Marhaba bikom – En liten tanke.


Jeg fant dette nettopp nå, fra en reise til Tunisia i 2013. Bildene er fra da, haha.. uff.

I ankomsten på hotellet lå der en perm med informasjon til turistene. Blant annet en side med et moralistisk dikt om å komme til et nytt sted, det lyder slik:

«Når vi reiser til et annet land,
skal vi tenke på at det ikke er
gjort for vår bekvemlighet.
Det har blitt formet gjennom årtusenet
for å livnære sin egen befolkning
etter hvordan de lever, og for at de
skal ha det bra.

Når vi reiser og kommer til nye
plasser må vi ta av oss vår hjemme-
uniform, gi slipp på vår vante
oppførsel og våre krav, og oppføre
oss som de gjester vi er i et fremmed land.
De fascinerende omgivelsene
grossist ny kraft, vi utvider over horisont
og vi lærer oss kanskje noe nytt om livet.

Helt greit for meg å forholde meg til dette tenkte jeg da jeg leste dette, jeg tenkte også at dette er noe mennesker fra ikke-vestlige samfunn burde tenke litt på selv når de for eksempel kommer til Europa, Skandinavia og Norge. Noen som ser ironien, noen som skjønner poenget mitt her?

Det blir mine siste ord her i kveld, ha en riktig god natt alle sammen.


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#tunisia #afrika #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Selvsagt må vi ha respekt for de menneskene og de reglene som gjelder i det landet vi besøker. Jeg vandret rundt i bukser og langermede topper da jeg vandret rundt i Jordan. Kunne ikke tenkt meg å gå rundt i shorts og dermed fornærme noen.

      1. Det er det som er ironien med at en kommer til islamske land og møter oppslag om hvordan vi skal være og opptre i deres land da de burde ta med seg dette oppslagsverket og betrakte det når de kommer til andre land selv. Den der greia om at de skal forvente av oss hva vi ikke skal kunne forvente av dem, det blir for dumt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg