Fikk trøst fra en fluefanger!

Venus Fluefanger.

I går tok jeg meg en tur til Hageland. Ville muntre meg selv opp med å gå og kikke litt på flotte planter. Er litt stusselig her hjemme hva planter angår etter vi fikk sprengkulde og jeg tok sjansen på å la plantene på balkongen stå der, istedet for å ta dem inn i stuen. Sjeldent jeg angrer på noe, men at jeg ikke tok plantene inn de dagene, det angrer jeg faktisk på.

Man må være flink å muntre seg selv opp når det er perioder med kjedelige og triste ting. Sprengkulde, plantedød, Ella som er blitt operert, snuppen min som er ekstra mye på jobb nå om dagene fordi han er superbruker og må lære opp kolleger i nytt dataprogram, så er det tannlege på meg i morgen, og det blir sikkert ikke det eneste besøket, og da selvfølgelig mindre penger å bruke på å fly litt mellom byene, spise ute og denslags, ja – da trenger man å muntre seg opp!

Jordbærkaktus.

Jeg tenkte egentlig at jeg skulle kjøpe meg en heidundrende stor plante på Hageland. Vært tilbud der i hele januar, 40 prosent avslag på grønnplanter. Jeg glemte at vi er omsider kommet til februar nå, så da var det blitt fullpris på plantene igjen. Planter har egentlig alltid vært litt dyrt, men jeg ser at prisene er skrudd opp betraktelig også der, som det er på alt annet rundt oss. Det ble ihvertfall ikke kjøpt noen diger plante, de prisene går jeg ikke med på. Ihvertfall ikke når det er snakk om «rester» etter et salg som har pågått i en måned. Bare de helt mest vanlige plantene igjen også, som feks Fredslilje og Monstera. Dét er ikke planter jeg betaler overpris for!!

Diverse planter på Hageland.

Men noen trøst måtte jeg ha, så da fant jeg meg en liten Venus Fluefanger. Det er den dere ser på øverste bildet. 160 kroner!! Det er ganske vilt, men men, det var den eneste planten de hadde som var spesiell nok til at jeg kunne trøste meg selv litt med. Så jeg kjøpte en pose med Perlite, og en Venus Fluefanger, så stakk jeg.

Gul Coleus (Praktspragle).

Må forresten legge til at det var ikke helt eneste planten som fristet, der var faktisk to små kaktuser, hver av dem på størrelse med en vanlig tomat, men heter faktisk Jordbærkaktus (bilde 2 i innlegget), syntes de var dritkule, men for 370 kr stk, så kunne jeg bare ikke. Det som er med kaktuser er at hos meg er det høy risiko for å enten glemme dem av, eller overvanne dem. Selv om jeg har både Kaninøre og en kaktus (vet ikke navn) som jeg har holdt liv i fra onkelen til snuppen min døde for 10-15 år siden. Den er arvet, og jeg har prøvd å ta godt vare på den, har liksom litt sånn personlig verdi.

Lekkert da!!

Forsøker nå her hjemme å redde det som reddes kan av planter. Tatt stiklinger og sådan. På bilde 4 ser dere en gul Coleus Praktspragle, har enda aldri funnet det originale navnet på akkurat denne, men jeg hadde bare denne. Hele planten var helt død, og det var så trist så trist. Ser aldri noen selge den, og vet ikke hel hva jeg skal spørre etter (er jo så mange forskjellige spragler) så det ble så kjipt når jeg bare hadde et eksemplar. Satte den på kjøkkenbordet og plutselig kom der en bitteliten spire. Jeg har kosepratet med, gitt masse lys, litt vann, og resultatet ser dere på bildet. I dag har jeg plantet den om, gitt ny jord med perlite. Så dét var en liten opptur. Men jeg håper enda noen har lyst å ta meg med på Ikea, noen som kjører bil, for jeg kan ikke handle der og komme meg hjem med noen plante uten bil. I morgen skal jeg plante om andre stiklinger og se om jeg får litt mer liv her. Prekas og husk å besøke Bunnys Blomster 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blomster #planter #botanikk #flowers #venusfluefanger #jordbærkaktus #monstera #bunnyears #kaninøre #fredslilje #coleus #praktspragle #hageland #ikea #bunnytrash #bunny

22 kommentarer
              1. Hvis du klikker på linken i innlegget «Venus fluefanger» så kommer du rett inn på et innlegg om denne 😜 ja egg, dårlig med fluer nå synes jeg… 🐰

    1. Hvis du har lyst på en avlegger av en skikkelig morsom og ikkje minst flott sukkulent så sender eg deg en! Det er den kuleste planten me har, Orginalt var den svindyr, men lett å formere 🙂 Akkurat nå er den ene min litt sur, den er ikkje så glad i å være inne om vinteren, den elsker sol og varme. Står ute fra mars og helt til frosten kommer. Den kan trives godt på balkongen deres 🙂 Gi meg et pip og eg fikser deg en 🙂

      Klem Vibbe 🙂

      1. Jeg sier aldri nei til gratis planter snille deg, altså med svært få unntak (monstera). Men jeg tror ikke tiden er god for å sende planter til Fjell akkurat nå. Leste du da jeg postet innlegg da BK (en leser) sendte meg en China Rose. Den fikk seg en ekstrarunde med posten i Drammen her, akkurat da kom sprengkulda og i tillegg havnet den på en postbutikk nede i sentrum. At jeg faktisk fikk en liten stilk av den til å spire fikk meg virkelig til å undres om jeg har magiske krefter 🐰

          1. Hun som sendt China Rose hadde virkelig pakket riktig, der kunne man virkelig se at alt var gjort med kjærlighet. Vi skal visstnok få en runde til med sprengkulde, etter den kan alle som ønsker sende meg planter 🥰🥰🥰

    2. Fluefangere er skikkelig kule! Kikker alltid på dem når jeg er på Plantasjen….. 🙂 Kjedelig når blomstene fryser altså – skjønner godt at du ønsker deg noen nye! Må da være noen med bil i nærheten??

    3. Den fluefangeren kunne vært gøy å ha. Jeg får jo helt angst når det suser ei flue nær meg. Hadde masse blomster før, men så fikk jeg en plante i hus med fluer, omentrent samtidig som graviditeten gjorde meg mest hormonell. Da fløy det blomster ut vinduet her.

    4. Stilig plante den fluefangeren da! Og de kaktusene ogsåMen dyrt, det er helt sikkert at det er …. Ja når kulden tar plantene er det mega-kjedelig 🙁
      Lykke til med tannlegen i dag!

      1. Ja den er stilig. Første gang jeg hadde en levde den lenge og fikk flere ganger blomster. Andre gangen døde den rask og jeg vet ikke helt hva som var greia. Denne fangen syntes jeg at de dem hadde på Hageland så veldig friske og blanke ut, så mulig at det var noe galt forrige gang. Blir spennende å se. Skal gi den litt egg til helga, er ingen fluer her for tiden. Takk takk, muligens kanskje jeg kommer innom blogg senere i dag og sutrer litt om tannlegen og prisene, hehe.. 🤪🐰

    5. huff ja det er jo skitdyrt hos tannlegen…. apropo den pakken du sendte… det har ikke kommet noe… men jeg fikk en melding om at adressen var uten husnr. og at jeg måtte logge meg inn… og da synes jeg det brått er skummelt og tenker akkurat DET er svindel??? Lykke til!

      1. Skjønner.. sendte en gang til Frodith og det tok to måneder, og til Gry tok det tre uker.. men kan virke som om denne gangen har pakken gått tapt.. ikke fått den i retur igjen etter jeg sendte den på nytt.. 🐰

      1. Ja, får se det an litt. Slik posten fungerer i dag så er det jo enda dn sjanse for at den dukker opp. De fem andre har mottatt sine 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg