Hehe.. her er så mye rart synes jeg.

Da jeg flytta fra nordnorge til Drammen for over 15 år siden begynte jeg å jobbe på sykehuset her. Den gang hadde de brukt 30 millioner kroner på å planlegge et nytt sykehus som ikke ble noe av. Etter en tid skiftet også sykehuset navn. Tenke seg til alt hva det kostet bare å bytte ut konvolutter, for de må jo ha en liten logo, og da kunne man ikke bruke de gamle konvoluttene. Tenke seg til alle pengene for stempel, for når feks legene skal stemple papirene til pasienter og hva det måtte være etter de har signert, så kunne de ikke bruke de gamle stemplene. Tenke seg alle pengene i alt fra små duppeditter og utenkelige ting for oss, som måtte skiftes ut, i tillegg til alt det store. Datasystemer og i det hele tatt. Joda, de gikk på en smell, det ble snakk om at brev sendt ut fra sykehuset, der måtte de bruke mindre bokstaver for å spare på blekket. Sykehusbarnehagene ble solgt. Ja det skjedde mye. Det nye sykehuset ble ikke noe av, og nye planer ble iverksatt. De hadde brukt over 30 millioner på planleggingen før jeg kom, så har vi alle årene etter. Ytterligere 14 år med planlegging så begynte de i fjor å bygge nytt sykehus på ny tomt som de enda ikke vet hvor mye de må betale for. Grunnen ligger visst på leire også. Jada, blir spennende!

Hvert år stanser togene hele juli, alle årene jeg har bodd her og før den tid også. Noe må fikses, repareres, fast måned hvert år. I tillegg til at dette må de gjøre de andre høysesongtidene i året også, og en helg hist og her. Hehe.. jeg har alltid lurt på hva som må fikses, og hvorfor blir det ikke fikset ordentlig? Under pandemien også, de stanset togene og stappet folk inn i busser. De lokale bussene fikk halverte avganger og politikerne kunne ikke skjønne hvorfor covidsmitte ble så høy, og tidvis høyest i landet her i en tettbebodd bydel som her jeg bor, på Fjell. De skjønner det enda ikke. Nytter ikke at jeg forklarer dem det heller, det ble Alfa og Delta over hele bydelen. Når Omikron kom så var det ikke noe å snakke om lengre, men de halverer nok avgangene igjen snart. Hehe..

Nå skal det bygges ny bybro her i Drammen. Den gamle rives i mai. Den skulle koste enormt denne nye, og være ferdig i 2025. Jeg tenker vi sier 2027. For noen uker siden så kom det fram at den nye broen vil koste dobbelt så mye som først planlagt. Og for et par dager siden kom det fram at den vil koste enda mer. Samtidig er det jo slik at når brua blir revet så må jo alle bussruter omlegges, elva deler jo byen på midten. Får jeg organisert hodet mitt til å skjønne når og hvor når jeg skal hit eller dit? Utfordringer er ikke å forakte. En annen ting er jo at brua går over togskinnene, så får vi da noen gang ta tog igjen, hehe.. jeg undrer på så mye. Det største kjøpesenteret i byen her har begynt å synke ned i bakken, for det står på sånn leire som det nye sykehuset bygges på. Samme med et sykehjem rett nedi bakkene her, det er skeivere enn jeg er. Hva som skjer videre vet ikke jeg, men jeg føler jeg passer inn med alt dette rare og skeive i Drammen.

I dag har jeg sittet på balkongen og kikka på alle lyktestolpene i bydelen her. For de har dem spart på i mørketiden, nå står dem plutselig på alle som en. Til og med står det en lyktestolpe rett nedenfor leiligheten vår, der ingen ferdes eller noe. Hehe.. helt sikkert bare jeg som synes alle disse tingene er så rare. Altså i disse tider hvor folk sliter med regningene sine fordi mat og drivstoff er blitt så dyrt, ikke minst strømregningene, så er det nok en helt spesiell viktig grunn til at alle lyktestolpene er påslått. Med såkalt global oppvarming, klimakrise, plastsugerør som ødelegger verden og er blitt forbudt, krig hist og her og en pågående pandemi – da kan det vel godt tenkes at disse lyktestolpene er slått på i tilfelle solen slår seg av midt på skyfrie lyse dagen. Natta, mørkt!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#drammen #bunny #bunnytrash

16 kommentarer
    1. 😂 Ja, en kan virkelig undres….og jeg undres ofte på hvorfor de er så dårlige på å regne ut priser. Det blir jo alltid myyye mer enn først antatt.
      Lurer på åssen det hadde gått om jeg ga kundene mine en pris på renhold og til slutt sa at det ble flere ganger dyrere enn først sagt/skrevet.
      Tror ikke de hadde godtatt det, og jeg ville vel blitt sagt opp pga dårlig prisforslag etc.
      Mye å undres over!😳☺️

      1. Penger har en tendens til å lure seg med i lomma på grådige folk som sier at de som har lite må spare, men de selv snusker til seg 😜 Altså for 15 år siden hadde de brukt 30 millioner på å planlegge noe som ikke ble, så har de planlagt i nesten 15 år til. Skulle gjerne likt å sett hva denne planleggingen består av, El-bil og Yatch til hver og en av de involverte? Jeg har aldri hatt en plan som koster penger, det er når planen skal settes til livs det begynner koste, hehe.. luringene og planleggingen sin 😜

    2. “Såkalt” global oppvarming, og klimakrise??? Kjære Bunny… Har du i det hele tatt lest bloggen min? 😉
      Men jeg er enig med deg i at det er alt for mye rart og idiotisk som skjer rundt om kring av valg som blir tatt. Mye jeg ikke forstår ja!

      1. Såkalt fordi i min spåkule så vil noe annet ødelegge samfunnet og planeten først. Er blitt en del dager siden nå, jeg glemmer så lett miniblogg, jeg tenker stadig jeg skal inn å snoke, og så blir det med det. Skal ta en runde i dag 😜👍🏾 men påminn meg gjerne oftere. Det er når du dukker opp jeg husker.

        1. Minne deg på å lese bloggen min? Nei, det gjør jeg ikke, du må lese noe fordi du har LYST! 😉
          Har du forresten prøvd sugerør i rustfritt stål? Dèt er helt supert altså. Kommer i alle mulige former og størrelser. 🙂 Jeg har bl.a ett (jeg alltid har med meg i vesken) som er uttrekkbar. 😉
          Og du, du har Netflix, ikke sant? Du må se “Et liv på vår planet” med David Attenborough.

          1. Jeg har lyst, og tenker stadig vekk at jeg skal klikke innom miniblogg og se hva som skjer der, men så faller det bort. For ikke så lenge siden var jeg innom daglig og kikka, i dag når du dukket opp her igjen så slo det meg at jeg ikke har vært innom på en uke sikkert.. jeg har prøvd alt av sugerør, metall er helt for jævlig. Suger skikkelig balle..

                  1. Det har absolutt noe å si at de er harde, det ødelegger opplevelsen. En gaffel kan du vaske og se at den er ren. Et rør, hvor en feks har drukket Irish coffee med brunt dukker og masse krem, så ser jeg ikke om alt er borte inni røret etter vask. Om det er rent, så vet en det likevel ikke, det gir en uggen følelse.

                    1. Da jeg kjøpte mine sugerør fulgte det med en liten kost som er perfekt egnet til å vaske de inni. Jeg kan også se gjennom de jeg har, og det ser så absolutt rent ut. 🙂

                      1. Har sett de med koster, men jeg kan ikke si at jeg ser at det er rent. Uansett er de harde og gir en uggen følelse. Følelsen er alltid viktigst når en skal kose seg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg