Har du matet planten din i dag? Det har jeg, kokt egg!

Det er nå gått litt over en uke siden jeg kjøpte meg en liten Venus Fluefanger. Det er tredje gangen jeg har denne. Første gangen hadde jeg den lenge, og den blomstret så fint et par ganger. Så begynte den sakte å dø. Litt etter litt ble den borte. Kjøpte så ny, og den døde raskt. Ikke sikker på hva som var årsaken, men uansett ble det et lengre opphold før jeg skaffet meg en ny en, denne dere ser på bildet øverst.

Den så så blank fin og frisk ut, så da tenkte jeg at denne kan sikkert leve lenge. Jeg har jo lært og lest litt om planten etterhvert så. Jeg lurer litt på dette med  at røttene er dype i forhold til størrelsen på planten, så det heter seg at potten bør minst være 10 cm dyp. Det er den jo aldri når jeg ser disse i butikkene, ikke i nærheten av engang! Denne potten jeg kjøpte den i nå er bare 6 cm dyp.

Noen som vet, er det noe i at potten bør være dypere? Noen erfaringer?

Ellers har jeg jo lært at det beste for Venus fluefanger er at den faktisk får spise selv, mat. At det kan være derfor den har dødd hos meg, for den har ikke fått spise fluer eller veps. De flyr liksom ikke rundt her hele året. Ingen på denne tiden av året ihvertfall. Så da ga jeg den i dag morges en liten bit kokt egg. Skal ikke ha for ofte, så om en måned kan den få en ny bit, inntil den snapper en flue eller noe selv.

Jeg har aldri «mobbet» en fluefanger. Tatt borti bladene for å se når de lukker seg. Den taper mye energi på det, og vil bli syk og kanskje dø. I dag var første gang jeg så irl når den snappet byttet, når jeg ga den egg. Morsomt egentlig, for den var kjapp. «Snapp» så hadde den «svelget» egget. Det gikk så fort at jeg skvatt faktisk litt, hehe.. psykt, tenk å skvette av sånt noe, lol.. dere ser på bildet øverst, de eneste lukkede bladene, der ligger en liten bit kokt egg inni.

Så da har jeg for første gang i mitt liv matet en plante, bokstavelig talt. Håper han likte egget, var litt av min egen frokost, og jeg synes selv at akkurat de eggene er veldig gode. Nå vurderer jeg kveldsmat her. Planten har enda mat i «munnen», så han må vente til midten av neste måned, hahaha..

Riktig god kveld videre alle sammen (eller god morgen) 🐰

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#venusfluefanger #venus #fluefanger #dionaea #bunnytrash #bunny

2 kommentarer
    1. Å det er en plante jeg har hatt noen ganger men dessverre er det ikke en som funker hjemme hos meg, uansett hvor mye jeg har fulgt ” oppskriften” men jeg bare digger denne planten.

      1. Det er nok bare en liten justering som skal til. Som skrevet kommer disse i små potter som er 5-7 cm dyp. Overalt jeg leser finner jeg at pottene skal være dypere. Jeg spurte på Hageland om jeg skulle plante om, potten var bare 6 cm dyp, nei mente de. Så plantene dør vel fordi man får feil oppskrift fra selger. Jeg skal plante min i en dypere potte som har dybde fra 10 cm 😜🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg