Vi skal være glad vi har dem!

Jeg snakker om hender. To hender, til å lage mat med, kunne holde kniv og gaffel og spise med. Ta papir fra toalettrullholderen og tørke seg selv i rompa når en har gjort sitt fornødne på toalettet. Hvem tenker over slikt?

Min bestefar hadde bare én hånd. All respekt for han. Styrmann, som gjorde alt selv, fra hagearbeide til å skifte tak på huset, til å fikse motorer og whatever. Naboene brukte henge ut av sine vinduer for å se på denne pensjonisten som ikke på noen måte lot seg stoppe av bare én hånd. Han klarte seg fint han, all respekt, men hvordan hadde det vært om han hadde skutt av seg begge hendene?

Liv-Tone Lind vokste jeg opp med. Hun ble født med Dysmeli, mangler beina og venstre arm. Den høyre armen kan ikke bøyes og mangler to fingre. Likevel hindret ikke dette henne å bedrive svømming på toppnivå og vinne OL-gull i Barcelona i 1992. Mange kjenner henne fra reality-programmet «lngen grenser».

Tone, sjefen til snuppen min har bare én hånd. Supersterk dame som gjør alt selv. Utdannelse og lederstilling. Gift i mange år, stiftet familie. På en skogstur sammen med sin mann og deres hund falt mannen hennes om. De var utenfor dekning og hun fikk ikke ringt. Med én hånd er det ikke lett å hverken gjøre innblåsninger eller kompresjoner, altså hjerte- lungeredning.

Vivian Brosvik, venninne og medblogger (Mamma på hjul) er firebarnsmor. Hun fikk ALS etter hun fikk sitt fjerde barn. Etterhvert som sykdommen har utviklet seg har hun blitt mer og mer funksjonshemmet. Hun har to hender som alltid ser ‘smashing ut’ med negler i alle farger, men hun kan i dag ikke bruke selve hendene til noe.

Vi tar det for gitt. At man ikke kan gjøre den og den tingen kan man få hjelpemidler til og så videre. Mister man én evne, så forsterkes en annen evne og kan erstatte funksjoner. Men det er noe med å ikke kunne holde helt og holdent rundt sin kone eller mann, holde godt og hardt rundt. Noe så enkelt som det å holde hender er det mange som ikke kan. Det finnes de som ikke kan løfte eget barn, eller fysisk trøste barnet. Slike ting. Vi tar mye for gitt, vi må sette mer pris på det vi har, mens vi enda har det.

Sett pris på dine hender, og bruk dem godt. Bruk dem til kos og velvære. For deg selv, og for andre. Bruk hendene til å holde rundt dine nære og kjære. Bruk dem til å skåle for livet og kjærligheten.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#hender #bunnytrash #bunny

16 kommentarer
    1. Ein gong hadde eg og to hender, men så gjorde eg noko dumt 😜. Etter eitt års tid med operasjoner, har eg ei og ei halv.
      Det er ganske utruleg kva ein kan lære seg å utføre med eitt handikap 😊.
      Å mangle begge hendene derimot, då slit ein litt 🤔.
      Å brekke begge armene på folk som ikkje er snille, er ein effektiv måte å få dei til å oppføra seg fint 😜. Dei verte snille gutter etterpå 🤣. Iallefall verte dei glade for å kunne bruke hendene igjen.

        1. Jo takk for det 😊.
          Eg burde kanskje ikkje seia det, men siste biten der, har eg faktisk gjordt mot ein.
          Han visste ikkje kven han trakk kniv mot, og prøvde å rana, stakkars.
          Han vart snill gutt etterpå.

          1. Faen, du skulle vært på Grunerløkka da de fem smådjevlene overfalt meg. Jeg fikk sparket handen som holdt kniven, snudde meg og løp alt jeg kunne, men egentlig hadde jeg lyst å ta kniven og kjøre den inn under kneskåla hans, gjerne begge. Kanskje hadde han blitt snill da, ihvertfall hadde nok overfall blitt byttet ut med en annen hobby 🐰

            1. Med fem stk, var det å springe, sikkert det lureste du kunne gjera.
              Ja, kapper du knehasene på nokon, kan eg garantere at finn seg ny hobby 😜.
              Ein får jo lyst til å gjera så mykje, når ein tenker på det i etterkant, men det som er ugjort, er iallefall det ein ikkje treng angra på, i slike situasjoner. Det er verre med det som er gjort, og som burde vore ugjort.

              1. Det er noe med det. Bare kjipt å tenke på faenskapen de har gjort i ettertid. For det der bar nok ikke første gang, ei heller den siste.

    2. Så flott innlegg, Bunny. Helt enig med deg, det er så lett å ta det meste for gitt. Jeg har en tilnærmet ubrukelig fot, men orker ikke la den styre dagene mine. Nyyyyydelig bilde av dere to ♥️. Klem fra Birgitte

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg