Ifølge en avtale som Nettavisen fikk tilgang til og nylig offentliggjorde sak om så skulle det totalt brukes 998.000 kroner på oppdraget hvor den 17 år unge youtuberen Herman Dahl får 253.000 kroner for å produsere seks videoer og 243.000 kroner for å produsere 12 Instagram-innlegg og 36 Instagram-stories med klimaskryt kjøpt og betalt av Oslo Kommune.
Herman Dahl
I tillegg til Dahl har tre andre influensere avtale med Oslo kommune om å bidra i «kampanjen», deriblant blogger og tidligere Paradise Hotel-deltaker Martine Lunde som får 80.000 kroner for en gjesteopptreden på Youtube og fire Instagram-innlegg. Hvor mye disse influenserne kan om klima og hvor engasjerte de er vel heller variabelt. Paradise Hotels deltakere har alltid vært kjent for å bli plukket med til realityserien nettopp fordi de ikke blir regnet for å være de skarpeste knivene i skuffen. Så dette blir for dumt!
Martine Lunde
Fremskrittspartiets nestleder og vår eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug uttalte seg med egne ord om dette: «Det er vel bare et ord som er passende: patetisk!!»
I forkant av at denne saken nådde dagens lys er det kommet frem at Klimaetaten i Oslo og Miljøhovedstadssekretariatet har brukt i underkant av 30 millioner kroner på å kjøpe inn PR-tjenester over en periode på rundt tre år.
Er det noen her som vet akkurat hvor grensen går? Grenser ikke dette til lovbrudd?? Les..
Sylvi Listhaug
Altså 30 millioner kroner er brukt fra Oslo Kommunes klimaetat gjennom 3 år for å MARKEDSFØRE byens klimaambisjoner. Jobben er utført av etatleder Heidi Sørensens SV-venninne Silje Tveidal. Og som en del av dette betales mindreårige tenåringer og unge influensere 1 million kroner for å pushe ut et politisk budskap uten at vi lesere vet at dette er betalte tjenester. Budskap som influenserne mest sannsynlig innehar ingen og liten kunnskap om.
Influensere er påvirkere, og når Oslo kommune betaler for handlinger som dette så må det tolkes som ren manipulering av folket. Altså Oslo kommune har betalt disse for å manipulere oss!!
Det må vel være noe ulovlig i dette?! Jeg vet at her er strenge regler på dette området, en skal vite når en leser redaksjonelle eller annonsert redaksjonelle tekster og så videre.. manipulering ikke er tillatt, så hvordan tolkes dette av folket og rettssystemet?
Venninneparet Heidi Sørensen og Silje Schei Tveitdal.
I følge mainstream media så har Klimaetaten nå stoppet avtalen og lyst ut en ny avtale. Men dette blir fremdeles like tullete og dumt (og ulovlig?!) Flere av innleggene til disse influenserne er allerede publisert, så de får nok likevel fullt utbetalt som de er lovet i avtalen, men det er vel viktig for Oslo kommune å benytte seg av litt retorikk og ordkløveri for å ro seg unna i denne saken.
Dette er høyst umoralsk, ufint og uetisk av alle involverte parter, influenserne, Herman Dahl, Martine Lunde, Heidi Sørensen, Silje Schei Tveitdal, miljøhovedstadssekretariatet, klimaetaten, PR-byrå Redink, Oslo Kommune og i det hele tatt!!
Ikke rart Ap-Raymond, SV, MDG og Rødt ønsker bompenger og eiendomsskatt. 😡
Følg Bunny Trash på MeWe: Link!!
Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!
#kjøpt #betalt #klimaskryt #oslokommune #klimaetaten #redink #miljøhovedstadssekretariatet #heidisørensen #sv #korrupt #ulovlig #siljetveidal #youtube #hermandahl #bloggere #influensere #uetidk #umoralsk #martinelunde #paradisehotel #reality #tv #fremskrittspartiet #sylvilisthaug #frp #arbeiderpartiet #apraymond #ap #sv #mdg #rødt #bompenger #eiendomsskatt #patetisk
Jeg skjønner poenget her, for all del.. Når det er sagt, syntes bruken av de unge profilene for å få frem dette å ‘skurre’ litt for meg..
Eksempelvis, mener jeg det er galt å insinuere at Martine Lundes PH -deltagelse heller i retning av at hun er mindre engasjert i samfunnsspørsmål generelt og klima/miljøsaken spesielt enn andre. Bare se på Kristin Gjeldsvik og Dennis Poppe, som faktisk også skaffet seg et navn gjennom PH, -og det på en tid da ‘fordummelsen’ av deltagerne var en vesentlig større del av konseptet enn det har vært de siste sesongene.
Det er som kjent nok av drittsekker der ute som lever for å ‘ta’ de som stikker seg frem, og slik disse ungdommene fremstilles her, tolkes gjerne i værste mening, og gir dermed brått næring til ytterligere hat mot disse enn de allerede får..
Om disse betalte influencerne er oppriktig klimainteressert eller ei vites ikke, men om de var, så burde de kunne skrive om temaet uten manuskript. Derfor burde de skamme seg, de bruker sin bloggersrena til å formidle fake news for å tjene penger selv. Med det så går de mot og ødelegger æren med å blogge. Blogging ble til for å nyansere nyhetsbildet og få fram virkeligheten. Bloggere skal være et alternativ til media. Lar vi oss kjøpe er hensikten ødelagt. Skamme seg!!!