Hva har Bunny bedrevet i dag?

Tomater, chilli og spisspaprika.

Siste påskedagen, overskyet, i morgen er det meldt regn, og ifølge appen på mobilen min skal det være overskyet en hel uke, de fleste dager regn også. Håper det ikke blir helt slik, men et par dager med regn er ikke å forakte. Da forsvinner den snøen som er igjen. Jeg ser blant annet «CathrineRuth» og «Lady August» planter og sår vilt og uhemmet. På grunn av været har jeg i dag forflyttet spirene av frø jeg har plantet, og stiklinger, fra kjøkkenet og ut på balkongen. Da blir det ikke så brutal overgang, for når det kommer sol på balkongen her kan det bli varmere enn i Sahara, ja jeg har vært der.

Heavenly Blue.

Øverst ser dere ei svær potte med diverse varianter chilli, tomater og spisspaprika. Spisspaprika har jeg ikke plantet her før, men et tips fra «Fruens Vilje» var at disse vokser godt. Men tidligere år har jeg plantet sånn i snitt tre tomatplanter, chilli eller paprika i hver sine store potter. Det har gått bra, men jeg synes ikke disse plantene er så fine egentlige, det blir masse frukt, men det er ikke akkurat frodige tette planter, og så blir dem jo veldig stusselige egentlig utpå høsten og vinteren. Det estetiske er viktig for meg også, siden dette er en balkong som vi har kosekvelder på og bruker morgen og kveld. Så denne gang har jeg blandet alt i ei svær potte, så får det bare vokse etter «den sterkestes rett»-prinsippet. Der er en plante som allerede har grabbet til seg masse plass og vokst veldig, jeg tror det er en spisspaprika.

Primula.

Bilde nummer to er «Heavenly Blue», enda ganske smått da, men har hatt den én gang før, og den vokste bra. Men jeg kastet den før den begynte å blomstre. Den gang var det ei venninne som hadde sådd og kom med den, og det viste seg at det var ikke bare planten hun kom med, men også småkryp. Aldri hatt slikt her før, og det var kun på akkurat den planten, så jeg skjønte fort hvor krypene kom fra.

China Rose.

Bilde tre er «Primula». Kjøpte fire små for en tid tilbake siden. Disse er grådige, grådigere enn jeg husker. Når disse ender sine dager skal ikke jeg ha primula mer. De har gjort meg fullstendig til slave, skriker «vann, vann, vann» hele tiden, veldig masete altså. Jeg har i dag plukket dem for dødt løv og blomster, plantet dem sammen, i noe større, håper liksom at de holder fuktigheten lengre og slutter gneldre som små hyener. Ja, jeg har møtt hyener.

Solenostemon.

Bilde fire, fem og seks er stiklinger av «Praktspragler (Coleus)», den øverste av de tre er China Rose som en leser sendte meg. Les dette: «Tusen takk!». Se, nå begynner den få farge. Dette er en skikkelig flott plante og jeg gleder meg veldig til å se den vokse mer. Tenke seg til at den ble sendt halvveis gjennom Norge med posten i over en uke i isende kulde, alt var dødt på den utenom en liten stilk, og jaggu greide jeg ikke få den til å vokse og trives.

Fairway Ruby.

Så nå omsider har jeg en China Rose i et hav av andre spragler her. Har bestilt frø til noen hvite spragler, men leverandøren er jævla treg, så kom påsken, så får vi se denne uken. Jeg må få frøene i jord NÅ. Har andre frø jeg tenker plante også, men tar det når jeg har fått spragle-frøene. Har ikke helt bestemt meg hvilke frø jeg skal plante i tillegg til spraglene, har noen å velge mellom må sies.

Påskekaktusen min er nå avblomstret, den tok jeg også i dag og plantet om. Jeg plantet den sammen med Novemberkaktusen i en ny potte. Håper jeg ikke kommer til å angre på dét. Men jeg er ikke noen kaktusentusiast. Har en svær kaktus her, den var bitteliten da den ble arvet etter en avdød onkel, med årene har den blitt farlig. Ingen anelse hva den kalles. Den flærrer deg opp som en hvit tiger gjør hvis du kommer for nært, ja jeg har møtt hvit tiger på nært hold, heldigvis med gjerde mellom oss. Fantastisk vakre dyr, hellige kaninmåne de er vakre altså!! Men altså, kaktuser er ikke min greie, jeg har tre, som nå er blitt to, haha.. også har jeg lyst på en Bunny Ears.

Anyways, det er hva jeg har holdt på med i dag mellom frokost (gratinert eggerøre, røykalaks, luftfriterte bagetter med urteost) og middag (luftfriterte kyllingnuggets og pommes frites). Nå skal jeg, vi, egentlig bare slappe av. Kosa meg med å lage dette blogginnlegget, fikk du det med deg? Snuppen min har jobbet i påsken, så nå har han noen feriedager. Utenom personalmøtet på akutten i morgen. Da skal jeg ned til sentrum og poste premiene fra påskemoro her på bloggen. I dag er siste dag med påskekrim/nøtt, bunnyquiz og eggejakt, så klikk inn og vær med om du ikke allerede har gjort det. Muligheten er der fram til midnatt.

PS: Sjekk gjerne også ut denne siden med masse blomster og planter: Bunnys Blomster!

Minne fra Sahara.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blomster #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Det må jeg si!🤩
      Du har virkelig grønne fingre.👌🏻
      Her ligger blomsterfrøene jeg kjøpte, pent i posene sine.🙈
      Det er bra snøen forsvinner, så blir det kanskje litt varme slik at noen av plantene dine kan flytte utenomhus snart.🌱🌸🌹
      Her fløy påska så fort forbi i år at det var så vidt jeg la merke til det.🙈

      1. Mine? Nei.. de skal ikke lengre enn til balkongen. Har veeeeldig mye spragler da, finner ingen her som liker planter. Det er mye rart her jeg bor, veldig mange bruker balkongene sine til å lagre søppel. Jeg kjenner ubehaget komme over meg med tanken, den lukta i solsteken. Nei, her skal det være blomster på hele balkongen, og salongen hvor vi koser vårsj 🥰🌸🐰

    2. Wow, du er jo i gang så det holder! Og så spennende med en potte med masse forskjellig. Satt akkurat å vurderte det samme men så kom jeg på at jeg har et helt skibrett med potter med planter jeg ikke er sikker på hva er (ja jeg har merka alt i år, absolutt nesten alt, foruten dette brettet.. Kooos deg nå kommer sommeren <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg