Barn- dyr- og troll malerier – og historien bak.

I dag har jeg postet tre innlegg tidligere. Alle disse innleggene har sammenheng med hverandre. For å få med dere helheten i dette er det greit å lese alle innleggene. Det første heter «Luksusfellen» og forteller litt om hvorfor jeg poster disse innleggene. Kortversjonen er at jeg i perioden 2017-2019 malte en del bilder på atelier, og nå skal jeg selge dem. Ihvertfall forsøke, for å få inn noen kroner til å betale for tann- øre- og øyelege. Jeg regner ikke med, har ikke forventninger om, at dette skal få meg helt i mål, at dette skal betale regninger i sin helhet. Så langt derifra, det er snakk om titalls tusen. Men alt hjelper på, så jeg håper jo at noen skal like maleriene mine og kjøpe dem. Jeg skal også selge en del klær, som dere kan lese om HER. Maleriene jeg malte i 2017 finner dere HER, og de fra 2018 finner dere HER. Og som sagt, leser dere alle innleggene så får dere historien i sin helhet, i grove trekk.

Dette blir siste innlegget med maleriene mine som jeg skal selge. Bildene fra 2019. Disse har betydd og betyr mye for meg, men det er dags for å skille lag og finne nye gode hjem til disse, der de kanskje kan glede og gi mening for noen andre? Derfor deler jeg historiene bak bildene også. Det øverste bildet dere ser i dette innlegget, med maleriet av «Trollet» har ikke noen bakgrunnshistorie egentlig. Her forsøkte jeg igjen ny metode, teknikk eller hva man skal kalle det. Det er i hovedsak ikke malt, men svampet. Oljemaling, str 30x 40 cm på maleplate. Jeg har brukt svamp for å lage dette, mitt første svampebilde liksom. Synes det ble litt kult, en del effekter og litt visuelt. Jeg digger håret til trollet, haha..

Bilde nummer to er et maleri, «Twins» som jeg egentlig hadde glemt til jeg hentet det i kjelleren nå. Det ble malt etter et bilde jeg så på nettet, og syntes det var så flott med hvordan det fremhever hvor forskjellige vi er, men samtidig så like. Når man blir født til denne verdenen så er man like uskyldige. Jeg likte utfordringen med å male dette. Jeg har brukt oljemaling, først hvitt over det hele for å dekke et påbegynt forlatt bilde. Deretter når det hvite hadde tørket kom resten. 40×50 cm.

Det neste bildet er et stort maleri, det er oljemaling og størrelsen er 50×70 cm. Det var egentlig helt rosa med pride og islamsymboler, og så var der en tekst om at kjærlighet er kjærlighet, uansett hvor man er fra, religion eller legning. Jeg drev på med dette bildet på atelieret og hadde gått ut for en røykepause. Da jeg kom tilbake stod der et godt voksent par i slutten av 50-årene tenker jeg, muligens i 60-årene og knipset bilder av maleriet mitt med mobilene sine. De var muslimer og de var rasende. «Ingen homser i islam» bla bla bla.. virkelig stygge var dem. Så forsvant de, i fem minutter, plutselig stod de i døren igjen og knipset bilder av meg. Jeg skjønte at dette skulle brukes til noe som ikke var bra, dermed forklarte jeg at de hadde med å slette bildene omgående ellers ville de bli anmeldt. De protesterte først, jeg ble sint, de trykket og slettet, og viste meg. Ikke sikkert de slettet, får bare være, fuck dem, hørte aldri noe mer. I enkelte kulturer og ideologier finnes det et tillært hat som ikke forsvinner, dere kan mene noe annet, men det er bare kun fornektelse av fakta. Det har ingenting for seg å fornekte fakta. Uansett, jeg brukte spatel og hadde maling over teksten. Da ble det som det ble, jeg har innsett virkeligheten. Det er ikke alle steder kjærlighet finnes eller er velkommen, noen steder har ordet en helt annen betydning.

Neste bildet mitt her, maleriet av «Uglene» har jeg ikke, dette malte jeg til min godeste kjære Kari-Anne som da lå inne på Rikshospitalet. Kort historie, hun fikk brystkreft, opererte, fikk cellegift, dette gikk bra, tilsynelatende. De sa hun var frisk, så gikk det noen måneder så ble hun dårlig. Dette var november 2018. Det viste seg at hun hadde fått blodkreft, leukemi, av cellegiften hun var gitt. I denne absurde urettferdige verden så ble det cellegift igjen. Ikke alt man skal skjønne. November 2019, et år etter, døde hun. Jeg tenker på henne hele tiden. Det siste året.. ja uansett, hun elsket ugler, jeg malte da dette og ga til henne. Dere får ikke se bildet i sin helhet, det er hennes (enke)mann som har postet nærbilde av uglene på Instagram. Ville bare vise dere, det ble utstilt før hun fikk det og en barnefamilie tilbød meg 600 kr for det.

Dette maleriet av løven ble stilt ut sammen med uglene. Samme barnefamilie ville gi meg 600 kr for dette også. Jeg klarte ikke selge. Jeg er født i løven, og dette er på en måte et selvportrett av meg selv, sittende ved elvebredden her i Drammen. Det er sterke farger, jeg følte meg sterkere, jeg var på vei opp psykisk. Selv om min beste venninne lå for døden, selv om jeg hadde rettsak i vente (trodde jeg da), jeg måtte være sterk. Jeg hadde psykolog, psykiater, energihuset, snuppen min hjemme, jeg fikk behandling for somatiske plager og terapi ved å male. Jeg begynte føle meg som meg igjen, styrket!!

Disse to siste bildene av malerier med pingviner ble liksom aldri fullført. Man blir liksom aldri heeelt fornøyd med egne malerier, men på et punkt må man gi seg. Si seg ferdig. Hvis ikke risikerer man bare å ødelegge arbeidet sitt. Men disse er simpelten ikke helt ferdig fordi jeg mistet plassen på atelieret. Dere ser at disse to ikke signert, det mangler «glimt» i øynene på alle pingvinene, og så ser dere babypingvinen under. Han mangler øyne og litt til. Men hvis noen er interessert, så gjør jeg gjerne disse maleriene ferdige og signerer dem!

Dette var altså slutten på de tre årene i atelieret. Jeg ble litt kjent med meg selv og hva jeg likte å male, hva jeg mestret og hva jeg ville bygge videre på. Dyr og figurer med store øyne var veldig meg!

Jeg hadde en del statistoppdrag i denne tiden, jeg var blant annet i filmen «Barn» hvor jeg var lærer og jeg var tysk krigsfange og nazist i filmen «Om det uendelige». I tv-serien «Rekyl» var jeg politi. Jeg var også med i sesong 2 og 3 i serien «Okkupert», for å nevne noe. Mitt siste oppdrag var i floppserien «Allerud Videregående», det som var morsomt med det, var at der ble jeg faktisk betalt som skuespiller og hadde en birolle med flere scener sammen med gjengen. Det meste ble klippet vekk, men jeg har likevel ‘skuespiller’ i CV’en min, hahaha.. dét ble en avsporing. Men det jeg det skulle si var at under innspillingen av «Okkupert» sesong 3 så ble jeg oppringt av «bestyrerinnen» av atelieret. Hun hadde gitt bort plassen min, så der var det over for meg. Brått og plutselig! Jeg kjøpte meg da eget staffeli, og skulle fortsette hjemme, men så ramlet koronaviruset over oss alle, og jeg mistet fullstendig inspirasjon..

Så det var det. Historien min om tre år som ‘kunstner’, hehe.. tiden hjalp meg mye, og dere som har lest alle innleggene jeg har postet i dag skjønner kanskje hvorfor jeg knyttet meg til maleriene og ikke greide selge dem? Uansett, som sagt, jeg er klar nå for å finne nye fine hjem til bildene. Jeg vil veldig gjerne selge dem og kanskje få inn litt som kan betale litt av tannlege og evt øre- og øyelegeregninger. Det er kanskje det som var meningen med at jeg har beholdt maleriene disse årene? Jeg har ikke satt noen priser, synes det er veldig vanskelig, men håper noen liker bildene mine og tar kontakt, legger inn bud eller noe? Jeg skal videre sjekke ut hva det koster evt sende i posten osv. Håper også dere vil støtte og hjelpe meg med å dele innleggene. Vil takke for det på forhånd, tiden takk 🥰🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#prosjekttannlegeregning #tannlegeregning #malerier #troll #dyr #pingviner #løve #ugle #barn #kjøp #salg #bunnytrash #bunny

18 kommentarer
    1. Så fantastiske flotte malerier, og det store oljemaleriet grep meg med en gang 💜 Jeg håper du får solgt mange malerier, hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt alle💖

      1. Tusen takk for fine ord 🥰 Alle?? Hvor mange malerier var det her, glemte å telle, bare postet et innlegg for 2017, et for 2018 og et for 2019. Klem til deg Vivian 🥰🐰

    2. Du har en sterk historie. Så uendelig trist! Men se på deg nå. Du er utrolig dyktig, det skal du ha🥰Likte mange av bildene dine. Løven var så gøy. og de tre pingvinene….ja skal slutte ramse opp. Hadde jeg hatt veggplass hadde jeg kjøpt. Her er det fylt opp med bilder av barn og barnebarn ❤️ masse lykke til til deg 🥰Go klem

      1. Takk for kompliment. Bilder av barn og barnebarn kan du jo ta ned av veggene, så bruker du dem til å lage fine scrapbooks som du kan gi til dem i julegaver 😜 hehe.. takk igjen og klem til deg 🐰

        1. Du er nå søt 🥰Jeg må bare ha fri sikt til mine utrolig vakre barnebarn 🥰 Hva tar du for bildene?

          1. Haha.. takk 🥰 jeg har ikke satt noen pris, jeg har bedt de interesserte si hva dem er villig til å gi. Ingen bilder hittil har gått for under 600 kr 🐰

    3. Hallais!

      Veldig fargerike bilder! På en lys vegg så vil de sette farger i rommet!
      Jeg liker fargerike bilder. Det som du kaller for trollet. Det første jeg tenkte,
      og som kunne symbolisert det er skolevegring. Det er mange barn, både gutter og jenter
      av forskjellige grunner som sliter med skolevegring. Men det kunne symbolisert så mye.
      Det er bare fantasien som stopper! Et veldig sterkt bilde! Et slikt bilde en kunne bare sagt.
      Hva tenker du budskapet i bildet er?

      1. Hvis du hadde lest innleggene mine, her hvor jeg deler om disse bildene, så er vel budskapet at det er noe trolsk over å male, denne type selvterapi som en kan bearbeide ting med å utøve. Mente du å legge inn et bud eller? 🐰

    4. Det jeg mener er at det bilde kan sette tankene igang hos folk.
      Hva forteller det? For noen barn jeg kjenner er hver morgen litt sånn.
      Da handler det om at de skal mestre/takle skoledagen, men det betyr ikke at skolen er et trist sted å være,
      Men for enkelte kan skolen være det. Barn med ADHD eks. Jeg snakker utfra erfaring.

      Hadde jeg fått spørsmål. Hva symboliserer bildet for deg? Da ville jeg sagt. Tankene til en gutt/jente før og/eller noe noen timer ut i skoletiden. Ja jeg kunne skrevet mye om det. Kule bilder du er flink!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg