Ikke gi etter for suget!


I går ble det glemt av å legge ut innlegg vedrørende slankingen min, eller mer korrekt å skrive: vektredusering eller vektstabilisering. For dette er jo bare en justering etter å ha gått opp noen få kilo i vekt etter å faktisk ha slanket meg nesten 30 kilo.

Prosessen er jo som mange av dere vet å følge det mange kaller 5:2-dietten. Det vil si å spise «normalt», altså ikke overspise 5 dager i uka, og faste 2 dager i uka. Fastedagene innebærer at en ikke får i seg mer enn 500 kcal på disse dagene, altså holde meg under 500 kcal på tirsdager og torsdager.

Tirsdag spiste jeg 180 gram trukket torsk med litt grønnsaker til, og i går som var torsdag, da spiste jeg 220 gram kyllingfilet med en neve oliven til. Disse dagene er ikke noe problem.

Dette jeg skriver nå er ment som råd og tips hvis det er noen som leser som ønsker å slanke seg eller redusere vekt.

Jeg leser og hører om flere som lager små retter med ingredienser som gjør at en får en liten rett som har høyere kcal enn for eksempel hvit fisk og kyllingfilet gir. De inntar shaker og supper og sliter i mangel på metthetsfølelse. Flere gir opp å slanke seg, eller redusere vekten. Det er der jeg blir litt frustrert når visse ikke hører på det logiske i å spise noe som har lavt kaloriinnhold, men som samtidig utgjør en mengde fast føde som gir litt metthetsfølelse. En shake eller en suppe kan kanskje gi litt metthetsfølelse, men ikke som fiskekjøtt eller kylling. Slutt å saboterere for dere selv, ikke gjør det vanskeligere enn det er!

En annen ting er at folk sier de er sultne, ja jeg vet, man har lyst å finne noe i skapet, et eller annet å gnofse på. Man er «fysen», ikke sulten. Dette er «sug», ikke sult! Dette er psykisk, ikke fysisk!

De fleste av oss spiser mer en det som skal til for å ikke være sulten. Det er fakta. Vi er så vant til å spise litt gnofs her og der, et kakestykke på kafé nå og da, en stor kaffe Mocha på Starbucks.

Skal en ned i vekt er å gi etter for dette ganske enkelt selvsabotering!

Man kan fint spise både koteletter og lasagne og hva det måtte være til middag de dagene man ikke faster. Drikke kaffe mocha eller milkshake. Ha ost og skinke på brødskiva til kvelds. Men mitt råd er å spise litt mindre enn det en gjorde før en bestemte seg for å redusere vekt.

Og fastedagene, som jeg skrev, der er det å holde seg under 500 kcal. Samme hva du inntar bare du holder deg under 500 kcal. Men jeg anbefaler fast føde (hvit fisk, kyllingfilet) fremfor shake og tull. Kjenn at du får litt i magen.

Noen sier dem får vondt i hodet, blir grinete og føler seg fyllesyk når de faster. Jeg kan kanskje skjønne litt påbegynnende hodepine på fastedagene i uke tre eller noe sånt. Men dette er mest tull dette også. Psykisk. Hold kroppen med væske, om det er vann, kaffe, pepsi max eller solo super er et fett. Det er ikke kalorier i disse. Så holder hodepinen seg unna.

Alle disse tingene er psykiske, selvsabotasje. Slutt med det. Finn på noe annet, rydd et skap eller gå en tur. Etterhvert venner kroppen seg fint til et lavere matinntak to dager i uka. Og turer og aktiviteter bare «booster» effekten og en går en anelse raskere ned i vekt. Matinntaket utgjør cirka 75% og mosjon 25%.

Nå har jeg denne gangen fastet i 6 uker på denne måten, for å redusere, justere, stabilisere vekten. Tar det helt med ro, denne uka har jeg ikke merket at jeg spiser så lite kalorier på tirsdag og torsdag. Helt greit. Denne uka har jeg redusert vekten med 0,7 kilo. På seks uker har jeg redusert vekten med 4,6 kilo. BMI’en er da 24,3. Med sådan BMI er dette veldig bra resultater!

Det er digg!

Og nå er det fredag og helgen begynner. Fredager er det normale måltider med hva som helst, og lørdager koser vi oss ekstra. Det er Halloweenhelg, i morgen kommer det gjester i kostymer. Jeg lager en heksegryte med diverse til. Det blir drinker, spekemat, snacks og dipp!! Ja til livet!! 😜


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#diett #slanking #52 #mat #helg #sug #kos #tips #råd #venner #halloween #fest #moro #bmi #bunnytrash

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg