Jeg føler med David Toskas barn!

Hver gang jeg ser ordet «Nokas» skrevet så har jeg en reaksjon inni meg, en liten negativ, litt vond og trist følelse som jeg for mange år siden måtte akseptere at slik vil det alltid være. Den følelsen når jeg leser dette ordet, eller når jeg hører eller leser navnet Toska blir med meg resten av livet. «Nokas» ser man jo på nesten hver minibank i dette landet og så videre, og David Toska er jo blitt tatt inn som en del av teamet i TV2. De valgte å gjøre han til tv-profil med å ansette han som sjakkekspert, og i tillegg var han høsten 2019 med i TV 2-dokumentaren «Vårt Lille Land». Mer kommer vel..

Tonje Steinsland sto bak Toskas deltagelse i «Vårt Lille Land». To og et halvt år senere ble hun fadder for Toskas barn. Dette blir det skrevet en del om for tiden, og det fortelles i media at Steinsland ikke hadde kontakt med David Toska året etter at dokumentaren ble sendt, men de fikk kontakt igjen etter at han ble samboer og far. Tonje Steinsland har vært inhabil og ikke laget saker om Toska etter at hun ble fadder.

Til sammen ble 15 menn dømt for å ha vært med på eller medvirket til ranet av Norsk Kontantservice i Stavanger i 2004. Toska ble utpekt som hovedmannen bak NOKAS-ranet hvor de involverte kom unna med 57,4 millioner kroner i ransutbytte, hvilket gjør dette til norgeshistoriens største ran. Da ranet ble gjennomført ble politiførstebetjent Arne Sigve Klungland drept. Min far var også en av disse 15, han ble funnet i en blodpøl på sitt bad for noen år siden, og en obduksjon ble gjennomført.

Nå når dette at TV2-journalist Tonje Steinsland skrives om i media, at hun ble fadder til David Toskas barn tidligere i år, så ser jeg at det koker i kommentarfeltene. Mye stygt skrives om Steinsland fordi hun har blitt fadder for dette barnet. Mildt sagt blir hun kalt for umoralsk, dum og sådanne ting. Mange mener altså at hun ikke skulle sagt ja til å stille opp for barnet.

Jeg blir forferdet, jeg blir litt rystet. Hvorfor skulle hun ikke være fadder for dette barnet? Hvem skulle ellers vært fadder? Ingen? Hva har barnet gjort? Skal barn straffes for sine foreldres fortid og handlinger?

Hvordan blir det når dette barnet blir voksen? Hvis det er så ille at noen stiller opp for barn av nokas-ranerne når de er barn, at noen er deres fadder, hvordan blir det da når disse som voksen skal ut i arbeidslivet? Skal de ikke få jobb, blir man da uglesett hvis man blir disse barnas arbeidsgiver? Hva hvis disse barna får kjærester? Skal disse kjærestene også hetses i medias kommentarfelter? Er ikke dette noe drøyt?

Hvis man er barn av en Nokas-raner, hvilket jeg er, så skal man altså ikke kunne ha en fadder, arbeidsgiver eller kjæreste? Er det hva som er greia? At uskyldige skal dømmes nord og ned av folks dobbeltmoral og idiotiske holdninger?

Å være barn av nokasranerne har tidvis vært tøft, det vet jeg alt om, for jeg var ikke skjermet, jeg var en ung voksen og faren min var avbildet i landets største aviser over tid. Jeg måtte tåle det som kom. Men at små barn som ikke engang var født i 2004, men mange år etter, skal straffes med utenforskap 18 år etter selve ranet, det går forbi min forstand.

Håper sterkt at det er et stort mindretall som deltar i hetsen av de som involverer seg i livet til disse barna. Slik jeg ser det fortjener de all kjærlighet de kan få, ikke denne urettferdige straffen en del mennesker ønsker å påføre dem!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#nokas #davidtoska #toska #tonjesteinsland #vårtlilleland #tv2 #nokasbarn #bunny #bunnytrash

7 kommentarer
    1. Verda er verkeleg ein vond stad 😢.
      Det er heilt utruleg kva nokon får seg til å skriva i kommentarfelta, og leggja ut på sosiale media, og det om folk dei ikkje kjenner, og knapt nok veit kven er.
      Arne Sigve var ein god venn av meg, men eg kom då ikkje på at eg ikkje skulle ynskja Toska alt vel av den grunn. Og iallefall ikkje borna hans, eller dei som velgjer å vera fadder for dei.
      Nå las eg ikkje artikkelen, og har heller ikkje lese noko på sosiale media om det, men såg overskrifta, og tenkte, så flott at han har fått seg familie.
      Kven dei velgjer til fadder, er ei privatsak, og vedkjem ikkje meg. Ikkje er det noko å skriva om i pressa heller, etter mi meining.
      Ellers vil eg seia som Jesus sa. Den som er utan synd, kan kaste den fyrste steinen. Og då står eg så longt bak i køa, at eg ville aldrig nådd fram.

      1. Når det kommer til Toska så føler jeg at din Gud hadde nok tilgitt meg for å ikke ønske han alt vel. Jeg stiller meg likegyldig til om han har det bra eller ei. Men med det til side synes jeg folks adferd iht å ødelegge livet til et lite menneske som ikke har lært seg å snakke engang, det jeg synes om de menneskene vet jeg ikke så mye om din Gud hadde tilgitt meg for?

        1. Til det fyrste, så kan eg nok vera eineg med deg 😊.
          Til det andre, er eg nok litt ueineg, for Han tilgjev alle som er ærlege, og vedkjenner seg at tankar og ynskjer kanskje ikkje er etter Hans tankar og ynskjer.
          Om slike skriverier du beskriver her, er der ein ting som er garantert. Han er minst like rasande som du er.
          Er der noko han definitivt ikkje tykjer noko om, så er det sjølvgodheit, sjølvhevding, og det å trykke andre ned i driten. Så dei som uttrykker seg slik, står ikkje særleg høgt i kurs hjå Han.

    2. Er sååå utrulig enig med deg!!! Sjøl om det ikke kan sammenlignes, veit jeg litt om nettopp det å bli uglesett spesielt i oppveksten nettopp på grunnlag av hvem foreldrene mine var. Veldig lite ok, for å si det mildt.. ❤️

      1. Ja, «heldigvis» var jeg herdet og forberedt gjennom oppveksten. Hadde liksom alltid vært en outsider. Så da 2004 kom med nokasran, sykdom, bortgangen til mine besteforeldre, arrestasjonen og alt rundt Nokas med min egen skilsmisse og utenforskap og ensomhet så hadde jeg nok opplevd erfaring til å ikke bryte sammen helt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg