Fredslilje.

I dag følte jeg at det var på tide å omtale en grønnplante, en stueplante som mange sier. Og den utvalgte er en plante som jeg mener ethvert hjem burde ha, av forskjellige årsaker. Den første årsak er at hvis man liker blomster, og ikke har såkalte «grønne fingre», så må vel dette være den letteste planten å få til for enhver. En annen grunn er jo da plantens egenskaper iht klimaet, at den gir godt, eller bedre humør og bedre luft. Oh yes, nå snakker vi om selveste fredsliljen..

Fredslilje (Spathiphyllum) er en superlettstelt og absolutt dekorativ plante med sine hvite blomster og irrgrønne blader. Den tilhører myrkonglefamilien og har sin opprinnelse fra Sør- og Mellom- Amerika. Den har en variabel størrelse fra 10 cm til en meter høy. I mine øyne, jo større, desto bedre. For meg er fredslilje en av de tingene her i livet som aldri kan bli stor nok, haha.. med sine store, lysegrønne blader og hvite kolber med et hvitt høyblad rundt. Fantastisk skue med store fredsliljer, rett og slett..

Fredslilje er hardfør og tåler ujevnt stell, det eneste den ikke liker er kald trekk på vinteren eller direkte sol på sommeren. Setter du den i et hjørne, i en hverken lys eller mørk krok, så er den fornøyd, rett og slett.. men ha gjerne fredsliljer overalt, i stua, kjøkkenet, soverommet, ved inngangen, på balkongen.. den vannes regelmessig med romtemperert vann, så den bare blender inn i hverdagsrutinene. La gjerne jorda tørke litt opp mellom hver vanning, det liker den.

En lys plassering gir rikest blomstring. Som nevnt, unngå den mest intense solsteken på sommeren og unngå gjerne plassering hvor den får under 16 grader.

Fredslilje er en vannelskende sumpplante. Midt beste tips er å gjennomvanne den jevnlig ved å dusje den i romtemperert vann, da får du vasket vekk støv fra bladene og resultatet er en sunnere, renere og grønnere plante som gir deg bedre inneluft. Altså fredslilje gjør inneluften i ditt hjem merkbart bedre.

Et annet tips er å sette fredsliljer i grow-in selvvaningspotter, så drikker dem akkurat den mengden vann de ønsker. Personlig bruker jeg ikke slike potter på fredslilje, som nevnt, jeg vet egentlig ingen planter som er enklere å ha med å gjøre.

Fredslilje kan få blomstergjødsel eller spesiell grønnplantegjødsel fra våren til høsten. Noen gir på vinteren også, men da er mitt råd å halvére doseringene. Selv gir jeg ikke på vinteren, bare fra vår til høst.

Har du ikke fredslilje i hjemmet, merk deg mine ord, det dummeste jeg ser er at noen har kunstige fredsliljer, da topper man på en måte dumhetsskalaen slik jeg ser det, haha.. har du ikke fredslilje, så skaff deg, de er flotte, de renser luften, og de er spesielt gode til å fjerne løsemidler og flyktige kjemikalier. Så vet dere det. Ha en fin dag 😊

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:  Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#fredslilje #bunny #bunnytrash

11 kommentarer
    1. Fredslilje ja. Kva er det med oss og fredslilje😜?
      Me prøver oss stadeg vekk med det, men dei avgår med døden same korleis me ber oss åt. Den me har nå, står igjen med berre nokre få blader.
      Kanskje ei sjølvvatningspotte hadde vore løysinga for oss 🤔.

      1. Jeg skal snart kjøpe den største jeg kan finne. Min døde ut nylig etter 6-7 år. Tenker det har med at den aldri ble omplantet.

        1. Vår er vel og 6-7 år, og byrgja skranta då den vart omplanta.
          Mor hadde ei som me fekk i høve fars bortgang. Dvs den var 35 år då mor gikk bort. Så 6-7 år reknar eg for lite.

          1. Wow, aldri vært borti noen som har holdt den mer enn 10 år, men jeg har heller aldri funnet ut hvor lenge de faktisk kan leve. 35 år er jo spinnvilt!

            1. Ja, for oss vanlege dødelige er det spinnvilt, men for mor var det heilt normalt.
              Hu hadde ei hawaiirose og, som hu kjøpte i – 54. Den delte hu opp, og gav bort avleggerar av, etter kvart som den vart for stor. Då skar hu den heilt ned, og delte rota i to eller tre, og planta dei om. Originalen lever framleis, hjå bror min i Eigersund.
              Fredslilja veit eg ikkje, den fekk dei på sjukeheimen på Kvitsøy.

    2. Enig med deg. Fredslilje er absolutt ett av førstevalgene hvis jeg ønsker lettstelt plante. Og den er så fin. Pleier å si det sånn at når den begynner å henge med bladene sier den fra at den vil ha vann. Men bør vel helst få det litt før. Men det er få planter som kommer seg igjen etter å ha hengt med «nebbet». Det klarer fredslilja👍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg