Tragisk av Elkjøp

For under to år siden kjøpte jeg en laptop på Elkjøp, Bjørnstjerne Bjørnsonsgate, her i Drammen. Den ble installert og satt i gang. Men den var så treg og hadde flere problemer. En venninne som er flink med data kom og kikket på den, men hun fikk ikke ordnet problemene. Dermed leverte snuppen min den inn på Elkjøp, og der ‘fikset’ de den. Den var like treg, men jeg kunne bruke den. Så skulle vi ha en fest her, og jeg koblet fra strømmen på laptopen og la den på boden. Der lå den i to døgn.

Da jeg skulle koble den til igjen virket den ikke. Venner har prøvd, jeg pratet med service på Elkjøp. Men ingen kunne hjelpe. Jeg kunne sende den inn, noe jeg har gjort før med en annen maskin som jeg hadde i flere år. Den gang måtte jeg betale masse penger, vente i uker og måneder for å få tilbake en maskin som tok kvelden kort etter. Så denne gangen orket jeg ikke alt styret og slo meg til ro med at jeg hadde kjøpt en defekt laptop og kastet bort noen tusenlapper.

Jeg satset på et engangstilfelle. Noen ganger er man bare uheldig.

Nylig kjøpte snuppen min meg en iPhone 7 i tidlig bursdagsgave, og samtidig kjøpte han seg selv en Samsung 8. Fra dag 1 har hans Samsung vært et problem. Den er treg, vil ikke oppdatere apper, kobler seg fra Wi-Fi, og når vi kobler den til anlegget for å spille musikk så funker ikke det heller. Utgangen er vel gåen.

Etter flere besøk på Elkjøp de første dagene, og to besøk der i går bestemte han seg for å bruke angreretten i dag og gikk til Elkjøp igjen for å levere mobilen, og heller få en iPhone.

En kan ikke vite alt, men dette vet vi altså nå. Vi fikk ikke beskjed om dette da han kjøpte mobilene, men med små bokstaver nederst på kvitteringen står følgende: “30-dagers returrett gjelder ikke mobil”.

Vi har aldri likt servicen på Elkjøp. Da vi flyttet hit til Drammen kjøpte vi komfyr og vaskemaskin der. De hadde ikke på lager, så vi måtte vente to uker. To uker ble to måneder, og da kom dem på døra vår med to like komfyrer. Da vi kjøpte siste vaskemaskinen fjernet de ikke sikringene. Og det gjorde ikke “dumme” meg heller, for jeg visste jo ikke om sikringene da jeg satte i gang maskinen. Det var visst forventet at jeg skulle gjøre dette, selv om vi hadde betalt for både maskinen og levering/installering. Så på det lille badet vårt hoppet maskinen rundt og holdt nesten på knuse toalett og vask. Jeg satte meg på maskinen. Og da den hadde tromlet seg ferdig hadde den borret hull i gulvet.

Jeg lurer på, er returrett og angrerett det samme? Gjelder ikke angreretten fordi dem har skrevet “30-dagers returrett gjelder ikke mobil” på kvitteringen?

Jeg har ringt Elkjøp i dag, men ikke fått svar.

Jeg synes det er tragisk at vi gjennom våre 11 år i byen her har kjøpt komfyr, to vaskemaskiner, LED-TV, flere laptoper, to Blu-Ray-spillere, masse duppedingser, og nå nettopp to mobiler til tilsammen nesten 16 000 kroner. Så skal man bli totalt avvist. Ikke snakk om å være imøtekommende i det hele tatt.

Joda, vi har hele tiden visst at servicen er dårlig på Elkjøp. Men ingen av oss kjører bil. Vi bor noen minutter unna, så det har vært både praktisk og greit å handle der. Og om en kjøper et produkt på Elkjøp eller Lefdal eller whatever så burde produktet være i orden eller samme stand uansett hvem man handler hos.

Men nå virker det på meg som om at Elkjøp faktisk selger en del defekte produkter og selger dem som nye. Og muligens er dem fullstendig klar over det og derfor er lite imøtekommende og yter elendig service.

Kan det være tilfelle?

Tragisk å spare 7590 kroner i feriepenger for å for første gang kjøpe seg, unne seg, en helt ny siste modell mobil.. og så blir det slik.

EDIT: Har nå lært mer om angrerettloven, og vet at den som oftest ikke gjelder i butikk. Grunnen til at en ikke har visst dette er fordi andre butikker i hovedsak lar en bytte hvis noe er galt med produktet en kjøper. Jeg har aldri opplevd noe annet, og det er slik det burde være. Salgspersoner, bedrifter og butikker skal være kundevennlige og yte service, slik er det altså ikke hos Elkjøp. Ihvertfall ikke hos Elkjøp, Bjørnstjerne Bjørnsonsgate, Drammen – her er link til Facebooksiden: Link!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#elkjøp #elkjøpdrammen #laptop #defektlaptop #mobil #defektmobil #samsung8 #service #elendigservice #angrefrist #angrerett #ingenangerett #returrett #ingenreturrett #drammen

12 kommentarer
    1. God morgen min venn :*
      Først angående pcen: jeg opplevde det samme med min, dog kjøpt annet sted, den sluttet brått å virke. Problemet løste seg med å holde inne av/på- knappen i ett minutt. Vet ikke om dere prøvde det?
      Mobilen: der er det snakk om reklamasjon pga defekt på den, de har dog lov til å prøve å reparere den 3 ganger før dere får nytt produkt. Dere kan be om lånetlf og håpe de har!
      Ang vaskemaskin: bruksanvisning :*
      Det med komfyrene var rett og slett bare dritsløvt av dem!
      Ha en super dag min venn, og hils :* <3 klem fra oss <3

    2. Mille: God morgen. Først angående pcen: den virker ikke. Mobilen: Den er grei, bare synes det burde være ulovlig å selge defekte produkter der man er nødt til å kontakte selger på dag én. Oh det at angreretten ikke skal kunne gjelde, ikke de to første ukene engang, det er beyond latterlig. Vaskemaskin: Bruksanvisning er grei, saken er at maskinen ikke kunne brukes fordi dem ikke hadde fjernet sikringene som dem skulle (nå føler jeg at du kverulerer). Komfyr: sløvt?? bare sløvt??

      Du kan ta en ta en titt på Elkjøp Drammen sin side på Facebook og se andelen misfornøyde kunder. Hvis du mener at det skal være slik, at det er normalt. Da håper jeg aldri du starter butikk!

      Ha en super dag du oxo, og hilse ja :-*

    3. Angrerett ved kjøp i butikk?!? Dette finnes ikke i loven, så her bør du sette deg inn i vilkår før du handler:) Det første som står i bruksanvisningen på vaskemaskiner er at du må fjerne transportsikringer. Ja, dette er forventet at du vet. Ja, det er forventet at du leser bruksanvisning før du bruker et nytt produkt. Anse det som en lærepenge.

    4. Snonymz: Ja, en lærer så lenge en lever. Og angående vaskemaskinen så bør du lære deg å lese, vi hadde betalt Elkjøp for å gjøre maskinen klar til bruk. Den er ikke klar til bruk når sikringene står i.

    5. Enig med deg der at det skulle bli gjort. Men det er ikke verre enn å bare stoppe vaskemaskinen når du skjønner at noe er galt, for så å bruke øynene dine og lese bruksanvisningen og fjerne transportsikringen. Verre er det ikke, og da er det bare å gi beskjed til Elkjøp at transportørene glemte å ta av sikringen, og få tilbake pengene for det. Ja, det funker. Du får tilbake pengene da.
      I tillegg så bruker Elkjøp Bring som transportør, så her blir det feil å skylde direkte på Elkjøp (Ja, skjønner at de har ansvaret siden du kjøpte tjenesten gjennom de osv. Men du skjønner poenget mitt).
      Elektronikk er som alt annet, en kan være uheldig å få en defekt vare. Selv på først dag. That’s life. Suck it up og lever den inn til reklamasjon.
      Samme med PC. Får de ikke fikset det på 3 forsøk (Samme feil 3 ganger, forskjellige feil 4 ganger) så får du hevet kjøpet.
      Verre er det ikke.

    6. Orakelet: De som leverte jobber for Elkjøp. Og mitt poeng er at de folka vi møter her er ikke imøtekommende, og elendig på service, så da nytter det ikke at du kommer med Suck IT up! For vi som har tatt diskusjonene med dem. Og får man defekte varer mer enn en gang, og må krangle for sin rett og har viktigere ting å bruke sin tid på, da er det greit å boikotte Elkjøp

    7. Ok, da beklager jeg for at jeg antok det var Bring som leverte, for slikt er det for mange andre av Elkjøp-butikkene.
      Men uansett så er det ikke verre enn å si ifra til de, så er jeg sikker på at de kompenserer for de problemene det måtte medføre! Og det er heller ingen unnskyld at du sier du satt på vaskemaskinen til den var ferdig og hadde “boret hull i gulvet”.
      Det er din feil. Slå den av, les bruksanvisningen, fjern sikringen og kontakt Elkjøp. Så hadde du fått pengene igjen for installasjon. Ferdig!!
      Nå har det seg slikt at noen produkter desverre er feil ved produksjon, og det er opp til produsenten (I dette tilfellet Samsung) som bestemmer om den skal erstattes på stedet eller om de vil ta den inn for reparasjon.
      Så det finnes altså retningslinjer.
      Jeg skjønner godt at det ikke alltid er like lett for disse stakkars service menneskene å alltid være like blid og service-minded når de må diskutere med sånne folk som deg, som krever og krever og krever uten å forstå hvordan ting henger sammen i verden og at det er rom for mennesker (Ja, Elkjøp ansatte er faktisk mennesker) og gjøre feil.
      Fysj!

    8. Orakelet: Når Elkjøp sier at produktet er klar til bruk, så kan det ikke tolkes annerledes enn at jeg kan bruke maskinen. Jeg måtte sitte på maskinen for at den ikke skulle knuse vask og toalett da jeg ikke kunne komme mellom for å stoppe den. Og hvis du tror jeg ikke kontaktet Elkjøp så tar du feil, men jeg orker ikke krangle eller være ufyselig, så dermed fikk jeg ingen penger igjen.

      En ting er defekte produkter, men det bør da begrense seg, og når de leverer to komfyrer til en liten leilighet i Neumannsgate og ikke skjønner det før jeg sier det at normale kjøkken i utleieleiligheter er ikke tilrettelagt for to komfyrer. Du mener vel det er min feil også.

      Servicen til Elkjøp Bjørnstjerne Bjørnsonsgate i Drammen ER elendig, bare les anmeldelsene på Facebooksiden deres. Jeg er langt fra alene om mitt synspunkt, så du får slenge dritt til alle andre også som har vendt ryggen til Elkjøp.

      Og når du snakker om ‘sånne som meg’, det sier mer om deg. Jeg har behandlet alle det er snakk om i disse sakene på en respektfull måte, mens du derimot oppfører deg respektløst. Er det øl og jäger som snakker, eller har vettet ditt tært bort?! Har du ikke bedre ting å gjøre enn å oppsøke andre for å være ufyselig? Sånn er det å ikke ha venner. Løp på Sporten og drikk litt mer der. Bare idioter som plager seg selv med meg. LOL!

    9. Det med komfyren skal jeg ikke si noe på, det var en feil av de, og der er jeg enig med deg.
      Du sier du ikke vil krangle eller være ufyselig.
      Rart det der, for bak tastaturet er du fryktelig ufyselig og for ikke å snakke om usakelig.
      Når jeg snakker om “sånne som deg”, så snakker jeg om idioter som stakkars service-minded personer må forholde seg til. Som klager, og klager, og klager på alt som skjer.
      Å gå til personlig angrep mot meg sier vel mest om deg. Opplevd noe traumatisk, kanskje i barndommen?
      Hvis du absolutt vil vite så er både øl og jäger meget godt, men for øyeblikket så er det orakelet selv som uttaler seg, og ikke disse fristende alkoholholdige drikkene.
      Når det kommer til venner så lurer jeg på hvor det kommer fra?
      Den uttalesen der forteller meg at jeg antageligvis har flere venner akkurat nå enn det du kommer til å ha et helt liv.
      Men hey, fortsett å vær kvalm og usakelig mot folk over tastatur, så holder du deg kanskje opptatt. Så da dekker vel det tomrommet ditt med å ikke ha noen som bryr seg om deg. LOL!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg