Jeg har fått TT-kort og bruker å ta drosje når jeg har ærender som er et stykke unna, og jeg er alene.
Tenkte derfor å fortelle litt om hvordan det fungerer her i Drammen med tanke på drosjer eller taxier. Her er veldig mange uhøflige og frekke sjåfører, og ikke bare det, de lyver og stjeler også.
Jeg kan nevne et tilfelle der det ble det tatt bil fra Drammen sykehus hvor man ble nærmest skjelt ut av sjåføren fordi turen var så kort at han følte at han ikke tjente nok penger. Jeg har opplevd flere tilfeller der sjåføren later som de “ikke vet” hvor adressen man skal til er, og kjører motsatt retning, og omvei, og det ender med at en må betale bortimot det dobbelte av hva det egentlig kostet. Hvis en ikke sier fra og er villig til å begi seg ut i en “diskusjon”.
Det er ironisk å ta Drammen Taxi fra togstasjonen som nordlending og si at du skal til Aabysgate og de kjører feil vei eller omvei. Drammen Taxi holder faktisk til i Aabysgate 4. Så de vet ikke hvor de selv holder til??!
Jeg ble kalt rasist en gang (Norgestaxi) for å ha spurt sjåføren hvor han kom fra, det i forsøk på å være hyggelig og inkluderende. Det er altså ikke grenser for ubehageligheter med disse menneskene som får betalt for å være hyggelige, yte service og kjøre kunder fra A til B.
Både venner av meg og jeg har gått ut av en taxi og innsett at vi har glemt gjenstander i bilen, vi har tatt kontakt, men ting, drikke og penger har liksom bare forsvunnet i luften.
Alt dette har jeg bare latt fare. Valgt å ikke bry meg fordi jeg har viktigere ting å tenke på. Og kollektivtrafikken rommer mange, og mesteparten av tiden så går det mange busser forbi hjemmet vårt, så det er ikke noe problem. Men som sagt, noen ganger er jeg avhengig av drosje.
Noen ganger tar jeg drosje når jeg er alene fordi jeg er syk og blir dårlig på buss når det er lengre turer. Skal jeg reise kollektivt er jeg avhengig av å ha noen med meg. Så finnes det jo også andre situasjoner der man må ha bil. Når en har så mye bagasje at en ikke har mulighet til å få med seg, eller en må reise på en tid av døgnet der det er redusert kollektivtrafikk. Så da ringer man, og betaler litt ekstra for service og for å komme seg fra A til B der og da når en trenger det.
Ved et tilfelle skulle snuppen min og jeg til Spania, vi hadde to svære fulle kofferter, handbagasje og en liten hund (Ella). Det var tidlig på morgenen, det øsregnet og det var masse vind. Vi bestilte taxi som kom etter et kvarter. Da sjåføren oppfattet at vi skulle ha en liten hund med, av rasen mops, som sitter på fanget, da ble han irritert og nektet kjøre oss. Så forsvant han og vi måtte bestille ny bil.
Etter mye om og men fikk vi en drosje som kjørte oss motvillig til togstasjonen. Tydelig sur nektet han å hjelpe oss med bagasje eller noe som helst.
Og så var det lille julaften en gang, tidlig på morgenen sto vi klar her hjemme hos oss i god tid. Vi ringte etter taxi og fortalte at vi hadde to store kofferter og to små hunder av typen mops som kan sitte på fanget, pluss to små bager. Etter nesten en halvtimes venting innså vi at vi måtte ta buss, ikke kom taxi, og ikke kontaktet dem (Drammen Taxi) oss. Og med det slitet som ble, rakk vi egentlig ikke toget, men vi rakk det likevel fordi den flotte kvinnelige ansatte som jobbet for flytoget den morgenen hadde sett oss og holdt toget tilbake til vi hadde fått all bagasje, hunder og oss selv om bord. Vi var tydelig stresset, frustrerte og svette, og den samme damen fant fram kaldt vann til oss og ønsket oss god jul.
Vi var borte en uke, og ingen steder hadde vi problemer med å ha med oss hunder. Alle sjåførene vi møtte på var norske og mer enn hyggelige faktisk. Etter en uke et helt annet sted i Norge landet flyet vårt på Gardermoen, og vi tok flytoget tilbake til Drammen. Det var enda tidligere på morgenen enn da vi dro fra Drammen, vi var slitne og trøtte og den ene kofferten hadde mistet alle hjulene sine etter sannsynligvis unødvendig mishandling på flyplassen. Så ved ankomst gikk vi til taxikøen. Snuppen min og jeg, to store kofferter, to små firbeinte som man har på fanget og to små bager.
Jeg er allergisk sa den første drosjesjåføren, jeg er også allergisk sa den andre drosjesjåføren…. alle sjåførene (Drammen Taxi og Norgestaxi) var utenlandske allergiske sjåfører!
Ja, den allergien er visst tydelig smittsom…. den siste bilen i køen, den siste sjåføren, utenlandsk han også, men litt yngre enn de andre lot oss være med.
Han tilhørte den gang Star Taxi (Elvebyen Taxi). Han kjørte oss hjem, og snuppen min ga han de småpengene som var til overs i tips. Det var 20 kroner, og takket for at sjåføren hadde så hyggelig å kjøre oss. Til svar fikk han at vi måtte betale 30 kroner til. For at hundene fikk være med. Hahaha..
Bedre blir ikke situasjonen når man finner ut at alle disse sjåførene kjører mennesker som har dyr med. Men ikke korte distanser. Hvis vi skulle fra Drammen til Oslo i taxi så kjører dem, eller hvis vi tilbyr en del penger utenom takstameter!!
Vanskelige og grådige!!!
Nå må drosjeselskapene, drosjeeiere og eventuelt andre ansvarlige ta tak i dette, det er så ubehagelig å komme i slike situasjoner med mennesker som lager sine egne sykdommer, lover og regler!!
Drammen Taxi 05060 er de verste, dårligst service og dyreste priser. Norgestaxi 08000 er nesten like dyr som Drammen Taxi. Elvebyen Taxi 03223 er de raskeste og billigste. I snitt er de hyggeligst også, men taxi i Drammen er ikke noen trivelig opplevelse, noen har glemt å fortelle disse folka at drosjesjåfør er et serviceyrke.
Følg Bunny Trash på MeWe: Link!!
Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!
#drosje #sjåfører #taxi #drammen
Bildene er fra Drammen.
Ønsker deg en fin søndag 🙂
Stine Sophie Lundsrud: Takk samme til deg 🙂
Høres jo helt vilt ut. Burde ikke vært mulig en gang. Men dessverre tviler jeg ikke på det heller. Håper du får bedre opplevelser fremover i det minste.
Jeg tror dette kan fikses om mange nok klager til selskapet. Taxisjåfører er det ikke mangel på og hvis de blir informert om at det kan være noen som tar jobben deres, tror jeg se kommer til å ta imot hundene med et smil ☺
Kristina: Takk for det 🙂
Ida: og i noen tilfeller blir det verre fordi taxisjåføren får vite hvem som har lagt inn klage.
Så flott at du skriver om dette! Har hatt mine opplevelser jeg også. Den aller verste var nok med en norsk sjåfør, eldre kar. Jeg og sønnen min skulle reise utenlands og bestemte oss for å ta taxi til togstasjonen. Litt småstresset var jeg og måtte løpe inn igjen for å hente noe jeg hadde glemt. Dette resulterte i at taxien måtte vente halvannet minutt. Og fyttirakkern for en kjeft jeg fikk vel ute i bilen! Han hadde fått beskjed om å komme klokka sju og da måtte jeg jammen se å være ferdig klokka sju! Det ble en uhyggelig taxitur med en sur sjåfør som kjeftet halve veien til stasjonen. Forøvrig stinket det røyk i bilen hans, fordi han røyker der når han ikke har passasjerer. Med tanke på at jeg skulle klage, ba jeg om kvittering. Han lot som han ikke hørte det og da jeg gjentok det, fyrte han seg opp på nytt! Det skulle jeg sagt med en gang, bjeffet han, men ga meg lappen, mer eller mindre ufrivillig. Min mor kjører også en del taxi, til legekontoret bl a. Hun har ved flere anledninger opplevd at de kjører feil vei, slik du forteller om, lager omveier for å få høyere pris.
Mange av sjåførene i Drammen trenger nok å skoleres skikkelig og få vite at de jobber i et serviceyrke, der høflighet og ikke minst ærlighet gjelder…
Hege: Dette er et problem det er helt klart, og noe må gjøres.. husker ikke sist jeg hadde en norsk drosjesjåfør her i Drammen, litt spesielt.. takk for din kommentar, og at du deler 🙂
Jeg har lest alle kommentarene her inne, og det har vært slik flere andre plasser her i Norge også, men det er blitt bedre, og bedre. Der i Drammen, dere må klage til Samferdselkontoret i deres fylker, for på disse taxisentralene sitter det bare folk av samme slaget, så det kommer det ingen ting utav. For ringer dere kontoret for samferdsel så blir drosjeløyva til vedkommende vurdert, og det er lite ønskelig av den enkelte drosjeeier!!
Knut Bondlid: Takk, dette skal jeg notere meg 😉