Første oljemaleri av 15 er ferdig – og hysteriske naboer!

Bildet over er ikke noe jeg har malt, men en del av veggmaleri ved en parkeringsplass her jeg bor på Fjell i Drammen. Ikke like bra som kunsten jeg skrev om i tidligere i dag, men kult nok.

Snakker om kunst og sånn, så har jeg sittet i hobbykroken på kjøkkenet vårt her i dag, og jeg har fått malt litt. I ettermiddag tok jeg pause, det var vel sånn i 17-tiden. Hadde tenkt å male litt til etterhvert, men måtte droppe det, for plutselig gikk strømmen. Det var ikke bare her i leiligheten, men nesten over hele Fjell. 1559 leiligheter mistet strømmen. Joda, litt irriterende når jeg var innstilt på å gjøre noe, og var i modus. Men jeg vasket penslene og ryddet vekk. Så gikk jeg tur med jentene, og var innom kontoret til styret for borettslaget med noen papirer.

Ikke bare haglet meldinger inn hos meg som tillitsvalgt, men kontoret ble totalt nedringt. Folk var hysteriske, sultne, de skulle jo lage mat slik at den var ferdig til 18:37 når solen gikk ned. Noen var temmelig forbannet også, og etterhvert kom det oppslag i Drammens Tidende. Her hadde altså noen kontaktet avisen for å meddele hvor dårlig gjort det var at strømmen gikk under ramadan!!

Hva gir dere meg?? Alt handler om islam og muslimer nå. Kjedelig med strømbrudd, men vi har vel alle opplevd både julaften og andre ubeleilige tidspunkter for strømbrudd uten at det skal bli heeelt ville tilstander?!! Hellige kaninmåne..

Men yupp, nå er endelig det første oljemaleriet av 15 ferdig. Ligger til tørk, så skal det signeres, så er det heeelt ferdig.

Jeg begynte på hvert oljemaleri etterhvert som bestillingene kom inn. Så «normalt» sett så skulle dette første bildet være til den første som bestilte, men det er det ikke. Dette første bildet er til den femte personen som bestilte.

Dette er mer jobb enn jeg hadde tenkt, hahaha.. det er mye pirking med små lerreter. Jeg har alltid malt på større lerreter, i tillegg til at det er en stund siden jeg har malt. Noen år faktisk. Disse lerretene er 15×15 cm. Grunnen til at de er så små er fordi at flere sendte meg meldinger om at de kunne ikke kjøpe de gamle maleriene mine som jeg først la ut for salg, fordi de hadde ikke plass, bildene var visst for store. Ironien er at ingen av de som ytret dette har bestilt av disse små maleriene, noe de kan få angre på nå.

Men masse utfordringer har det vært. I går satt jeg og malte over hvite små prikker på lerretene. Lerreter er grove, så selv om jeg har malt med flere lag så kommer det bittersmå hvite prikker skinnende gjennom når malingen har tørket. Og jeg med min «OCD» sliter med sånt noe, jeg «freaker» jo ut bare om håndklær er brettet feil så..

En annen utfordring har vært oppdagelsen av hvor mye støv her er, og hundehår. Så nå er det støv og hundehår integrert i maleriene. Dere som venter, dere får ta dette for hva det er: en del av kunsten.

Jeg har svært få farger, og blander selv. Alle som bestilte fikk velge én farge som skulle være tydelig i hvert bilde. Jeg tenkte at da kommer vel ønsker som blå, gul, grønn, rosa, rød, orange og så videre. Men haha, det er kreative lesere jeg har, for her har kommet ønsker om lilla, kongeblått, beige, oker og sandfarge. Noen er visst litt «zen». Første fargen jeg skulle blande var lilla, det ble brunt. Jeg blandet mer og skjønte ikke hvorfor det ble så brunt. Jeg blandet feil vei. Det gikk mye maling, men ble en fin lillafarge til slutt. Her om dagen prøvde jeg å komme i «zen-modus» og blande beige og sandfarge. Men når jeg tenker sand så ser jeg for meg Sahara. Slik har det vært siden snuppen og jeg ridde på kameler der og skrev navnene våre i sanden. Men jeg tror jeg fikk til noe som kan være sand i Norge, og en slags «beige».

Anyways, jeg skal ikke liste opp alle disse uforutsette utfordringene som har dukket opp underveis, for da blir jeg ikke ferdig her. Men som sagt, første oljemaleri har blitt ferdig. Resten begynner nærme seg, det er noe pirking og streker og denslags igjen. Bare håper jeg ikke fucker til. Én feil strek er nok til å fucke opp MYE. Jeg fucket opp to bilder, og fikk ikke til å fikse på dem. Så da malte jeg over lerretene i sin helhet og begynte på nytt. Takk for at dere er tålmodige, men vit at det er framgang, snart i mål.

Takk igjen, nyt kvelden 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kunst #oljemalerier #fjell #drammen #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. Man kan klare seg langt å lenge med få farger – Det beste er å ha primærfargene (Rød, blå, gul), de må være helt rene noe som gjør at sekundærfargene blir like rene som de du blander med 🙂 Gleder meg til kunstverk i posten 🙂

      1. Ikke så veldig langt uten hvit 😜 så her har jeg basert meg på rød, gul, blå og hvit + svart, svart må man ha 🐰 håper du liker 🥰

          1. Ja, hehe.. men det går shit lots of maling når en ikke er så vant. Noen av disse fargene er jo urspesielle. Får investere i noen småtuber med tiden, blir litt enklere da. Nå skal jeg blande ‘kirsebærrosa’ liksom 😳🙈😂🐰

            1. Bare husk å kjøp de som det står Primær på, det er mange gule, men ikke alle som det står primær på. Er en farge (f.eks gul) sammensatt av flere farger vil du aldri kunne blande den m blått og få en ren grønnfarge 🙂 Da blir det sånn grumsete farge 🙂 Fargelære var et eget fag på høyskolen og det gikk mange lys opp for meg – eg har hatt mange grumsete og frustrert malingsøyeeblikk ser du hehe

              1. Står ikke primær på en eneste tube, men det er merkene Umton og Windsor&Newton, så det er ikke noe tull. Lært en del, sikkert mye igjen å lære, og det kommer nok på den harde måten 🙈🐰

                1. De aller fleste merkene har Primærfargene, men det er lett å glemme å sjekke for man plukker jo de fargene man vil ha, Spør etter neste gang du skal kjøpe da blir det å blande farger en drøm 🙂 Winsor&Newton er fantastisk gode 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg