Det er blitt fryktelig slitsomt å handle mat!

Altså, for veldig mange og stadig fler er det blitt slik at man må holde budsjett når en skal handle mat og varer til husholdningen. En må sjekke priser og tilbud og i det hele tatt for å få ting til å gå rundt. Jeg må ærlig talt si at på dette området opplever jeg et snev av misunnelse slik det er nå. Da mener jeg misunnelse der jeg ser disse som handler mat og bare kan plukke med seg hva det måtte være uten å tenke over det. Jeg ser mennesker som tar det dyreste brødet til en femtilapp, og vet om folk som kaster det som er igjen av brødet dagen derpå, for da er det ikke ferskt nok lengre.

Nylig så jeg dette tilbudet som Meny hadde. Stort oppslag: 50 % på Big One og Grandiosa pizzaer. Jeg sa til snuppen min at jeg skulle innom meny på vei hjem fra byen her en dag og kjøpe noen pizzaer fordi der var halv pris. Heldigvis hadde han fått med seg at dette ikke var reelt, men at det var lureri.

Med liten skrift står der «Trumf-bonus». Riktignok står det «Mer» under en Meny-logo på skiltet. Ikke noe sted står det at tilbudet kun gjelder Meny Mer-medlemmer. Så med andre ord, så er det ikke bare de, som meg, som raskt trodde det var halv pris på pizza, som ble lurt. Jeg vil ikke påstå vi er lettlurte, for det er jo ikke utrolig at det er 50% på Grandiosa, det skjer jo innimellom at det er slike tilbud. Så dette skjønner jeg at Meny skulle utnytte og benytte seg av.

Men det er også slik at de som har fått med seg at dette var et «bonustilbud» også blir lurt. Mange har Trumf-medlemskap og tenker at da får de (det som i dette tilfellet utgjør 2 prosent) fratrukket når de betaler med Trumf-kort. Men neida. For her må man altså ha ytterligere et til medlemskap som heter «Mer». I butikken står det bare «mer» med små bokstaver på prisskiltet, ikke at det er nok et medlemskap.

Jeg leser en undersøkelse i dag hvor 3100 mennesker som de siste dagene har handlet hos Meny har blitt spurt om hva de mener om «Mer»-tilbudet. 36 prosent svarer at det er dårlig, helt tullete. 45 prosent svarer at de aldri har hørt om det.

I dag søker jeg opp denne annonseringen, og med svære bokstaver står det «UKENS SUPERBONUS 50%» og bilder av Big One og Grandiosa. Så må man ta frem lykt og lupe for å lese at dette ikke er noe supert i det hele tatt, når man leser slikt så assosierer man jo uttrykket med et knalltilbud, et ordentlig avslag, et supertilbud. Og 50% assosierer man jo med halv pris. Men her er det altså snakk om to prosent avslag i form av bonuspoeng hvis en har et medlemskap halve befolkningen aldri har hørt om før.

Yuhuuu!!

Personlig synes jeg det er helt tullete. Jeg som ikke kjører bil er jo så sjelden innom en bensinstasjon som noen kan være. Men for ikke så lenge siden var jeg på en nydeligvakker solskinnsdag innom Circle K. Der var stort skilt utenfor om et tilbud på en eller annen bakst + brus, og jeg tenkte det var en grei deal. Da jeg skulle betale var prisen dobbel, haha.. for meg med vanlige solbriller på meg den dagen, istedet for vanlige briller, så hadde jeg faktisk ikke syn til å se hva de hadde skrevet med minimale bokstaver nederst til høyre på skiltet. Jeg har nedsatt syn, men ikke dårlig syn, men der gikk jeg også nesten i fella. Altså, jeg gikk jo i fella, men valgte å kjøpe noe et annet sted.

Stadig oftere ser jeg også at det oppgis kilopris på matvarer i butikkene ISTEDET for som tidligere, at  der stod pris for selve varen. Altså det står 99 kr, og det er kilosprisen. Derfra må en selv regne ut den faktiske pris på varen.

Alle disse sleipe triksene gjør det veldig slitsomt å handle. Før kunne jeg plukke varer fra butikkhyller. Kaviar 19,90. Da rundet jeg til nærmeste hele tier og la sammen i hodet mitt underveis på handleturen og visste da omtrent pris da jeg kom i kassa. Nå må man ha med seg kalkulator, lykt og lupe, og handleturen som før tok 25 minutter tar det dobbelte.

Jeg personlig synes dette er veldig dårlig, sier seg selv at all denne triksingen er ment for å lure folk, og det er meget dårlig politikk og medfører faktisk en vanskeligere hverdag for mange. Det at man til enhver tid skal måtte passe på å ikke bli lurt, det er bare trist. Men men.. man lærer underveis, men man blir matt av at mentaliteten overalt er å lure folk.

Hvorfor er det slik? Hva er greia med at man skal ha et stadig mer omfattende svindlersamfunn? Det har en smitteeffekt hvor folk synes det er mer og mer greit å lure sine medmennesker, forsure livet til folk, gjøre alt til aber og fortvilelse. Det er også ganske ydmykende å stå i kassa og ikke kunne betale for matvarene sine, det skjer faktisk også. Oftere enn de fleste tror. Det er trist, og det er pill råttent!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#økonomi #bunnytrash #bunny

18 kommentarer
    1. Hør hør…. Fantastisk at du setter fokus på dette, og ja det er møkk, eller dritt når de bytter ut priser med kg pris. Greit at vi har 2 inntekter men likevel er det tøft å skulle få det til å gå rundt og jeg tenker ofte på de som knapt kan spise middag fordi det koster mer og mer.

      1. Kjipt å vite at man har dårlig råd fra før, så blir man i tillegg lurt av butikkene og står i kassen uten nok penger til å betale 🐰

    2. hmmm aldri hørt om meny mer jeg ,men vi har ikke meny her heller ,har på følelsen av att det egentlig er en dyr butikk.Vi har både stk pris og kilopris på hyllene her jeg handler ,det burde være det alle steder helt enig i det,butikkene jeg oftest handler på er kiwi og rema :=)jeg avrimer fryseboks i dag og der hadde jeg mye jjeg ikke var klar over ,sånn sett bør jeg ikke kjøpe noe middagsmat før vi nermer oss jul :=) luksusproblem for min del

    3. Ja, den der med Meny mer irriterer meg. Så for en stund siden at biffen var satt ned 30% og tok meg for en gangs skyld råd til å kjøpe 3 stk. Jeg spurte for sikkerhetsskyld i kassa om de var nedsatt og da fikk jeg forklaringa med Meny mer. Jeg holdt også på å gå på den med kilopris på Rema1000. En kjempesvær goudaost lå der til 99kr, men med bitteliten skrift ved siden av sto det pr kilo

      1. De finner på så mye finurligheter hele tiden, en må vitterlig være på vakt. Det du betaler 15 kroner for på matvarebutikkene i dag, kan raskt koste 30 kroner i morgen. Sjekk prisene nøye hver eneste gang!! 🐰

      1. Poenget her er ikke Meny, handler der sjelden selv, de er svindyr. Men om de har noe jeg liker til halv pris, så popper jeg jo inn i forbifarten og henter den varen. Normalt er jeg også hos Kiwi, men det er ikke poenget, poenget er at alle matvarebutikkene driver med stadig nye snuskerier. Det har begynt å poppe opp hos Kiwi også diverse greier.. vær obs! 🐰

    4. Ja, jeg skjønte at det ikke var poenget, jeg bare hadde lyst til å kommentere det OGSÅ 😀 Ellers veldig lei snuskeri, og ting med liten skrift 😛 Jeg prøver å være obs 🙂

      1. Er mange som har hengt seg opp i den pizzaen og Meny, så jeg forsøker derfor å presisere poenget. I et par måneder hadde de på Kiwi cheddar og chilliost på tube i slikt eget pappstativ på gulvet der det stod 33 kr. I kjøleskapet stod det 36,90. Gjett hvilken pris som kom opp i kassa? 36,90! Jeg tok bilde av stativet og viste i kassa, jeg kjøper jo den osten hver uke. To måneder tok det før de rettet på prisen. Tenk deg hvor mange kroner det blir på all den tid alle kunder har latt den osten skli gjennom kassa ubemerket, haha.. det er ganske vilt når man tenker over det 🐰

    5. Jeg synes det er mye sniking med priser. Jeg så på Kiwi de solgte 2-pack med ansiktsservietter for 45, 90 eller noe…sånn “se rabatten”-oppslag, og mange slike pakker rett ved kassa. Jeg hadde vært i vanlige hyllen rett før og der kostet EN pakke 22 kr. Ville jo lønne seg å kjøpe 2 enkle liksom….som ikke var teipet sammen…. Jeg sa fra til han i kassa at dette var helt teit.. Dagen etter var -2packen satt ned enda mer 🙂

      1. Stemmer, husker du skrev det på bloggen. Jeg oppdager slike ting hele tiden. Men jeg synes det er ekstra ille når de setter opp tilbudsreoler som den chilliosten til 33 kroner, så slår de likevel inn førpriser i kassa, og jeg som kunde påpeker dette én dag i uka i to måneder før de gjør noe. Der har de rett og slett svindlet til seg enormt med spenn! 🐰

    6. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere freser over kilopris/literpris? Det er jo en prisbevisst forbrukers bestevenn?

      Forøvrig er butikker lovpålagt å oppgi kilo-/literpris i tillegg til enhetspris, med unntak av vare under 50 gram. Men ser du på kiloprisen, kan du ta rotta på dem alle de gangene de villeder folk med store pakninger kontra små (de små er gørrdyre i forhold) – eller rein vare kontra vare med mye tilsetninger (overraskelse: den tilsynelatende billigere kyllingen tilsatt vann & annet er faktisk dyrere).

      Jeg kan absolutt forholde meg til å ha så lite å rutte med at du faktisk må velge å se bort fra kilo-liter pris – men i mitt hode er dét en annen diskusjon.

      Kan forøvrig anbefale bloggen til Anders Nordstad om disse temaene. Jeg har lært mye, men fy faen hvor forbanna man blir på kjedemakt !

      1. I de tilfeller der det står prisen på varen og like under står kiloprisen synes jeg det er helt supert. Problemet enkelte steder nå er at de oppgir kilopris istedet for. Da må du regne prisen selv. Idet du da feks tar en pose fårikålkjøtt som i går kostet 89 kr pakken, og de den neste dag skriver 89 kr kiloen, så har du straks en situasjon når du kommer i kassa og må betale feks 129 kr 🐰

        1. Ååå, da skjønner jeg. Den varianten tror jeg ikke jeg har vært borti, faktisk.

          Er ellers enig i at det tar mye lenger tid å handle om dagen – tid som kunne vært brukt bedre. Men jeg er jo ikke bedre enn at jeg gjør det verre for meg sjøl, heller. Nå har jeg nemlig en fandenivoldsk glede av å IKKE kjøpe EMV om jeg kan unngå det!

            1. Jeg er god på å spørre når jeg ikke skjønner 😉.

              Har flere utfordringer om dagen, litt tilfeldig hvor denne harepusen hopper. Er ikke borte, og i dag fikk jeg litt mer håndfast argumentasjon å kunne servere legestanden. Det er en mental belastning i å måtte gå syk og vente på å bli syk NOK til å bli henvist til en operasjon det ikke lenger er noen vei utenom. Klør meg i hue over helsenorge…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg