Lysbehandling og solarium.

Som mange av dere vet så er jeg plaget med psoriasis og har derfor prøvd ut en del salver, kremer, shampoos også videre. Det ene merket etter det andre, og det ene merket bedre enn det andre. Men den største likheten er at de fleste produktene gjør bare at psoriasisen ikke blir verre, altså stabil, men den forsvinner ikke.

I midten-begynnelsen av februar begynte jeg å gå til Drammen Hudlegesenter. Der har jeg tatt lysbehandling i håp om at det skulle hjelpe mot min psoriasis. Jeg har til nå tatt 20 behandlinger. I morgen etter terapitimen min blir det behandling nr. 21.

Og ja dette har hjulpet masse. Hver gang jeg har dusjet denne perioden, så har jeg smurt psoriasisen med ‘Flutivate’. Og lysbehandlingen har jeg tatt tre ganger i uken (untatt påsken). Nå begynner huden å bli glatt og fin, og det gjør meg glad, den positive effekten fungerer på humøret også.

Desverre ser det ut til at enkelte steder der psoriasis er, eller har vært, så har jeg sannsynligvis mistet pigmenter, for det blir en hvit flekk der. Men for all del, mye bedre en sår, tørkede hudkladder, flass, kløe og blod!!

Må nevnes at jeg i samme periode har tatt ni kvarter med sol (én gang i uken, ingen burde ta solarium oftere enn det, og jeg gjør det ihvertfall ikke pga solallergi og utslett). Ikke bare for å herde huden til lysbehandling, men også for å ha litt grunnlag til jeg skal til Kreta om få uker. Gleder meg masse, og håper det kan hjelpe i forhold til psoriasisen i hodebunnen min. Lysbehandlingen tar ikke i hodebunnen, men det bruker det deilige havet og varmen i syden å gjøre.

Takk for at dere leser. Er det noen som lurer på noe vedrørende psoriasis, lysbehandling, solarium og produkter til behandling av denne sykdommen, så er det bare å spørre. Kan jeg hjelpe, så gjør jeg det.

Og hvis noen har råd og tips vedrørende psoreasis, så taes de imot med stor takknemlighet!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!
Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#psoriasis #psoreasis #sykdom #hudsykdom #eksem #utslett #drammenhudlegesenter #lysbehandling #flutivate #uva #uvb #uvastråler #uvbstråler #solarium #kreta #sologhav #havogsol #sol #sologsommer

PS: Skal nå trappe ned fra tre lysbehandlinger i uken til to og én behandling i uken. Skal også begynne med betakaroten-tabletter for å holde på brunfargen jeg har fått og får ved soling. Begynner med det ca ti dager før jeg reiser til Kreta. Det funker fint 😉

4 kommentarer
    1. Åh så knall at lysbehandlinga begynner å hjelpe:) får selv slike hvite flekker i huden der jeg har hatt eksem. Ikke pga eksemet i seg selv men pga kremer som har tatt knekken på pigmenter. Men det er helt klart en bagatell ift.plagene;)
      Kreta bli vel digg!! Lenge til dere reiser? Tar du helt ferie eller kommer du til å blogge derfra?
      Forhør slutt,ha en fin dag:)

    2. Wenchepia: Du sier noe, noen av kremene er kraftige greier/steroider, så det er vel det som har tatt pigmentene.. Vi reiser i mai.. hehe, prøver alltid å blogge litt på tur, men det er WiFi-forholdene som avgjør 😉 Ha en fin dag du også Wenchepia, og takk for at du er her 🙁

    3. Sliter me psoriassi mest knet å nedover.plus litt på albuer.virke som det bli værst etter dusjing hm.ska begyn snart me lysbehandling.noen tips utenom lysb som virker.bruker nå dermovat steriodekrem

    4. Jimmy: Som skrevet i innlegget så har jeg tatt 20 lysbehandlinger fordelt på cirka 3 ganger i uken + at jeg smører med Flutivate etter å ha dusjet, har nå nesten glatt å fin hud. Lykke til med lysbehandling 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg