Jeg ble valgt – hva skjer nå?

I går kveld ble en opplevelse av dimensjoner. Det har seg slik at snuppen min og jeg bor i et borettslag, i en blokk. Som det er i slike bofelleskap så velges det en blokkansvarlig som da er et tillitsverv hvor den som har vervet arrangerer blokkmøter og formidler beskjeder mellom beboerne og styret for borettslaget.

Snuppen min og jeg har nå snart bodd her tre år, vi trives godt, men som dere skjønner er det noen ting som ikke er helt bra, og det må man, i det minste forsøke, å få gjort noe med. Kun én gang i året blir det innkalt til blokkmøte og det kommer ikke referat til beboerne etter møtene. Møtene blir varslet veldig kort tid i forveien, og derfor er det veldig få som stiller. Folk er på jobb, har andre avtaler og denslags. Samme med den årlige dugnaden på våren. To dagers varsel. Denne gang forløp det hele mens vi var i Nederland. Dette har vi og andre blitt uthengt for av blokkansvarligs samboer.

Det har vært mye med blokkansvarligs samboer. Det er visst et problem at vi har hunder, er homofile og hva det måtte være. Men det er ikke bare oss, andre er redd han. Nylig ble jeg forespurt av to andre beboere om jeg kunne overta vervet som blokkansvarlig. Det har i flere år ikke vært noe slik valg, og blokkansvarlig har da bare hatt vervet. De har da en forståelse av at dette vervet gir dem en slags lederstilling hvor de bestemmer og tar avgjørelser uten at andre som bor i blokka blir spurt. Tar seg friheter som kun skal gjelde for dem. Flere har sett seg lei på dette, men tør ikke påta seg tillitsvervet selv, så jeg sa ja til å stille som kandidat.

En av de som spurte meg om jeg ville stille kontaktet så styret og de innkalte til blokkmøte for å ha avstemning om ny tillitsvalgt. En «klan» i blokka bestemte seg for å prøve sabotere møtet. Få det utsatt, eller avvist. De var rasende, kom med trusler og den slags. Ropte og skrek. De ville ikke ha avstemming, ikke ha en demokratisk avgjørelse. De skulle bestemme, for de hadde bodd der lengre enn oss og andre beboere. De prøvde seg tilogmed at det var pinse og helligdag. Det hele ble for dumt, det er ikke pinse i islam. Jeg likte godt de fra styret, de var standhaftige og stod på at dette skulle avgjøres nå, da det er generalforsamling i morgen, onsdag.

Så ble det slik at samboeren til blokkansvarlig stilte som motkandidat. Plutselig ville han ha tillitsvervet. Avstemningen ble foretatt etter nesten en times hyling, skriking og uforskammenheter. Jeg ble valgt, og derav kom truslene på løpende bånd. De skal lage et helvete for meg og snuppen min. Som sagt, disse folkene tror at blokkansvarlig er en sjefsposisjon, og at jeg da, som har hunder, er homofil og så videre ble valgt, det ble et nederlag. Så min første oppgave som blokkansvarlig ble altså i dag å sende inn klage på truende adferd og trusler, til styret. Det er en regel om at hvis en benytter trusler og denslags mot andre beboere tre ganger kan styret vedta å kaste vedkommende ut og legge leiligheten for tvangssalg.

Jeg er oppvokst i borettslag, og bofelleskap. Aldri opplevd makan. Pulsen min var i totusen og helvete et par timer etter møtet i går. Men jeg holdt meg jeg, veldig behersket og rolig utad. En adferd slike mennesker ikke forstår. Nå gjenstår det å se hva som skjer videre, man vet aldri hva ustabile mennesker finner på. I Norge kaller vi det berikelse, og vi skal verdsette det. Ikke sant?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#drammen #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Jeg bor også i borettslag, men takk og lov i et såkalt småhus. Dermed er Generalforsamlinga samlingspunkt, og styret ansvarlig for drift. Jeg har vært både styremedlem og leder, og burde ikke være forbauset – men blir det likevel 🙄.

      Velger å si Heia deg! som tar på deg verv for fellesskapet. Du har fått tillit, la dét bety mer enn støy. Så får du bare være pinlig korrekt på rolleutøvelse, og ikke la deg pelle på nesa!

    2. Gratulerer så masse. Og dæven du er tøff..Altså det har jeg vel egentlig aldri tvilt på altså . Men du beviser det igjen ❤️❤️ Trir blokka deres har veldig godt av deg som blokk ansvarlig ❤️ Vær forsiktig og ta vare på hverandre og jentene ❤️ Veldig koselig å “titte” på dere og på en måte skravle litt på lørdagen ❤️❤️ Stoor klem fra begge oss i skauen ❤️

      1. Takk Linda 🥰 Jeg tenker det er greit å si og gjøre ting som andre kvier seg for. Her må man bare face virkeligheten fremfor å benekte den. Så skal jeg ihvertfall prøve å gjøre noe bra for blokka vår – som jeg forøvrig har døpt om til «homoblokka». Haha.. du ser ikke mye til meg på den tiktokken, har nok med nettrollene på blogg 😜 klem til deg og hils Ariel og co.

      1. Skal nok litt til, men kan ikke si jeg er særlig begeistret over at slike ustabile folk bor helt inntil oss, men de er jo overalt, får bare prøve å ha minst mulig med dem å gjøre..

    3. Gratulerer! 🙂 Det går nok fint, de roer seg nok etterhvert. Høres ut som det trengs littegrann tid og kjærlighet akkurat nå i deres borettslag, men som du antyder så har jo borettslag potensiale til å være trygge og trivelige samfunn. Jeg har trua på dere. <3

      1. Det er lov å håpe. I islam har ordet kjærlighet en annen betydning enn hva du og jeg tenker kjærlighet som. Kjærlighet er å underkaste seg islam og islams manual. Det til side, jeg skal gjøre mitt beste, forholder meg kun til disse personene når jeg må ift tillitsvervet. Ellers er det greit å bare ha minst mulig med dem å gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg