oppskrifta på et vekttap. Hvis man bruker litt tiiiid så er alt mulig, er vondt i starten, men så løsner det og alt blir i grunnen bedre 🙂

      Klem fra Vibbedille -18 kg

      1. Når jeg faster to dager i uken så holder jeg vekta. Veier det samme uten å være aktiv, og spiser hva jeg vil 5 dager i uken. Hvis jeg i tillegg aktiviserer meg litt, så ja da går jeg ned i vekt. Enkelt regnestykke: 10-20= -10 😜 18 kg er knallbra, og du har ikke trengt å kutte ut isen 😜🐰

        1. Nop! Eg spiser is nesten hver dag, men resten av kostholder er sunt og bra 🙂 Når eg så forbrenner i snitt 2800 kcal i døgnet går eg fortsatt ned, dette justeres når eg er klar til å flate ut 🙂 Nå har eg stått nesten bom stille i snart 2 mnd! Har begynte med styrketrening i tillegg (Du vet den kjernemuskulaturen som er viktig for oss over 40 hehe) og da er det ikkje rart eg står stille, sa legen. Logisk da. Men fortviler ikkje, hvis eg dropper isen annen hver dag løsner det sikkert 🙂

          Du har jo virkelig blitt smashing da! Det gjelder å finne sin egen greie og det som funker, men medisiner av denne typer…..vel, eg er meget skeptisk…bare det at galleproblem er en bivirkning skremmer vannet av meg! Unner ingen, ikkje min verste fiende en gang de smertene!

          1. Styrketrening ja, da går du sikkert litt opp i vekt igjen etterhvert da. Muskler er tunge, haha.. Når det kommer til legemidler og den slags så har jeg ingen forståelse for valget å bruke slikt når en faktisk har evnen til å å gå ned i vekt på naturlig vis, når en faktisk har gjort det, men likevel velger å dytte i seg og rase opp i vekt. Hva er vitsen med slike medisiner, og risikoen det medfører, når en velger å ikke ta jobben med å holde vekten nede? Da er det jo fånyttes uansett…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg