En bloggers satire og hersketeknikker.


Noen som husker bloggen Bloggomtoppbloggere?

Det var en anonym satireblogg som tok for seg andre bloggere, og «plukket» innleggene deres og utsagnene deres i biter.

Hver gang en såkalt «toppblogger» publiserte løgner og selvmotsigelser, så fikk de «passene sine påskrevet». Jeg savner den bloggen litt, jeg synes den var morsom, og den bloggen var tydelig merket som satireblogg.

Jeg har blitt gjort oppmerksom på noen bloggere som er aktive i dag som bedriver mobbing, harselering og hersketeknikker på sine blogger. Ufine påstander og vridninger på andres ytringer for å latterliggjøre. Når disse blir konfrontert med sine handlinger gjemmer de seg bak begrepet satire.

Først og fremst vil jeg påpeke at metoder som ironi, satire og så videre bør en være forsiktig med å bruke. I den virkelige verden, muntlig, er ironi og sarkasme lett og forstå, og da blir det hele humoristisk. Litt som karikaturtegninger og stand-up. Men i en artikkel eller i en blogg, altså skriftlig, så er ironi og sarkasme langt fra like lett å se. En risikerer å såre og sverte de en skriver om. Det blir tatt alvorlig. Så er det ikke dét en ønsker å oppnå, så la det være.

Jeg skriver av erfaring.

En annen ting, hvis en skal komme med i ettertid at en skriver satireblogg, så kan en ikke ta opp helt seriøse temaer den ene dagen, for å så skrive satire den neste. Det blir for dumt at når en blir konfrontert med ‘harseleringen’ så unnskylder man det med satire, og ellers ønsker man å bli oppfattet som seriøs. Det er veldig misvisende og feil. Jeg finner det heller ikke troverdig. Jeg tror faktisk ikke på at det er ment som hverken satire, ironi eller humor.

Joda, det er alltid noen som skal vri og vende på ting en skriver. Det får så være. Men en er utrolig dårlig skribent eller blogger når en ikke ser selv at handlingsmønster der en kritiserer, latterliggjør og omtaler noen negativt, skal bli oppfattet som noe annet enn negativ kritikk og latterliggjøring.

Så var det dette med mobbing.

Ordene ‘mobbing’ og ‘mobber’ er ord som blir misbrukt i vår hverdag. Samme som blant annet ordene ‘rasist’ og ‘rasisme’. Dette er ord som blir misbrukt av ignorante mennesker som ikke vet hva de skriver om eller rett og slett ikke har argumenter for sine påstander. De forsøker å usynliggjøre eller latterliggjøre motparten. Med en gang noen bruker, misbruker, disse ordene i en dialog eller debatt, da har motparten vunnet diskusjonen.

En er ikke noen mobber fordi en kommer med en enkelt påstand. Hvis man kaller noen for ‘feit’ eller ‘jævla homo’ én gang. Så er ikke det mobbing. Det er stygt ja, men ikke mobbing. Hvis alt skal kalles for mobbing, så fjerner man alvorligheten i mobbing, og gjør situasjonen verre for de som faktisk opplever mobbing.

Mobbing er negativ eller ondsinnet atferd, som gjentas og foregår over tid, i en relasjon som er preget av ubalanse i styrkeforholdet mellom partene – det vil si at den som blir utsatt for plagingen har vanskelig for å forsvare seg. Mobbing regnes som et overgrep, og som en form for antisosial adferd.

Jeg mener bestemt at vi har noen bloggere i dag som hevder seg ved å bruke hersketeknikken mobbing, og gjemmer seg bak ‘satire’.

Her er de fem hersketeknikker:

– Usynliggjøring.
– Latterliggjøring.
– Tilbakeholdelse av informasjon.
– Fordømmelse uansett hva du gjør.
– Påføring av skyld og skam.

Hvis du ikke skjønner forskjellen mellom satire og mobbing, så har du et problem!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#satire #ironi #mobbing #humor #hersketeknikker #blogging

2 kommentarer
    1. Hei igjen ☀️

      Eg er hundre og ti % enig med deg her og.
      Eg husker godt bloggomtoppbloggere,en av bloggene eg leste fast.Er villig til å vedde på at hun der kjerringa ikke hadde kommet unna med “satiren” sin så lenge hun har gjort om den “glitrende” pennen til bloggomtoppbloggerne fortsatt hadde vært aktiv.
      Eg tror hun der kjerringa bare har vært dum nok til å tro at å henge seg på bloggere på toppen ville gi henne en lettvint snarvei opp dit selv,bloggere har falt i den fella før og har heller kommet dårlig ut av det,nå erfarer hun,som de andre som har prøvd seg på det samme at det bare er et spørsmål om tid før “satiren” smeller tilbake på seg selv,rett i trynet,som vi sier her i Bergen.
      Ja,ja hun gikk på en smell,sånt skjer,men det faller vanskelig for meg å mene at hun ikke har fortjent det…
      Alt det andre du skriver om misbruk av ord som rasisme,mobbing osv.samt mer og mer utbredt bruk av diverse ufyselige hersketeknikker er bare et forsøk på å kneble andre mennesker og ytringsfriheten vi alle har,de som bruker simple teknikker er jo så tett i pappen at de enten er totalt uvitende,glemt det eller,som eg mistenker,bruker det bevisst i stor skala.Vi som tenker selv,er oppegående nok til å forstå hva som skjer og ikke har et snev av konfliktskyhet,som,for meg ser ut for å ha blitt en pandemi for seg selv,må prøve å motarbeide fenomenet så godt vi kan på alle måter vi kan.

      Så,om det er ok,kan eg svare på en kommentar direkte til meg,i ditt kommentarfelt under ditt forrige innlegg : Ja,eg skreiv en kommentar i kjerringa sitt kommentarfelt,den er helt i tråd med det jeg mener og har ment,at hennes teknikker og fremgangsmåte ikke er veien å gå i forsøk på å nå toppen,blir bare bråk,ugreie og fiendtlighet av sånt,og som alltid er det to leirer,i hver sin blogg som kriger.Det blir som å forsøke å utnytte andres suksess i forsøk på å oppnå det samme selv og det i seg selv er jo en ganske primitiv tankegang.

      Til deg,Bunnytrash,ha en flott lørdag og god helg🌞
      Hilsen synskepeggy.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg