Jeg bor i en utedass faktisk!!

Dennis Vareide reiser rundt i landet og besøker de 357 kommuner. For dere som ikke vet, antallet kommuner økte fra 356 til 357 den 1. januar 2024, da Haram (teit navn!!) ble utskilt frå Ålesund.

Anyways, Vareide drar rundt til kommunene og spiller inn videoer fra de respektive sted, forteller hva som er attraksjoner, tester mat og så videre. I introen til videoen forteller han om ryktet til Drammen, som ikke er bra, blant annet at byen blir omtalt som en utedass faktisk, pga de fabrikker som har vært i drift langs elva, og denslags.

Introen blir for dum, jeg har snart bodd i Drammen i 20 år, fordi jeg VALGTE denne kommunen. Helt genialt sted, midt i alt, bare å svippe seg en tur hit eller dit for å se og oppleve andre ting enn der en bor selv. På en halvtime er man eksempelvis i Tønsberg, eller andre veien, Oslo. Under en time så er man i Sandefjord og kan ta taxfree-båt til Sverige. En kan velge mellom alle mulige festivaler som kommer i alle retninger rundt fremover nå. Hellige kaninmåne jeg er glad jeg ikke bor i Harstad, byen jeg ble født. Årets begivenhet er liksom en festival i en liten bakgård..

Anyways, det er langtfra alle mulighetene rundt Drammen som gjør byen fantastisk. Det er flott her. Elva som går midt gjennom hele greia. Fabrikkene ble nedlagt og flytta FØR jeg flyttet hit, liksom et par tiår siden, and then some. Nå er det turområde langs praktisk talt hele elven, og bystrand. Ja, strand midt i byen, med statuer og kunst hist og her.

Det snakkes om Spiralen som Drammens største turistattraksjon. Og joda, fint nok på toppen der, men for min del oppskrytt. Vil en ha den nydeligste utsikten over byen, så er Nordbykollen plassen. Forøvrig en av mine favorittsteder å gå til. Er mye flott her, Gulskogen gård er også et av mine favorittsteder. Her er stooort torg, flere av dem. Uteliv, masse spisesteder å velge mellom. Festivaler og masse kule arrangementer. Å snakke om fabrikker som ble lagt ned for over 20 år siden blir for dumt.

Det er masse gatekunst og knallbra grafitti!!

Det som drar Drammen ned i dassen, er innvandringskulturen. Noen steder går man ikke alene på kveldene. Jeg til eksempel går ikke alene i Tollbugata om kveldene. Folk må bare dekke over realiteten så mye dem orker, men etter å ha bodd i en sidegate til Tollbugata i 14-15 år, så vet jeg hva jeg snakker om. Byen har flere moskéer enn kirker. De har spruttet frem som paddehatter, og derav har vi en side av Drammen som gjør byen til en «utedass», eller et «shithole» som mange sier.

Men jeg sier det bare, vær forsiktige med å dømme Drammen. Rundt regnet er det 300 moskéer i Norge, og det kommer flere. Det er jo ingen som protester, folk vil bare ha mer, mer, mer, pass dere sier jeg bare. Parallellsamfunn blir bygget og voldskulturen øker. Så da bor jeg heller i vakre Drammen hvor jeg vet hva som skjer hvor, og denslags, enn å sitte i en fjøs av en by oppe i nord. Eller eventuelt bo i den ødelagte hovedstaden Oslo hvor en snart må ha øyne i nakken fordi voldskulturen er i stadig bevegelse der, uoversiktlig, og skytedrama HVER uke.

Nå utvikles en ny bydel her i Drammen, Fjordbyen, som vokser raskt til ved Brakerøya, de er kommet langt med det nye sykehuset som er plassert der. Nedenfor dette kommende sykehuset, langs elva er Fjordparken. Utsikt over hele Drammensfjorden.

I sentrum, i hjertet av Drammen er det litt støy og kaos, fordi her bygges en spektakulær ny bybro. Den blir SVÆR og flott. Jeg tror faktisk Drammen er den byen i Norge som utvikler seg raskest og mest. Det blir knallfint fremover nå, blomster spretter fram i godt ivaretatte parker. Svaner overalt, Mandarinanden kommer tilbake. Nei, ærlig talt  jeg elsker denne byen. Og jeg anbefaler dere å se videoen fra da Vareide var her. Men husk, det svære hjulet på Bragernes Torg er borte nå. De fjernet det i går. Endelig!! Og til det sier jeg bare: HURRA og HAVE A NICE DAY!!

Video her: 👇🏽

👉🏽«Dennis Vareide – jakten på Norges beste kommune»👈🏽

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#drammen #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Etter å ha lest dette så fikk jeg skikkelig lyst til å besøke Drammen. Har aldri vært der bare kjørt forbi på vei til Oslo og jeg bor i Tønsberg. Som du skriver det er jo ikke lange biten 😊
      Ha en fin dag.
      Helen

    2. Me brukte å seia at det var betre med ein dram i timen, enn ein time i Drammen 🤣, men det var då Drammen stort sett berre var eitt stort industriområde 😜.
      Til hausten er det 40 år sidan eg hadde ei god veke i Drammen 😊. Allereide då, var mykje av industrien flytta ut av sentrum, og byutviklinga hadde starta i ei positiv retning i så måte. Dessverre, allereide då hadde Drammen utfordringar med ikkje vestleg innvandring, og no go soner. Ei av jernbane/buss stasjonane vart kalla lille Pakistan, og var ein plass kvite ikkje gjekk på kveldstid.
      Heller Drammen enn Oslo 😊, men aller helst unngår eg byar generelt.
      Jag trivs best i uppna landskap, næra havet vil jag bo 😊.

      1. Folk sier sånn enda, gamle ting som ikke slipper tak. Ja, pakistanske gjenger begynte å komme på 70-tallet, og problematikken startet tidlig i byen her. Men fra 2015 har det skjedd noe som gjør at jeg feks ikke går alene i Tollbugata etter solen har gått ned. Da er en bare uvettig da, drita full eller liker utfordre skjebnen. På mange måter er Drammen og Oslo samme greia, men en må ikke då langt ut av sentrum for å kose seg i naturen. Og jeg må ha begge deler 🐰

    3. Det er en del år siden jeg bodde i nærheten av Drammen, Nedre Eiker men har jo vært mye i Drammen da jeg bodde i Tønsberg. Og rett som det er drar mamma og jeg til Drammen for å handle. Husker når jeg var der borte i forbindelse med Fylkesnemda da bodde jeg på hotell og gikk jo en del rundt i byen. Men takk for tips til steder man kan dra.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg