Lag deg en glad dag! Les og bli med!!

Vi mennesker har syv følelser, vi snakker psykologisk, som er grunnleggende (primære) og som er de samme på tvers av kulturer – med andre ord likt for alle mennesker. Så finnes det underkategorier.

Hovedkategoriene er sinne, tristhet, redsel, skam, avsky, glede og interesse. Fem av disse syv følelsene er smertefulle, noe som forteller at livet består av mye smerte, at en har mer av såkalte «uønskede» følelser enn motsatt. Siden det er slik, at dét er å være menneske, så burde vi være glad for å ha disse følelsene. En kan liksom ikke være glad hele tiden, da ville nok ikke den gleden føltes riktig så godt som den gjør. Muligens ville man heller oppleve å være mye mer likegyldig? At følelsene nesten ville blitt som en endeløs grå tåke?

Jeg skrev et innlegg her om dagen, «Hva er DU glad for?», hvor jeg ramset opp en del av de tingene i livet mitt som gir meg følelsen av glede. Klikk gjerne på linken og les innlegget. Jeg oppfordret, eller utfordret, så alle de som leste innlegget til å selv skrive en tekst om hva dere er glade for her i livet, hva dere er takknemlig for, hva som gjør dere glade. Altså da skrive utelukkende positive ting, holde det negative borte.

Det er mange som har besvart utfordringen, noen i kommentarfeltet her, og noen med egne blogginnlegg, statuser på egne facebook-profiler og så videre. Men jeg tenkte at vi kunne ta en runde til, for det er sikkert mange som ikke fikk med seg utfordringen i første omgang.

Så igjen, om dere vil svare på utfordringen her kommentarfeltet i bloggen, eller kommentarfeltet mitt i bloggruppen på Facebook eller MeWe. Om dere vil lage et eget blogginnlegg om dere har blogg, eller om dere vil poste en status wherever i sosiale media, dét er opp til dere. Uansett, jeg håper flest mulig av dere tar utfordringen, og dere andre som allerede har gjort det, gjør det gjerne én gang til. Å tenke over hva som gleder en her i livet, hva en er takknemlig for, hva en blir glad for, har en utelukkende positiv effekt.

Som skrevet, dere må gjerne lese det opprinnelige innlegget mitt hvor jeg skriver hva som gjør meg glad, kanskje har vi noe til felles?

Avslutter med å legge til at jeg er glad for at jeg har følelsesspekteret mitt inntakt, at jeg føler sinne, tristhet, redsel, skam, avsky, glede og interesse. Det er tegn på god psykisk helse.

Ok da folkens, hva gir dere glede, hva er dere takknemlig for, hva gleder dere? Kjør på!! 🐰

Relatert: «Tips til å få bedre dager».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#glede #blogg #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. Eg skreiv litt i går, og her kjem litt meir.
      Eg verte kjempeglad:
      Når eg kan gå tur i skog og mark, og på fjellet.
      Når eg får gå å fiske, både i vatn, elv, og sjø.
      Spesielt om eg får fisk, men det er ikkje naudsynt.
      Når eg kan laga mat av fisken eg har fått.
      Når eg får gå i skogen og plukka sopp, og på fjellet og plukka bær.
      Når eg får laga saft og syltetøy av bæra, og bruke soppen i mat.
      Når eg får stå med motorsaga og produsere ved. Ja eg verte enda til glad når eg brenn veden eg har produsert.
      Når eg kan stå å sjå på småfuglane på forbrettet, men aller mest av å sjå på skjora som hopper rundt i hagen.
      Når eg får stella i åkeren, og plante ut grønnsaker, og når eg kan hauste av det eg har planta.
      Når eg får lage ting av det me har dyrka, og når eg et det på eitt seinare tidspunkt.
      Når eg får gi bort av det me har hausta og laga, til nokon som set pris på å få.
      Når eg får rusle meg ein tur rundt på tomta, og sjå på alle vekstene som veks her, og innsekta som flyr og svirrer mellom blomane.
      Ja, der er så mykje å vera glad for, og som gjer meg glad og fornøgd, så eg kunne fortsatt i det uendelege.
      Life is good 😊.

    2. Ok jeg er med🙂Selvsagt mine 4 barn og de nydelige svigerbarn og barnebarn jeg har fått. Og får. At jeg klarer å reise så ofte å være med dem. At gubben synes det er supert jeg bare fyker avgårde og han sitter igjen med pelsdottene våre. En stor glede hver dag som går at ikke minstehunden har eplepsi anfall. Hver dag jeg blir savnet eller satt pris på. At grønnsaks skuffen er full. Hver natt jeg får sove. Hver dag jeg åpner øynene og de virker. Når det blomstrer i pottene. Når ikke naboen som er kjempesøt, kommer og starter traktoren før solen står opp. Den klemmen, den følelsen av å gjøre en forskjell for andre. Latteren og gråten i samtalen 🙂Nå føler jeg meg ganske dyktig 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg