Julereisen. Kapittel 9: Reisende jul!

I tidligere innlegg av Julereisen, i kapittel 3, kapittel 4, kapittel 7 og kapittel 8 har jeg skrevet litt om opplevelser i utlandet når det er juletider. Da henholdsvis Nederland og Spania. Tenkte jeg i dag skulle skrive litt mer om å tilbringe deler av jula i utland.

Det har seg slik at før jeg ble sammen med snuppen min så hadde jeg en tid sammen med en mann fra Amsterdam. En affære, elsker, kortidskjæreste.. kall det hva dere vil, han var ihvertfall flott og snill. Han het Wijnand, han møtte jeg på sommerferie i Alanya, Tyrkia. Noen måneder etter ferien var over kom han på besøk til meg i nordnorge. Vi to rakk å gjøre mye på kort tid. Etter et par uker hos meg i nordnorge dro vi til Amsterdam og var der en tid, så dro vi til Alanya igjen i Tyrkia og tilbake til Nederland. Da var julepynten kommet i Amsterdams gater, og jeg fikk oppleve hollandsk julemat, som absolutt ikke omhandler ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk.

Derimot var det mange deilige retter med stekt biff, and og fasan, ledsaget med masse grønnsaker og deilige sauser. Ellers var der veldig mye ost og vin. En vanlig dessert var ‘Bankletter’, en type marsipankaker laget i form av bokstaver. Altså, en liten kake formet som bokstaven på fornavnet ditt, haha..

Holland har også fantastiske julemarkeder, men de er faktisk vakrere og mer autentiske i små byer enn i store. Jeg vil nevne Harlem og Dordrecht, som har store ishaller og treboder i tre hvor det serveres gløgg og mye digg. Og julemarkedet i Valkenburg som er plassert i noen «underjordiske» huler.

Som fortalt i kapittel 7 så tilbragte jeg en jul på Grand Canaria hos ei venninne der, men jeg har også feiret jul i selve Spania. Snuppen min og jeg brukte besøke ei venninne som bor i Costa Blanca. En gang vi var der var det jul, og vi hadde med oss vesle Ella. Dette var før Ariel ble født. Jeg husker vi hadde julefrokost på balkongen, under blå himmel og sol. Det var veldig digg. Venninna vår lagde også tradisjonell julemat til middag, altså pinnekjøtt som hun hadde fått tilsendt fra sin mamma i Norge. Med kålrotstappe, pimpernell- og mandelpotet med mer. På kvelden den julaften var vi på et sted som het AlteArte som hadde spesialisert seg på Mojitoer.

Costa Blanca, Spania.

Det var en veldig koselig jul, men Spania, etter mitt syn greier ikke helt å skape julestemning i gater og på torg som man ser ellers i Europa. Jeg fant faktisk noen bilder på FB fra den jula. Ikke like bra mobilbilder den gang. Et uforglemmelig minne var kåpen Ella fikk av venninna vår. Den var superlekker, men Ella var ikke like takknemlig, hun har aldri likt å bli påkledd noe, så den kåpen ble ikke ofte brukt *ler*. Anyways, julen i Spania er kulere etter «vår» jul da de har spesielle dager 28. desember El Día de los Santos Inocentes, altså (De uskyldige helgeners dag) hvor det tøyses og tulles masse. Og den største festdagen Dia de los Reyes (Hellige-Tre-Kongers-Dag) som er 6. januar med pompøse parader og masse gotterier.

Snuppen min og jeg har også tilbragt noen dager i Tsjekkia, altså i Praha da der var julemarked. Det var enda en god stund igjen til jul der da, men de starter tidligere der virker det som. Det jeg minnes best var de koselige gatene i mørket hvor de hadde små boder som solgte småkaker og vogner som serverte en varm rødvinsdrikk à la gløgg, bare at det ikke var gløgg, hadde et annet navn og var enda bedre. Kommer dessverre ikke på akkurat nå hva det het.

Praha, Tsjekkia.

Julemarked i Oslo har vi også besøkt, men mest bare for å se og fange opp stemning. Det er alt for dyrt, som om julen bare er for velstående. Alt hva dem har stelt i stand av boder og lys. Sist vi var der var det en vond kontrast å se alt dette, samtidig som folk stod i matkøer som vi aldri har sett maken til før. I år tenker jeg dessverre kontrastene blir enda større.

Har også vært på julemarked i Kiel, Tyskland. Det er jo fint og flott da, men dette var under pandemi og tid med koronapass og fjas, så fikk liksom ikke helt den beste stemningen akkurat der og da.

Men, i Ungarn, i hjertet av Budapest forelsket jeg meg i julemarkedet og stemningen der. Nå er det jo engang slik at i Ungarn har de «vår» kultur, man får en varm og trygg følelse i gatene i Budapest. Ingen gjenger og fremmedkultur som bråker eller virker truende, som ikke har respekt for vestlig kultur og juletradisjon. Det er utrolig rent i hjertet av Budapest, ryddig, behagelig. Så i tillegg til at der var utrolig vakkert, så bidro tryggheten til en varm og lun ro hvor en kan kose seg og slappe av på julemarkedet. Gleder meg til muligheten å dra tilbake dit en gang.

Budapest, Ungarn.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#jul #minner #amsterdam #harlem #dordrecht #valkenburg #holland #nederland #spania #costablanca #althea #albir #benidorm #alicante #tsjekkia #praha #tyskland #kiel #ungarn #budapest #bunnytrash #bunny

2 kommentarer
    1. Du har en variert julehistorie, mange minner som er lett å sortere i fordi det er på såpass forskjellige steder. Men kjente hårene reiser seg når du skriver om matkøer og juleboder i Oslo, fryktelig trist.
      Skal fortelle til min ungarske venn hva du skriver om Budapest :).

      1. Matkøene i Norge nå er helt insane. Oljefondet har passert 16000 milliarder. Ja hils han fra meg, jeg er veldig glad i Budapest 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg