Bli med på flukten – meningsytrere, bloggere, kunstnere og dere alle!!

Det er allerede mange som har laget seg profil på MeWe, det har seg nemlig slik at en del Facebook-brukere flykter over til MeWe i frustrasjon over Facebooks repressive holdninger til visse meningsytringer.

Det har lenge vært et problem at høyreorienterte, innvandringskritiske personer blir utestengt og blokkert fra å publisere på Facebook i perioder. Det er særlig kritikere av religion og islam som rammes. Og skeptikere og meningsmotstandere iht tiltak, restriksjoner, koronapass og vaksinepress under en pandemi.

Andre som oftest blir rammet er kunstnere og veldig mye kunst faktisk blir sensurert vekk på Facebook. Når en først har vært utestengt for disse tingene så har en det gående og kan bli blokkert og utestengt for den minste ting.

Jeg selv har blitt blokkert flere ganger for å ytre meg iht til de overnevnte temaer, men jeg har også opplevd at det har skjedd helt uten noen forståelig årsak whatsoever. En gang delte jeg en filmanmeldelse, og poooof, så var jeg utestengt i en uke. En får ingen forklaring annen enn beskjed om at en visstnok har brutt Facebooks standarder, men man har nødvendigvis ikke det. Det tyder på at har det skjedd én gang, så legges det søk på enkelte ord, og med en gang en skriver akkurat det ordet så blir man blokkert, uansett sammenheng ordet ble skrevet.

Det er mange og stadig flere som opplever dette, jeg kan blant annet nevne Norges mest kjente frisør Merete Hodne, kunstner Thomas Knarvik, skribentene Shurika Hansen og Maria  Zahler. Det som er veldig oppsiktsvekkende er at alternative medier og bloggere blir veldig ofte blokkerte. Mens statsstøttet media har fritt frem med villedende artikler med manipulerende innhold.

I nyere tid har flere og flere bloggere blitt utestengt fra Facebook, da blogger som ikke har antydning til kontroversielt eller politisk ukorrekt innhold. Vi snakker hverdagslivblogger, håndarbeidblogger og blogger om psykisk helse og veien ut av rus. Algoritmer blir fanget opp, og føre var prinsippet misbrukt, og dermed blir de som minst aner det fratatt sin ytringsfrihet i sosiale media. Bare for å promotere en liten blogg eller sådan. Ingen kan benekte at Facebook er det største sosiale mediet, og mange er nærmest avhengige av dem for å få fram sine budskap. Dette vet Facebook og misbruker det for alt det er verdt, dette må gjøres noe med, de kan ikke fortsette å inneha den makten over oss.

Mange ser seg derfor om etter et alternativ til Facebook, og flere løfter nå frem plattformen MeWe som en erstatning. MeWe er et amerikansk, sosialt medium, startet av Mark Weinstein i 2012. Plattformen setter personvernet høyt, og skaperne har blitt kritisert for sin åpenhet for alle mulige synspunkter, også de som er anti-vitenskapelige. Altså de blir kritiserte for å verne om og støtte ytringsfriheten. MeWe markedsfører seg selv som et alternativ til Facebook, og DET er de virkelig.

Jeg opprettet min profil der i april 2019, og nederst i alle mine blogginnlegg siden den gang har jeg lagt ved link nederst i ethvert innlegg. Jeg oppfordrer alle som leser dette til å lage seg profil på MeWe.

Meningsytrere, kunstnere, bloggere.. alle burde gjøre dette, og alle burde oppmuntre videre til det. Bring a friend!! Støtt opp om ytringsfriheten, og støtt opp om å gi motstand til Facebooks regime av maktmisbruk, diskriminering og ytringsfrihetsberøvelse.

Ja MeWe er annerledes bygd opp enn Facebook, litt rart å bruke med det samme, mennesker flest misliker forandring, men det opplever vi hver gang Facebook selv gjør endringer. Da koker det med klager i kommentarfeltene, og kort etter er det greit og glemt, man husker ikke engang hva som ble forandret.

Jeg påstår uansett at MeWe er et bedre alternativ enn å være prisgitt Facebooks velvilje, og motvilje mot oss vantro – tross alt! Jeg godtar heller «dickpics» fremfor Facebooks repressive holdninger, venstrevridd propaganda og knebling av ytringsfriheten. Jeg liker kropp, kunst og ytringsfrihet – noe Facebook overhodet ikke liker.

MeWe er et mye mer fargerikt og inkluderende sosialt samfunn og vil garantert bli mer interessant enn Facebook uansett, nettopp fordi MeWe gir både kunstnerisk frihet, ytringsfrihet og er et sted for alle!

Følg Bunny TrashMeWeLink!!

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#blokkering #karantene #sensur #facebook #standard #utestengelse #mewe #blogg #inkluderende #kunst #kunstnerisk #frihet #ytringsfrihet #bunnytrash

9 kommentarer
    1. Ja, nå minnet du meg på noe jeg hadde glemt jeg hadde, MeWe. Jeg måtte logge meg inn der for å kikke nå. Sist aktiv for 2 år siden 😀 Den gangen i alle fall, syntes jeg MeWe var kjedelig. For svært få mennesker jeg kjenner hadde MeWe. Og selv om jeg elsker å utvide min “omgangskrets”, så er ikke interessen for å få mange snåle amerikanske mannlige venner spesielt stor lenger.
      Jeg har to bloggvenner der fant jeg ut nå. Og en bloggvenn hadde forsvunnet. Så for meg var ikke det der det helt store…den gangen. Jeg liker Facebook jeg, men har også sett folk bli kastet ut uten at de har noen anelse om hvorfor. Det er ikke bra.
      Jeg var på et annet amerikansk nettsamfunn for mange år siden. Først het det MyYearbook, og så skiftet det navn til MeetMe. Jeg kjente ingen der, men det var folk fra hele verden. Og jeg ble kjent med mange, som jeg også har som venn den dag i dag, bl.a. på Facebook. Flere har jeg møtt i ettertid.
      Jeg synes det er spennende med nye ting. Og finner fort ut om det fungerer eller ei.
      Kanskje jeg skal oppdatere MeWe profilen min litt nå, sånn for morro skyld, så får jeg hvor mye det evt. har vokst siden sist 🙂
      Tusen takk for påminnelsen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg