Svinekoteletter, lettbrunet løk og søtpotetmos med chilli.

Hellige kaninmåne så mye mat som postes på blogg.no om søndager. Er virkelig ikke måte på. Selv bruker jeg i hovedsak ikke klikke inn på matblogg-oppskrifter. Joda, sikkert mange lekre oppskrifter, men jeg blir inspirert nok i massevis uten å klikke inn. Jeg liker å eksperimentere med hva jeg har av mat i skuffer og skap, frysebokser og hva det måtte være. Det er heller ikke økonomisk å handle etter oppskrifter.

Når jeg handler mat så handler jeg det vi ha, egg, melk, brød.. ja dere vet. Når det kommer til middager og så videre, så handler jeg ikke inn for å følge noen oppskrifter, men jeg handler ut fra gode tilbud, rett og slett. Da kjøper jeg heller ekstra av tilbudsvarene, og lagrer eller fryser ned. Er det tilbud på kyllingfilet på feks Spar, så svinger jeg innom der kun for å kjøpe kyllingfileter. Har de tilbud på søtpoteter på Joker, så svinger jeg innom der kun for å kjøpe søtpoteter. Jeg sjekker jo også ut de andre tilbudene, og kjølerene/lavpriskurvene der matvarer er billigere fordi det nærmer seg dato for utgått holdbarhet. Noen ganger finner jeg noe der også.

Anyways, i dag så jeg at medblogger Tomsmatprat postet et innlegg med «Svinekoteletter i brunsaus» og medblogger Lykkeligdeprimert postet et «Søtpotetgryte med kikerter». Ja, da ble jeg jo inspirert uten å klikke inn på disse innleggene. Jeg leser som sagt ikke matbloggoppskrifter, men jeg følger Tomsmatprat og leser når han skriver om andre ting. Jeg kan relatere til en hel del ting han har gjennomgått og opplevd, og så er han en hyggelig mann da. Fair. Anyways, dette er hva jeg gjorde etter ha lest nevnte overskrifter:

Jeg laget Svinekoteletter, lettbrunet løk og søtpotetmos med chilli. Haha.. ikke etter noen oppskrift, men etter hode og smak.

Kotelettene stekte jeg til de på utseende så ut som jeg ønsket dem, rett og slett. Tok ikke tiden liksom. Tipper 4-5 minutter på hver side. Kotelettene til snuppen min stekte jeg litt lengre enn mine. Middels til sterk varme. Ikke stekt for lenge, da blir de tørre og triste. Og husk de blir best hvis man romtemperer dem før steking, det gir saftigere resultat. Underveis i stekingen krydret jeg kotelettene godt med, ganske enkelt, grillkrydder.

Så brunet jeg to små løker, kepaløk. Jeg smeltet da smør i stekepannen og lot det få en lett bruning. Hadde så i løken. Kuttet i løkringer seff. Lot løken få ganske mye varme i starten, skrudde deretter ned varmen til litt under middels og lot løken få stå og surre der mens den jevnt og forsiktig fikk bruning. Man stresser ikke med løk, det tar tid å lage skikkelig brunet løk. Nesten ti minutter tenker jeg, haha.. Like lenge som nystekte koteletter skal hvile før servering. Når løken hadde blitt brunet slik jeg ønsket hadde jeg i litt pepper og en god dæsj mer smør som fikk smelte. Liker litt/masse fett til koteletter, løk og mos.

Så var det søtpotetmosen da. Ja dere vet hvordan den blir til. Skrelle potetene, dele dem i biter. Koke, krydre og blablabla.. lager etter hode/husk og smak. Hele cluet med min søtpotetmos er chillien!! Jeg har funnet ut at jeg MÅ ha i noen korn CR Chilli. Yummy!

Jeg postet oppskrift på søtpotetmos en gang tidligere i år hvis dere er interesserte. Jeg synes søtpotetmos er genialt, så, altså jeg liker den bedre enn vanlig potetmos. Søtpotet er fantastisk mat. Neste gang jeg er i Bergen skal jeg spise «Sweet Potato Delight» på restaurant Rebel. Har vært der et par ganger med snuppen min og medblogger/venninne Vibbedille, og hun spiste denne retten og skrøt veldig av den. Og siden alt jeg har spist på Rebel har vært fantastisk godt, så er jeg sikker på at denne faller i smak. Den ser ihvertfall jævlig delikat og god ut, bare klikk på linken over 👆🏽 og se selv!

Anyways, tilbake til søtpotetmos. Dere finner oppskriften min her:

«Delikat søtpotetmos»

Husk å ha i noen korn Carolina Reaper Chilli hvis dere har!

Det var hva jeg hadde for i dag. Supergod og lettvint middag. Kveldsmiddag!! Grunnen til at jeg poster dette middagsinnlegget så sent på kvelden er at snuppen min har jobbet senvakt i dag, da bruker jeg lage kveldsmiddag. Da koser vi oss med varmmat før det blir leggetid.

Takk til medbloggere Tomsmatprat og Lykkeligdeprimert for inspirerende overskrifter!

God Natt 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#søtpotetmos #søtpotet #løk #kepa #svinekoteletter #koteletter #mat #mattips #bunnytrash #bunny

9 kommentarer
    1. Tok meg den friheit og senda oppskriftene på “fiskegrateng à la Vingen”, og Bernts skinkegrateng.
      Då kan du og handle etter oppskrift 🤣.
      Btw, gis kun til få utvalgte 😊.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg