Velkommen til praktspraglehimmelen på balkongen!

I går ettermiddag, tidlig kveld, hadde jeg bestemt meg for å stelle planter og styre på balkongen her. Som kongen av balkongen så er det jo min plikt å se til at alt står bra til med det som lever her. Men da jeg kikket meg rundt på balkongen så ombestemte jeg meg. Det er jo alltid slik at når jeg skal ta et skikkelig tak, så tar det alltid så mye lengre tid enn en tror det skal ta, så derfor bestemte jeg at jeg heller skulle ta det på formiddagen i dag, og nå har jeg holdt på noen timer.

Det å styre med disse plantene er virkelig en jobb. Jeg svetter mer når jeg holder på med dette, enn jeg til eksempel gjorde i går da jeg gikk opp trappene ved hoppbakken på Gjerperudkollen i går.

Men nå har jeg altså plantet om flere av praktspraglene her igjen. Det er så ironisk hvordan blomsterforhandlere kan fortelle meg at disse plantene skal bare plantes om én og to ganger i året. Det stemmer ikke her hos meg ihvertfall. Plantene vokser som bare juling, og planter ikke jeg om så har de ingen jord å vokse i. Jeg vet ikke hvor mange ganger i året jeg planter om, men det blir noen ganger.

Nå er det stort sett bare praktspragler her. I dag kastet jeg en eføy, den siste av de jeg har hatt et par år. Det er ikke noen fin plante slik jeg ser det, den bare ser kunstig ut, men vokser som ugras, og «limer» seg fast der den får tak og lager merker som tidvis kan være ganske jobbig å få vasket bort. Så den har jeg tatt farvel med nå. Har også fjernet den store krukken med diverse tomat, chilli og snackspaprika. Det ble et par innhøstinger med frukt, så gadd jeg ikke mer. Plantene så så stusselige og døde ut at det ødela på en måte hyggen på balkongen. Jeg tenker ikke prøve meg flere ganger på slike «Den sterkestes rett»-prosjekt. Neste vår får tomater, chilli og snackspaprika hver sine krukker, og jeg skal bare plante én av hver, haha..

Har omplassert, plukket vekk masse dødt løv. Så nå synes jeg det ser bra ut her igjen. Men har litt til som må gjøres. Jeg skal klippe ned noen av praktspraglene, få morplantene til å «buske» seg mer, og sette nye avleggere. Et par planter til trenger å pottes om, men nå er jeg fri for perlite, så det må jeg skaffe mer av først.

Strelitziane vokser og er solide. Yndene har jeg ikke gjort noe med i dag, de har vokst inn i hverandre og er egentlig bare et krater. Men de trives så. Fredsliljen har aldri vært uten blomst, så det er vel safe to say at den også trives. Samme med Monsteraen som ei venninne dukket opp med her på tross av at jeg sa jeg ikke ville ha noen Monstera. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange liker den planten med de store stygge røttene som vokser ut av krukken. Får meg ikke til å kaste den, håper heller noen andre vil overta.

Så er det jo flere andre planter innimellom her, alt trives og vokser, men det gleder meg virkelig å se spraglene som nesten har overtatt balkongen, hvordan de vokser. Noen har blader større enn hendene mine. Jeg er praktisk talt i en praktspraglehimmel når jeg sitter på balkongen her. And I love it!!

Liker du blomster? Her er mye flott: «Bunnys Blomster». Takk for titten og ha en aldeles nydelig dag 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blomster #planter #botanikk #flowers # #spragler #praktspragler #coleus #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
      1. Takk 😊 Du må nok ha svært hardføre planter om du skulle hatt innendørs i vinduskarmene. De krever jo sitt, og trenger pass når dere reiser bort flere uker i bobilen. Alle plantene står mine står på balkongen hele året (unntatt orkidéer, de bor på kjøkkenet), hobbyen er jo å finne flotte planter jeg liker, som klarer seg der ute selv når det blir kjøligere. Ynder og spragler er perfekte sånn 🥰🐰

    1. Såg flott ut 😊.
      Me planter bevisst ikkje spraglene om, rett og slett for å hemme veksten. Klipper dei berre ned, etterkvart som dei verte for store. Dei skal jo passe i vinduskarmane og 😜.
      Eføy er og forblir ugras. Punktum.
      Om du mot formodning skulle få lyst på det igjen, ikkje kjøp. Gi meg heller eitt vink, så kan eg sende nokre kg med avleggerar 🤣.
      Dei kan jo plantes ut i hagen til nokon du ikkje liker 🤣, så har dei jobb for framtida 🤣🤣🤣.
      Hadde eg fått lov av svigres, hadde der gått med ein god del Roundup, og Eføyen hadde takka for seg 😜.

      1. Jeg vil ikke hemme veksten på dem, derfor både klipper jeg ned og planter om. Da får jeg satt nye avleggere, samtidig er morplanten så stor at den har bedre odds for å klare seg over vinteren. Her står plantene på balkongen året rundt, spraglene blir derfor en del stusseligere etterhvert på vinteren. Liker å ha en form for oase, det gir også mindre innsyn fra naboer. Den kroken der det står masse tett dekker vinduet i retning «de dårlige naboene». Eføyene «stjal» jeg fra blomsterkasser ute her første høsten etter vi flyttet hit. De ville blitt kastet, så jeg fant ut at jeg ville forsøke dem inne her for å få det litt frodigere på balkongen, det var ikke helt samme oasen på balkongen her første året, som det er nå. Etterhvert har disse eføyene blitt overflødige, og jeg liker ikke hvordan de «limer» seg fast der de får tak. Jeg kommer ikke til å gi deg et «vink», haha.. skal ikke mer eføy inn her 😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg