Den sjokkerende homo-ekteskap-skandalen i Strømsø Kirke, og påfølgende rettsak!

Strømsø Kirke 2025, Drammen.

Nylig dukket det opp et arrangement i feeden min i sosiale medier at søndag 17. august klokken 18:00 skal det være noe som kalles «Regnbuemesse» i Strømsø bykirke her i Drammen. Kirken arrangerer dette i samarbeid med Drammen Pride og i arrangementet står der skrevet følgende om regnbuemessens historie og dette arrangementet.

«Gjennom over 40 år er det i et økende antall arrangert regnbuemesser i mange av landets byer og bygder. Drammen har siden 2019 feiret regnbuemesse i Strømsø bykirke. På 1800-tallet ble det viet et kvinnepar i Strømsø kirke, uten at det var kjent for presten. Det ble en av Norges berømte rettssaker. Så ble det viet et av Drammens første skeive i nyere tid i 2019. Årlig settes det sammen en gruppe av frivillige og ansatte som planlegger dette arrangementet».

Det stemmer at det har blitt arrangert slike regnbuemesser i norske kirker gjennom over 40 år, den første regnbuemessen i en norsk kirke ble holdt i 1978 i Sagene kirke i Oslo. Det er faktisk 47 år siden. Den norske kirke har i all hovedsak stått bak disse regnbuemessene, men også Metodistkirken i Norge har også arrangert dem de siste årene, ofte i forbindelse med lokale pridearrangementer.

Det jeg reagerte på var dette utsagnet om at «på 1800-tallet ble det viet et kvinnepar i Strømsø kirke». Videre står det «uten at det var kjent for presten». Jeg stilte meg undrende til ordvalget. Og til slutt står det «dette ble en av Norges berømte rettssaker».

Det fremstilles som om to kvinner giftet seg, som om at vielsen ble gjort av en prest eller forstander, uten at sognepresten visste om det, og at det derfor ble oppstandelse. Det er jo slik at det kan være flere prester i én kirke, spesielt i større menigheter eller der det er behov for flere kirkelige tjenester, men der er som oftest en sogneprest som har hovedansvaret. Slik det fremstilles av Drammen Pride, så høres det ut som en annen prest eller forstander har ‘gått over hodet på’ og gjennomført et homofilt ekteskap uten å informere selve sognepresten. Slik var det altså ikke..

Jeg måtte lete opp historien, og det jeg fant, som helt sikkert Drammen Pride refererer til er at i 1781 ‘giftet’ to kvinner seg i Strømsø kirke. Men det var ingen som visste at begge to var kvinner. Den ene utga seg for å være mann, vedkommende løy, og det gikk faktisk en stund før dette ble oppdaget.

Det var vel i grunnen ikke at det var inngått et ekteskap mellom likekjønnede som var årsak til oppstandelsen og rettssak, men det faktum at den ene av de viede løy! For det som også kommer fram er at den andre kvinnen visste faktisk ikke at hun giftet seg med en kvinne. Hun ble ført bak lyset, ganske enkelt ble hun villedet og bedratt.

Strømsø Kirke, omkring år 1900.

Anne Kristine Mortensdatter hadde møtt hvem hun trodde var mannen i sitt liv. Han hadde i løpet av kort tid både sjarmert henne og fridd til henne. Han sa han het Jens Andersson, men egentlig var han en kvinne som hadde kledd seg ut. Hun var ikke fra Drammen slik som Anne Kristine, men fra Gran kommune på Innlandet, og hun het Marie Andersdotter.

At Drammen Pride bruker dette til fremstilling av et homofilt ekteskap synes jeg blir noe feil. Dette er fra en tid da sex før ekteskapet var uakseptabel adferd, det norske folk var sterkere i sin tro, og kirker ble mer besøkt enn i dag. Dette var intet ekteskap, det var ikke noe giftemål som ble inngått, dette var et bedrageri.

Jens Andersson var født som Marie Andersdotter, men da hin kom til Strømsø i 1778 framstilte hin seg som mann. Senere klagde bruden til presten og det ble skrevet inn en merknad i kirkeboka. Men ikke bare det, Jens ble fengslet, undersøkt og avhørt. Jens var en kvinne med bryster og vagina som forklarte i avhør at han trodde han kunne være begge deler, både kvinne og mann.

Jeg finner flere som i nyere tid har brukt denne historien til å formidle at kirken viet likekjønnede allerede i 1781. Det mener jeg er feil vei å gå, det er uredelig hvitvasking av historien, det er usant, renspikket løgn, og det som er med løgner er at de ødelegger mer enn de gagner. Jeg er for ekteskap mellom likekjønnede, jeg er for retten til å elske den man vil og kunne gifte seg med den man elsker. Intet annet er bedre enn ekte kjærlighet, men det er ikke kjærlighet å bli lurt og bedratt, slik både Anne Kristine Mortensdatter og Strømsø kirke ble.

Kan noen forestille seg ydmykelsen Anne Kristine ble utsatt for? Vi snakker om år 1781!! Denne historien viser jo absolutt at det var vanskelig å være tiltrukket av noen av sitt eget kjønn på den tiden. Men det rettferdiggjør ikke å forlede noen på den måten.

I 2025 tenker jeg at man må få kle seg som man vil, menn må gjerne gå i kjole, og kvinner i bukse og whatever, men dette med å forkle seg og kreve at man skal bli akseptert som, og kunne utgi seg som et annet kjønn, burde bli kriminalisert. Jeg leste nylig om en mann som kler seg som kvinne, han krever bli tiltalt som kvinne, og bruker da offentlige toaletter for kvinner. Nylig ble han avslørt i en fornøyelsespark for barn der han på jentetoalettet benyttet anledningen til å ta bilder av småjentene.

En annen historie har jeg skrevet om tidligere i år, denne (les—>) dommen i Hordaland tingrett i mai i år, hvor tre personer i 30 og 40-årsalderen, samtlige født menn, i tingretten ble dømt for henholdsvis voldtekt, seksuell omgang og seksuell handling med en ung jente som hadde rømt fra en barnevernsinstitusjon. De var kledde som kvinner, sa de var kvinner, og voldtok jentebarnet med penisene sine. Ikke nok med det, i retten holdt de fast ved at de var kvinner og stilte krav om å sone i kvinnefengsel. Norge 2025!!

Prest i Strømsø kirke, Karoline Christel Faber, og Frederick Nathanael, kunstnerisk leder i Pride. Foto: Morten N. Ingebrethsen.

Jeg tenker at samfunnet må trå varsomt i henhold til dette å akseptere og tillate folk til å kunne identifisere seg som det kjønn man ønsker, og at man bukker under for denslags. Forskjellige mennesker har forskjellige agendaer, og vi vet at dette blir misbrukt og grusomme overgrep blir begått.

Det gagner ikke homofile eller retten til å elske hvem man vil, at en kvinne utgir seg for en mann og lurer en annen kvinne til å gifte seg med henne, fremstilles som noe annet enn bedraget det var. Det gagner ingen å akseptere mennesker for annet kjønn enn man er. Menn i kjoler er fremdeles menn og må benytte herretoaletter, og om de må sone i fengsel for kriminelle handlinger, da må de sone i fengsel for menn. Det samme må gjelde kvinner.

Historien om bedrageriet i Strømsø kirke brukes også til å formidle at det finnes tidlige dokumenterte eksempler på at noen mennesker opplever seg som både mann og kvinne (ikke-binær, gender fluid (kjønnsflytende) eller genderqueer), eller at noen er født i feil kropp.

Hvorfor kan ikke denne saken rett fram bli fremstilt som den var? Hvorfor skal historien omskrives? Jo, fordi da kan en skape et narrativ i sin agenda for å oppnå et ideologisk mål. Men sannheten er uansett at Anne Kristine Mortensdatter var en kvinne som ble lurt, hun var ikke lesbisk homofil, hun ble bedratt, og når hun oppdaget det, eller følte seg sterk nok til det, så meldte hun det til kirken og myndighetene. Det var derfor det ble rettssak. Selvsagt hadde Mari (Jens) en annen versjon, den kan dere lese i nasjonalbiblioteket som vinkler sympati til Jens. De omtaler kvinnen Mari som Jens og beskriver Anne Kristine som uærlig. Dette selvsagt for å tilpasse seg dagens woke pride-narrativ.

Og mens det ble avgjort om Mari Andersson skulle dømmes for sodomi eller noe annet, døde Anne Kristine Mortensdatter og i kaoset som oppsto rømte Mari Anderson og ble aldri funnet. Man vet ingenting om hennes liv og virke etter rettssaken, hvor hun dro eller om hun levde som mann eller kvinne. Det var som om hun aldri hadde eksistert.

Regnbuemessen som arrangeres i Strømsø bykirke blir beskrevet som en festgudstjeneste for kjærlighet og mangfold. Den arrangeres som en avslutning på «Drammen Pride» i samarbeid med Drammen Pride og aktører fra ulike menigheter og kirkesamfunn. Etterpå bys det på kake og fellesskap. Dagens predikant er teolog Ingrid Waller, fra Baptistkirken.

Jeg håper da Drammen Pride ikke forsøker omskrive andre historier. Retten til å elske den man vil bør og skal være ærlig og samtykkende, da fremmer man ikke kjønnsdysfori og bedrageri. Det er ikke greit å utgi seg for en annen en den man er og med det risikere ødelegge andre menneskers liv!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#pride #drammen #norge #bunnytrash #bunny

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg