Nye utfordringer for bloggen.

Året 2022 var et godt år for bloggen. I 2021 og året før opplevde jeg konstant at den viktigste plattformen for bloggdeling (Facebook) forsøkte å kneble bloggen. Å referere til fagfolk i henhold til cåvid og vaxiner, hvor disse samme ekspertene ikke var ønsket i det offentlige av vaxineprofittører, politikere og media, grunnet at de hadde opplysninger som ikke var i tråd med narrativet, så ble man tidvis suspendert fra sosiale media-plattformer. Egne meninger som ikke var pro ble også slått ned på. Dermed kunne tidvis ikke bloggen deles på FB én uke da, tre uker neste gang, én måned.. slik fortsatte og fortsatte det. De var veldig på og slo til og med ned på humorinnlegg.

Jeg postet en gang et innlegg som heter «Jeg har sett en negermann» som inneholdt en anti-rasistisk morsom barnesang, men Facebook mente den var rasistisk, og vips så var jeg suspendert fra Facebook, og alle innlegg gjennom flere år ble usynliggjort. Tre uker varte det, og etterhvert kom en «beklagelse» fra Facebook. Antall sidevisninger på bloggen hadde da rast, men overlevde. Det samme skjedde med innlegget om «definisjon på mikropenis» og «Kjærlighet og mutanter» for å nevne noen. Det var virkelig ikke måte på sensur den perioden.

Etter Russland invaderte Ukraina i februar 2022 så stoppet sensuren, dette for at msm og Facebook selv skulle kunne spre propaganda og tidvis fake news om krigen. Kall det konspirasjonsteori om dere vil, men politikere og media konstruerer og skaper hele tiden narrativ som folket svelger og tror blindt på. Som under cåvid, vaxiner som skulle stoppe smitte og sykdom og gud bevares. Underlig nok så forsvant kåvid og vaxiner fra medieoppslag den dagen Russland invaderte Ukrania, på sekundet stoppet de, kremt hvorfor?

Jeg har bevisst valgt å holde meg mest mulig unna debatt om Ukraina og Russland, nettopp fordi.. uansett, i 2022 har ikke ikke Facebook suspendert meg en eneste gang, der var en error som varte to timer, men ikke mer enn det. Jeg har hele året fått poste mine innlegg, og aldri har noen innlegg blitt fjernet. Samtidig har vi ellers i sosiale media blitt pumpet full av Ukrania/Russland/Putin/Zelensky. I Ukraina er det full krig, skuespillere og kjendiser reiser inn og ut av landet etter å ha posert med den ukrainske presidenten som selv har posert for Time Magazine og motemagasinet Vogue underveis. Sexy og barsk mann som ikke bare er president, men også skuespiller faktisk, som sikkert snart kommer til å motta pris som verdens mest sexy mann, om han ikke allerede har mottatt den. Spør jeg naboen om hvorfor Russland invaderte Ukraina, så vet han ikke.

Skriver meg litt bort innimellom, men bær over med meg. Som nevnt så var 2022 et bra år for bloggen, etter å ha slitt de to foregående årene. Uten Facebook som medium til å dele innlegg, så raste tidvis lesertallene. Holdt såvidt hodet over vannet med litt utenforstående hjelp. Men Bunny har vært aktiv hele tiden, både med innlegg om hverdagsliv og harmdirrende provoserende samfunnskritikk.

Å satse på at lesere klikker direkte inn på blogg.no er en håpløs affære. I dag er blogg.no en plattform knapt noen vet eksisterer. Unntatt bloggere selv. Det er veldig mange bloggere og blogger enda den dag i dag, men de fleste fører dagbøker, opererer som en intern klikk som komplimenterer hverandres bilder og klapper hverandre på ryggen når noen har gått en tur i fjellet, eller sender hjerte og klem når noen er syke. Svært få reklamerer for blogg.no på andre plattformer. Noen få gjør det, de som har noe å si, budskap de vil dele, men de er det ikke så mange av. Og så er det matbloggerne da, de som deler innlegg med rødkål og rød saus. Så ja, da er det vanskelig å nå ut til folket og bringe inn lesere.

Så nå er vi i gang med 2023. Gikk ikke helt som ønsket, langt fra optimalt. 2022 ble avsluttet med julekalender og giveaways. Framsnakking av andre bloggere og mye sosialt i blogglandskapet, for å ivareta godt miljø og oppmuntre til samhold. Det varte til nyåret kom og bloggere ble irriterte da de ble konfrontert om mobbing på plattformen. Et tilbakevendende tema hos meg, da mobbing er noe som ødelegger den psykiske helse hos mange mennesker. Veldig mange bloggere fremmer psykisk helse og de tar avstand fra mobbing. Men samtidig ser man uttalelser som «jeg har nok drama i eget liv» så fremfor å konfrontere en mobber, si stopp, så drar de fram popcorn og cola og deltar som passive mobbere. Det ble tøft å innse, det må sies, men slik er det altså. Og det har gått litt utover bloggen.

Når uroen fikk lagt seg litt meldte jeg på bloggen at Bunny vil fortsette som før, med samfunnskritikk og blandet drops. I det jeg nylig postet innlegg om at vi har en stille migrantstrøm i Norge, så dalte antall sidevisninger på bloggen, med mange hundretalls. Det var merkelig rart, da dette er et tema som engasjerer veldig mange av bloggens lesere. Jeg postet så innlegg i temagrupper på Facebook, klikket ut av gruppene, og deretter inn igjen. Da oppdaget jeg at innleggene mine lå ikke øverst, som nye innlegg alltid gjør, men langt nede på siden, etter mange eldre innlegg. Samtidig har jeg blitt oppmerksom på at der ikke kommer noen varsler fra min egen blogg-gruppe på Facebook. Over 1600 medlemmer og ingen kommentarer, klikk eller likes.

Forleden og i går konfronterte jeg mange av gruppemedlemmene, cirka hundre, og langt over 90 prosent får ikke opp i feeden sin at jeg poster innlegg, at bloggen og gruppa er aktiv. Jeg søker så opp fenomenet, det kalles «shadowbanning», der de usynliggjør meg for å hindre at jeg skriver om bestemte ting (den stille migranstrømmen, islam, islamisering) og viser et nyansert bilde, en alternativ vinkling av hvordan politikken i Norge henger sammen, hvordan det ene har forbindelse med det andre. De ønsker at jeg skal bli frustrert og lei, og med det gi opp, ikke skrive eller poste innlegg om disse tingene. Etter år med utfordringer på blogg, mobbing, sensur, stygge karakteristikker, trusler og hva det måtte være, så er det ikke aktuelt å gi seg på grunn av shadowbanning.

Nå er det altså nye utfordringer på gang, jeg ber leserne være oppmerksom på dette, være aktive selv og klikke inn på bloggens facebook-gruppe, gruppen på MeWe, eller klikke direkte inn på blogg.no. Bunny ligger stort sett på topp 5, eller mellom 1 og 10, alt ettersom hvor flittige matbloggerne har vært å dele sine rødkål og rødsaus-oppskrifter.

Takk for at dere leser, husk å like blogginnlegg fra Bunny på Facebook, hvor enn dere ser innleggene, del gjerne, dette er ting som setter i gang algoritmer og motarbeider Facebooks shadowbanning og sensur. Stå opp for ytringsfriheten – den er noe av det viktigste vi har!

Ærbødigst – Bunny 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blogg #norge #bunny #bunnytrash

9 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg kom rett på din blogg som først jeg så på, og det på første besøkte på blogg.no. Har planer om å starte med blogging selv så jeg ser litt på hvordan det funker. Vi er vist meningsfeller, og derfor ble jeg litt undrende til at din blogg nettopp ble den første jeg så. Stå på. 🙂

      1. Hyggelig å høre, husk ingen er enig om alt, men å lytte/lese/dialog gir bedre perspektiv. Velkommen til blogg, håper du bruker stemmen din. Her er mange nok av de som har berøringsangst og heller vil ha te- og turblogg, et fristed.

      1. Joda, det har skjedd ved et par anledninger faktisk. Mens andre ganger hører man ingenting uansett hvor mye en klager og står på. Det rare er at jeg fikk beklagelse ang negermannen, men fikk noen timer karantene igjen da jeg delte den på nytt 🤪 du må gjerne prøve.

        1. Herregud, jeg fikk ikke engang gehør for min ytrede uenighet i at Vivian sin Gryxen-pris 2021 brøt med reglementet deres for uanstendig innhold! – Og Quotes til kvelds var det bare å gi opp, da dette brått ble stemplet som spam, så jeg tror jeg bare kan drite i å pushe den grensen *haha*

    2. Nå har eg ikkje vore på fb på ei stund, men skal sjekke opp det med feeden.
      Eg er sur på fb, og boikotter dei, nettopp av dei grunnane du oppgir. Dessuten var feeden stort sett full av reklame som eg ikkje var interessert i, så difor kutta eg ut den møkkaplatforma.
      Den naziåtferda deira innbyr ikkje til bruk.

      1. Nontheless.. som blogger er det den mest utslagsgivende plattformen. Har til eksempel delt innlegg på MeWe og SnapChat som da gir 7-14 og 3 visninger.

        1. Ja, dessverre er det nok slik, men kvar er alle dei som seier dei er for ytringsfridom? Jo, dei bruker, og dermed støtter, fb. Ein plattform som tydeleg syner at dei er imot ytringsfridom, og i stor grad praktiserer sensur. Og der forsvann den truverdegheita.
          Til dykk som påstår de er for ytringsfridom, ta konsekvensene av, og stå for dykkar meiningar, eller hald kjeft.
          Ja, det kostar å stå for sine meiningar, men å uttrykke meiningar utan å stå for dei, er hykleri, og er totalt utan truverdegheit.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg