Hverdagsliv blir Alternativ livsstil.

Den 28/8 postet jeg et innlegg om kjønn og sminke. Der delte jeg bilder av både menn og kvinner med sminke, inkludert meg selv. Nøyaktig én uke etter publiserer Helge Lurås på sitt nye nettsted «iNyheter» en artikkel hvor han sier «Nei til normalisering av sminke for menn».

I artikkelen skriver Lurås følgende: – «La det være sagt: Jeg har blitt sminket mange ganger. Nærmest pålagt, før jeg skulle i TV-studio. Men at gutter og menn nå har begynt å sminke seg til vanlig i større grad, er en trist utvikling. Jeg merker en kjempestor forskjell på normaliseringen av at menn bruker sminke. Den nye generasjonen er ikke like opptatt av regler og normer, og jeg merker det er mer akseptert at menn også kan bruke sminke. Kvinner, i det minste en del av dem, har kjempet mot utseendefokus i lang tid. Kritikken er at det gjør jenter til et objekt og at de måles på overfladiske ting. Nå beveger menn seg inn i samme spor. Rent bortsett fra ansiktet føles rart og stivt med sminke på og er noe menn av den enkle grunn burde unngå å gjøre til en norm for eget kjønn, er symbolikken uheldig. Sminke, slik det brukes etter de nye trendene, gir oss assosiasjoner til noe feminint. Det vi trenger nå er at menn blir mer menn. Ikke at de blir (enda) mer som kvinner. Det er ikke noe galt med det feminine. En mann elsker det feminine med en kvinne. Vi er utrolig takknemlige for at dere gjør dere vakre. Menn føler at dere gjør det for oss, selv om mange kvinner vil hevde at de like mye sminker seg for å imponere andre kvinner. Og dere bruker tusenvis av kroner i året og står timesvis foran speilet. Dette er nok en byrde med det å være kvinne. Vi skal anerkjenne dere for den innsatsen som legges ned. Men det er ikke noe for oss menn. Kanskje vil den motviljen jeg gir uttrykk for her virke fullstendig bakstreversk om den leses om tretti år. Noen vil sikkert allerede mene at det ikke henger med i tiden. Men om menn fremover begynner å bruke tid på å sminke seg, for å ta seg bra ut, har vi ikke bare tatt bort tid fra andre ting å fylle dagene med, vi har også pådratt oss nok et unødvendig forbruk. Jeg håper derfor også miljøbevegelsen blir med på dette oppropet mot mannlig sminke. Tillat meg litt ironi. Ja, muligens kan vi her få en felles kampsak mellom den klimabevisste venstresiden og den mer maskulint opptatte høyresiden. Nei til normalisering av sminke for menn!!»

Først vil jeg bare si at mitt ansikt føles ikke rart og stivt med sminke. Nå vet jeg ikke hvilken sminke tv-selskapene påfører Lurås før han skal i sending, men den sminken jeg har i min skuff føles ikke i det hele tatt, faktisk har jeg glemt hele sminken minutter etter jeg har påført den, og akkurat dét er det kjipeste ved bruk av sminke, det å plutselig gnikke seg i øynene og smøre svart kajal eller eyeliner utover. Men hverken kajal, primer eller foundation føles hverken stivt eller rart. Når det gjelder å objektivisere mennesker, altså, jeg tenker at en skal ikke objektivisere andre, menn skal ikke gjøre andre kvinner til objekter, menn skal ikke gjøre andre menn til objekter, kvinner skal ikke gjøre andre menn til objekter, kvinner skal ikke gjøre andre kvinner til objekter. Vi er mennesker, ikke objekter! Men hvis en person ønsker, hvis jeg ønsker å objektivisere meg selv, så er det mitt valg. Det er mitt utseende, min kropp, mitt valg. Det gjelder for alle, uansett menn eller kvinner. Lurås sier at det vi trenger nå er at menn blir mer menn. Jøss, så man blir mindre mann av sminke? Vel, jeg skal ikke henge meg så opp i det, men utfra hva jeg leser i sosiale media så er det Johnny Depp (59) kvinner vil ha, både yngre, min alder og eldre, ikke Helge Lurås (52). Haha.. Jeg tror heller ikke alle menn sminker seg for «å ta seg ut», men heller for å være litt alternative, ikke så konservative og lukket i en boks, mange ønsker ikke disse stereotypene der en skal være slik eller slik, kanskje heller ønsker man litt av friheten som var på vei inn i samfunnene på 70’tallet med frigjøring, løssluppenhet og moro. Ikke denne A4-greia til Lurås der man skal lukke seg i en boks, forbli der og ikke kunne være et avslappet seg selv.

Hva mener dere?


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kjønn #sminke #helgelurås #johnnydepp #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Det er som å kle på seg klær tenker jeg..Noen dager helt enkelt og andre dager vil man skinne litt!!!
      Og man vil føle seg vel…om det er sminke eller klær eller håret..
      Husker en kollega en gang var på tur og på det hotellet var det langt til butikken for å handle..
      Og da hun åpnet kofferten så fikk hun sjokk – hun hadde glemt sminkepungen hjemme…hun ble veldig fortvilet!
      Enden på visa var at hun tok taxi laaaang tur for å shoppe sminke! Hun følte seg avkledd uten sminke vil jeg tro!

      1. Ja, tror folk har forskjellig oppfatning av hvirfor den enkelte bruker sminke. For henne du nevner følte hun seg sikkert naken uten, at det blir som med klær. Selv synes jeg sminke er en spennende kunstform hvor en kan gjøre kreative og morsomme ting. Jeg liker kunst, malerier som skulpturer, som sminke. Kunne gjerne blitt make-up artist, det hadde nok vært både spennende og gøy. Ihvertfall mye mer morsomt enn bilmekaniker.

    2. Herremin – hvor skal man begynne 🙄…

      Tror jeg får begynne med å beklage ( NOT !!!) til godeste Lurås. Beklager at jeg verken bruker tid eller penger for å se bedre ut for deg og dine likesinnede. Jeg har faktisk nok av ekte byrder å bære.

      Selv om jeg er 100 % kvinne, så er jeg nok etter hans utlegning egentlig mann…. Jeg har nemlig bedre ting å bruke tia mi på, og kan altså i tillegg glede Lurås med et absolutt minimum av forbruk. Jeg kan forsikre om at det siste ikke har noe med denne karen sine synspunkter å gjøre!

      Jeg GREMMES!!!!

        1. Det var DET som sprang i øya på meg! Og jeg vil antagelig skjære tenner i hele natt…

          Ellers gjelder Kardemommeloven 🙂

    3. Jeg er kvinne, men har så å si sluttet å bruke sminke. Jeg brukte sminke før, men det var mest fordi jeg følte at jeg måtte, for å passe inn. Jeg følte meg aldri bedre med sminke på, så nå har jeg sluttet. Den andre siden av det er miljøet sin side, vet vi egentlig hva som er i sminken? Og det er i alle fall MYE plast.
      Men at menn ikke kan sminke seg, dèt må være opp til hver mann, mener jeg. Hvis vi skal tenke på miljøet, burde ALLE slutte… 😛

      1. Argumentet til Lurås om miljøet var bare på tøys, er det noe han driter i så er det akkurat det. Disse forsøkene på å gjøre folk til freaks og avvikere for hvordan man kler seg, ordner håret eller om man sminker seg whatever. En stygg greie, holdninger sprer seg, folk blir mobbet. Da får jeg lyst til å bli helt Boy George eller Dee Snyder og trappe opp på døren til Lurås og si ‘cum on babe’ 🤪

        1. Han driter vel i miljøet ja, ser bare fint ut på papiret å nevne det. Forferdelig stygt gjort å legge opp til mobbing, fordi det er vel det han gjør!

          1. Tror ikke han selv tenkte så mye i retning mobbing, han har nylig startet dette nye nettstedet «iNyheter» og prøver nok å få til debatter for oppmerksomhet. Jeg er enig med Lurås i mye, men ikke hvordan han skal bedrive hersketeknikker om hvordan folks egen person skal være.

    4. Sminke henger med i noen få sammenhenger – også for meg som ikke bruker noe til daglig! Om man er mann eller kvinne – sminke og klær og spesielle anledninger henger sammen….. stakkars Lurås – ikke så lur… kanskje… 🙂

    5. Selv bruker jeg ikke mye sminke – stort sett bare mascara, men jeg føler meg mer vel når jeg bruker det. Når det gjelder hva andre bruker eller ikke bruker av sminke er det opp til hver enkelt tenker jeg – folk må få gjøre som de ønsker. Tross alt forventer jeg at ingen prøver å fortelle meg hva jeg skal bruke eller ikke bruke av sminke – så da ønsker jeg å ha samme tankegang om andre. Når det kommer til miljøaspektet – vel, her må også folk tenke selv – det er dessuten forskjell på måteholdet…

      1. Det er noe med det, jeg bruker heller ikke mye sminke, det er bare plutselige innfall jeg får, hehe.. og ifølge noen gjør det meg til mindre mann 😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg