Språkteste barn som ikke går i barnehage, for å avdekke behov for tidlig innsats før skolestart.

Sent i går kveld ble det avgjort at de borgerlige politiske partiene beholder makten her i Drammen etter at de ble enige med Industri- og næringspartiet om et samarbeid. Drammens Tidende var snar å poste en artikkel om dette. Og straks etter artikkelen var publisert begynte lokalpolitiker Tony Burner skrive i kommentarfeltet.

«Språkteste barn som ikke går i barnehage» faktisk. Lykke til! Som flyktningsaken må vel også denne ende opp hos statsforvalter og bli erklært ulovlig dersom disse partiene finner på å faktisk vedta noe så idiotisk»

Jeg ble noe forvirret og undret meg hva han egentlig preiket om, for denne artikkelen handlet jo om samarbeidet partiene imellom, så hvordan kom språktesting av barn inn i bildet? Jo, i artikkelen ligger en link til saker som partiene er enige å samarbeide om, og noen av punktene er blant annet iht barn.

– Styrke arbeidet mot mobbing –

– Støtte opp om lokale initiativ til fritidstilbud for ungdom med tettere samarbeid mellom foreldre, frivilligheten og kommunens tilbud –

– Språkteste barn som ikke går i barnehage, for å avdekke behov for tidlig innsats før skolestart –

Tony Burner ser ut til å være imot dette, og kaller det ‘tvangstesting’, antyder at språktesting kan være ulovlig og vil vite hvordan språktesting skal utføres.

Jeg svarer han. «På samme måte som i rammeplanen i barnehagene vil jeg anta. Gjennom dialog og samspill».

I dag ser jeg at han enda herjer i kommentarfeltet. Han skrev nettopp «ennå ingen som svarer på hvordan man skal språkteste barn som ikke går i barnehagen nei». Jeg har svart han flere ganger at dette kan utføres ved at de aktuelle barna kommer til skolen før skolestart. Kall det avklaringsdag, førskoledag, sosialiseringsdag, forberedelse til skolestart, whatever!!

Jeg sitter ikke med nøyaktige tall, men estimerer at rundt 5 prosent av barna som skal begynne i skolen hvert år har ikke gått i barnehage. Altså vi snakker ikke høye tall, det er ikke slik at det er én arme av barn det handler om, men disse barna er like viktige som alle andre barn.

Ved å innføre en dag eller tre (dette må bli opp til de faglærte pedagogiske ledere) før skoleskolestart der barna får komme å hilse på lærerne, og gjennom lek, dialog og samspill får utfolde seg så vil kunne se hvordan den enkelte ligger an språkmessig, sosialt og så videre, og dermed kunne tilrettelegge for barnet før skolestart.

Barn som ikke behersker språk faller ofte utenfor. Når de ikke greier gjøre seg forstått kan de bli frustrerte og sinte. Det er med på å ødelegge hverdagen deres, og de faller utenfor. Dette gir grobunn til mobbing og utenforskap, mistrivsel i skolen allerede fra starten. Å si at dette ikke er gjennomførbart er bare tull, jeg selv gikk ikke i barnehage som barn.

I min tid, ja jeg vet det er lenge siden. Men den gang var det mer vanlig at mor var hjemme med barna, og det var adskillig flere barn som ikke var i barnehage. Ikke sant?! I dag er det nesten et krav at barn er i barnehage. Jeg støtter de som velger annerledes, og har muligheten til å være hjemme med barna sine. Det skal jeg ikke kritisere. Det er også enkelte som ikke får barnehageplass der de bor? Dette vet jeg lite om hvor utbredt dét problemet er, men egentlig ikke relevant.. det som er relevant er at språk er veldig viktig, det å kunne kommunisere, gjøre seg forstått, og kunne forstå. Det å kunne delta i det sosiale, læremestring og så videre..

Før jeg selv som barn startet i skolen deltok jeg på førskoleuke. Jeg møtte de lærerne, hvilke det ikke var mange av i småskoletrinnene, fordi det er viktig for små barn å kunne forholde seg til voksenpersoner de kjenner. Vi hadde noe som het ‘klasseforstander’ en hovedlærer som ble gitt ansvar for en skoleklasse.. Denne uken fikk vi tegne og leke og klasseforstander observerte, snakket med oss og fikk avklart hvordan ting lå an språkmessig og sosialt. Hvilke ferdigheter vi hadde og så videre. Utfra dét kunne hun lage en plan og tilrettelegge før skolestart, og bedre følge utviklingen.

Jeg har selv jobbet flere år i barnehage og kjenner mange dyktige fagarbeidere, utdannede førskolelærere som er veldig kvalifiserte til å gjennomføre vurderinger og avklaringer før barn trer inn i skole. Å si at dette ikke er gjennomførbart, det er et hån mot alle før barne- og ungdomsarbeidere, barnevernspedagoger, pedagogiske ledere og førskolelærere.

En av Tony Burners støttespillere kalte dette «et stikk til innvandringsbefolkningen». Akkurat det synes jeg var lavmål og dels rasistisk. Etnisk norske barn kan også ligge etter iht språkutvikling, sosialt og kommunikasjonsmessig. Det er barn som stammer, barn som har dysleksi og så videre. Noen barn har blitt sosialisert mindre enn andre barn, gjerne fordi de ikke har gått i barnehage.

Språkutvikling er særdeles viktig. Jeg synes ikke politikere, jeg synes ikke Tony Burner og hans like opptrer gjennomtenkt når de bråker om dette. Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker forskjellsbehandle barn som ikke går i barnehage, slik at de ikke skal ha mulighet til samme oppfølging av språkutvikling som barn i barnehage får?

En trenger ikke være rakettforsker eller barnevernspedagog for å skjønne at barn som ikke mestrer faller utenfor. At barn som ikke mestrer kan bli hengende etter i læringen. At det å ikke kunne gjøre seg forstått, eller ikke forstå selv kan bli veldig frustrerende og vanskelig. Barn er mange timer på skolen, og skolen er fem dager i uka. Det er ikke bra å da bli den som opplever utenforskap, bli «raringen», potensielt bli mobbet og denslags.

Jeg synes punktene samarbeidspartiene sier de vil samarbeide om er veldig bra, i dag er det mye mobbing, og å styrke arbeidet mot mobbing er viktigere enn noen gang. Jeg bekymrer meg ikke om hvordan «språktesten» utføres, fordi det er innlysende for meg. Den utføres av utdannet fagperson, en spesialpedagogisk leder som gjennom lek, dialog og samspill med barna for å kunne se behovene deres. Det jeg tenker mer på at dette faktisk blir gjennomført. Det er mye snakk fra politikere, handling er det verre med. Er det noe barna her i Drammen trenger, så er det tiltak som nettopp dette!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#barn #barnehage #skolebarn #tiltak #mobbing #utenfirskap #språk #språkforståelse #språkmestring #språktest #drammen #norge #bunnytrash #bunny

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg