10 sterke fra Bunny Trash!

I disse juletider har jeg sett både i media, sosiale media og på blogg at mange tar opp temaet med «gode julefilmer». I oppveksten synes jeg filmer som «Hjemme Alene» og «Hjelp vi skal på juleferie» var fantastisk morsomme filmer og har sett dem mange ganger. Det er jo utelukkende bra filmer, men for min del begrenser det seg hvor mange ganger en kan høre en vits og synes den er morsom. Jeg har personlig gått lei for å si det enkelt. Skal jeg fremme en julefilm så kan jeg bringe «A Nightmare before Christmas» frem, som med sin annerledeshet er en mer tidløs klassiker i min verden å regne.

Tenkte jeg heller skulle bringe frem 10 filmer jeg har sett mange ganger som jeg ikke går lei. Filmer jeg kan se hele året også når det er jul, for meg er ikke filmer sesongbaserte, er de virkelig bra så er alt annet uten betydning. Jeg tar ikke med serier som «Game of Thrones», «Sons of Anarchy», «Weeds», «Breaking Bad» og «Frustrerte fruer», jeg tar heller ikke med film-triologier (og sådan) som «Mad Max», «Star Wars», «Alien» «Twilight» og «Istid».

Påpeker at dette er ikke en Topp 10-liste med mine ti favorittfilmer, for med unntak av den førstnevnte kan dette forandre seg hele tiden ettersom hvilke filmer jeg kommer på. Hellige måne, det er jo et hav av gode filmer å velge mellom.

01. Natural Born Killers – amerikansk film fra 1994 med skuespillerne Woody Harrelson og Juliette Lewis i hovedrollene. Filmen er regissert av Oliver Stone etter originalmanus av Quentin Tarantino. Filmen er først og fremst en satirisk og mediekritisk film om medienes tabloidisering. Helt rå og meget voldelig, sjelden har en film gjort slik inntrykk på meg som denne!

02. Desperately Seeking Susan (Jakten på Susan) – amerikansk romantisk komedie fra 1985 som handler om Roberta (Rosanna Arquette) som lever et kjedelig liv som husmor i en forstad i New York. For å få dagene til å gå følger hun med på en kjærlighetsaffære som foregår via kontaktannonser i avisen, hvor en ukjent kvinne, Susan (Madonna), avtaler romantiske møter med en mann. Slikt blir det trøbbel av!

03. Livets lyse side (As Good as it Gets) – amerikansk romantisk drama fra 1998 med min mannlige favorittskuespiller Jack Nicholson i hovedrollen som Melvin, den særeste mannen du kan tenke deg. Han arbeider hjemme i sin leilighet på Manhattan, hvor han forsøker å fullføre arbeidet med sin siste bittersøte roman. Resten av energien sin bruker han til å irritere seg over andre mennesker. Han velger seg ut tilfeldige ofre, og tar ikke fem øre for å skjelle dem ut.

04. Some Like it Hot (Noen har det hett) – tidløs amerikansk romantisk komedie, en fantastisk klassiker fra 1959 i sort/hvitt med Marilyn Monroe i hovedrollen hvor en av to arbeidsløse mannlige musikere blir vitne til et gangsteroppgjør. For å komme seg unna kler de seg ut som kvinner og får jobb i et kvinnelig jazz-orkester hvor Marilyn er meget fremtredende. Blir ikke lei av denne!

05. Girl, Interrupted (Stjålne år) – er en amerikansk dramafilm fra 2000 og handlingen er fra året 1967 om 17 år gamle Susanna Kaysen (Winona Ryder) som er er som ganske mange andre tenåringer, forvirret, usikker og smånervøs. Hun sliter med å forstå den raskt skiftende verden som omgir henne, og havner på hjem hvor hun møter noen sterke personligheter, deriblant Lisa Rowe som blir spilt av Angelina Jolie som gjør sådan prestasjon i sin rolle som jeg aldri har sett maken til. Sterkt!

06. Spun – amerikansk film fra 2002 hvor Jonas Åkerlund debuterer som filmregissør og innhehar et stjernegalleri som Brittany Murphy, Mickey Rourke, John Leguizamo, Eric Roberts og Debbie Harry. Et mørkt komediedrama om forskjellige personer i narkohelvete!

07. Pay it forward (Gi det videre) – et amerikansk drama fra 2002 med Kevin Spacey, Helen Hunt og Hailey Joel Osment og handler om læreren Eugene Simonet som utfordrer sine elleve år gamle elever til å komme opp med en idé som kan være med på å forandre verden. En gutt i hans klasse, Trevor McKinney, bestemmer seg for å ta utfordringen og lager et spill som han kaller Pay it Forward. Vakker film!

08. Lost Boys (De fortapte) – amerikansk skrekkfilm (hahaha) fra 1987 med blant annet Kiefer Sutherland, handler om ungdommer fra California som må slåss mot en gjeng tenåringsvampyrer. Høres kanskje dumt ut, men denne filmen er flott altså, ikke er det skrekk (lol) og glem vampyrene, bare se den!

09. Dirty Dancing – trenger jeg si noe? Tidenes beste amerikanske dansefilm (fra 1987) med fantastisk musikk og mer til. Handler om Frances Baby Houseman (Jennifer Grey) som tilbringer sommeren 1963 på feriestedet Kellermann’s Mountain House med familien sin. Stedets snobbete gjester kan delta på mange aktiviteter, og én av dem er dansekurset til Johnny Castle (Patrick Swayze), fra de to møtes blir det bare bedre ig bedre!

10. Burlesque – en romantisk komedie fra 2010 med mange musikkopptredener på en burlesque-klubb hvor vi blir kjent med Ali (Christina Aguilera) en småbyjente med en stor stemme som flykter fra motgang og en usikker fremtid for å følge drømmene sine i LA. Etter å helt tilfeldig ha funnet The Burlesque Lounge, et majestetisk men skrantende teater som er hjem til en inspirert musikalrevy, får Ali jobb som cocktailservitør av stedets eier og frontfigur (Cher).

Kommer egentlig på en hel del filmer til, men jeg kan jo ikke sitte her til neste år og ramse opp, men dette er for meg utelukkende bra filmer. Smaken er jo selvsagt som baken, men hvis noen kjenner seg igjen i min smak, så er det jo lov å spørre om andre filmtips, jeg svarer jeg vet dere 😜

Kos dere!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#filmer #klassikere #bunnytrash

16 kommentarer
    1. Skremmande god smak for film, om eg må få lov å sei det. Men, bare det faktum at du tok med The Lost Boys gjorde listå for meg.

      Tidenes beste «vampyrfilm» med et eksepsjonelt bra soundtrack.

      Anbefale også alle te å se filmen, samt høyra på soundtracket som høyre te.

      Scenen med I still Believe, når Michael ser Star i folkemengden, den e bare heilt rå … Elske den filmen og blir aldri lei av den 🥰🥰😀😀👍👍

    2. Enig i at man blir lei av en del eldre julefilmer. Jeg er litt lei av amerikanske filmer i det hele tatt. Kanskje du kunne lage en alternativ liste, altså ei liste over gode filmer fra andre land/kontinenter?

    3. Hva med The Crow? Så 90-tall rock/grunge som det kan bli 🙂 Bubba Ho-Tep er også en sær favoritt for meg 😉 Sikkert ikke så lett å få tak i og kanskje litt sær for noen, men jeg synes den er hysterisk morsom, sentimental og en god framstilling om alderdom/behandling av eldre.
      Andre favoritter er Heathers, Kiss kiss bang bang, The last boyscout, Heat og The last of the mohicans.

    4. Mange filmer jeg kan se om igjen. Jeg har noen gode gamle, og har kanskje samme forhold til “Grease” som du har til “Dirty Dancing”. Det var liksom den beste da jeg var 13 år. Og når jeg ble eldre var den også en av de morsomste, og bra på en helt annen måte 😁Har ledd mye av den. Den er nok ikke favoritt lenger, men må nevnes i sammenhengen. Jeg er glad i musikkfilmer, men enda mer glad i musikal på scenen. Les Miserables. 😊

      1. Haha.. jeg ser enda på Grease jeg hvis den dukker opp, min historie rundt den er vel ganske lik din. Men Grease2 holdt å se bare en gang 😂 Les Miserables 😜

    5. Ja, Grease 2 så jeg bare en gang. Så har vi Hair da, den digga jeg også. Har sett Les Miserables som film også, men ingenting kan måle seg med en dramatisk og pompøs oppsetning av Les Miserables på SCENE, enten i Norge, London eller hvor som helst ellers 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg