5 mat- og drikkevarer som kan bedra!

Vi hører det hele tiden, å spise for mye sukker kan utvilsomt ha dårlig effekt på helsa. Selv gjorde jeg noen betydelige endringer for tre år siden, da kuttet jeg blant annet Coca-Cola hjemme. Jeg kan kjøpe en flaske hvis jeg er ute på tur, eller på restaurant, men hjemme har jeg forbudt meg selv fra å drikke Coca-Cola. Hjemme går det i Solo Super, og det har fungert, og fungerer enda. Det er slik at mange forsøker å kutte sukkerinntaket, men det er lett å underdrive hvor mye en faktisk får i seg.

En av grunnene til at man får i seg mer sukker enn man kanskje tror, er at mange matvarer inneholder «skjulte» mengder. Fakta er at mange produkter som markedsføres som «lightprodukter» og med «lavt fettinnhold» kan inneholde mer sukker enn de vanlige variantene. Yupp, markedsføring er villedende, de må være smarte for å selge..

Her har dere 5 mat- og drikkevarer som kan inneholde mer sukker enn ganske mange tror:

01). Yoghurt med lavt fettinnhold. Yoghurt kan være veldig næringsrikt. Men ikke all yoghurt. Som mange andre produkter med lavt fettinnhold, inneholder yoghurt med lite fett ofte ekstra sukker for å forbedre smaken.

02). Ketchup er en av verdens mest populære smaktilsetninger, men også ofte fylt med sukker.

03). Fruktjuice. Frukt inneholder fruktjuice, vitaminer og mineraler og er sunt og bra for de fleste av oss. Men hvis du velger fruktjuice, bør man være nøye med å velge en som er merket 100 % fruktjuice, hvis en vil unngå en stor dose sukker og veldig lite fiber. Faktisk kan det finnes like mye sukker i sukkertilsatt fruktjuice som i brus.

04). Sportsdrikker kan ofte misforstås som et sunt valg for dem som trener. Men sportsdrikke er laget for å slukke tørsten og gi brennstoff til idrettsutøvere under lange, intense treningsøkter. Derfor inneholder de ofte store mengder tillsatt sukker. Hvis en ikke er maratonløper eliteutøver eller sådan, er det best å holde seg til vann når man trener. Hvis man ikke trener i det hele tatt er sportsdrikker bare skadelig.

05). Granola (proteinbarer) markedsføres ofte som mager helsekost, til tross for at det inneholder både mye kalorier og sukker. Hovedingrediensen i granola er havre, som ofte har blitt søtet med honning eller andre søtstoffer som øker mengden sukker og antall kalorier.

Det var det jeg hadde for denne gang, til slutt kan jeg si at den beste måten å unngå skjult sukker i maten er å kontrollere innholdsdeklarasjonen, særlig hvis  kjøper mat og drikke som nevnt i denne listen. Ingen grunn til å være helt hysterisk om dette, men greit å være bevisst tenker jeg.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#mat #drikke #sukker #helse #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Mat er ikke bare mat. Disse matvarene du lister opp her har jeg nesten tatt helt bort fra repertoaret, ellers foretrekker jeg vanlig sukker framfor etterligninger. Så fint du legger ut info om mat. Klem <3

    2. Jeg la jo også om kosten for 3 år siden, og har kuttet ut så mye sukker som mulig. Ikke helt fanatisk, men så flink som mulig. Som du sier, så er det mange varer som lurer oss…. viktig å opparbeide seg kunnskap. Flott at du setter fokus på det – sukker er en uting og en uvane (og er vi flinke i hverdagen, kan vi kose oss i helgene)….. 🙂

      1. Noe av det sukkeret man får i seg er jo helt unødvendig, så det kan man jo kutte ut.. andre produkter igjen må jeg bare ha sukkervarianten fordi alternativet smaker blæh.. balanse 😜

    3. Ja innholdsfortegnelsen bør leses. Utrolig hva som puttes i den bearbeidede maten vi finner i butikken. Er selv veldig bevist, for da minstemann ble født for 29 år siden fikk vi ikke bare et etterlengtet barn, men en hel rekke allergier og intoleranser med på “kjøpet”. Og jeg har en del mat jeg ikke bør spise heller. Noen ganger tror man at det man spiser er sundt, men merkes godt på kroppen om det er noe man ikke bør få i seg. Jeg er heldigvis glad i å lage mat og flink til det også, så da har en kontroll på hva en spiser.
      Du nevner ketchup, og det er jo et must i noen tilfeller. Velger da den sukkerfrie som også er god i smak.
      Juice lager man enkelt selv. Favoritt-mixen er rødbeter, ingefær, sitron og stangselleri. Farlig godt.

        1. Da får jeg nok en slank ( og slapp) kropp. Disse ekle krypene kan fanatikerene ha for seg selv. Husker min yngste sønn kom hjem fra ungdomsskolen og hadde hatt den tøffe vikaren. Han hadde til og med noen innsekter de fikk smake på. Og det gjorde jo min ellers så forsiktige gutt. Mens jeg og min mage taklet dårlig den opplysningen. Nei, en saftig biff og rikelig med grønnsaker kaller jeg mat

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg