Påskelilje.

I dag når jeg skriver dette er dette er det skjærtorsdag og påsken er i gang, derfor tenkte jeg at akkurat i dag er det passende med et innlegg om påskeliljer som vi nå ser nesten overalt. I butikkene og i hjemmene har de ihvertfall florert lenge, og hadde det ikke vært for at vinteren denne gang bare har blitt lengre og lengre så hadde vi vel begynt å se påskeliljer i hagene til folk også. Noen steder gjør man kanskje det, men ikke akkurat her jeg bor ihvertfall, noen tuster, ikke blomstene enda, men men..

Om det hadde begynt å blomstre påskeliljer ute her nå, så hadde de ihvertfall fått være i fred for alle rådyrene som ferdes her. Selv om disse rådyrene er veldig sultne av seg så skyr de påskeliljer, de bokstavelig talt avskyr duften av dem.

Påskeliljen (Narcissus pseudonarcissus) er opprinnelig voksende i Vest-Europa fra Spania og Portugal øst til Tyskland og nord til England og Wales. Så de er importert hit, og utrolig populære som påskepryd. Disse liljene kan en forøke med både frø og løker. Å forøke påskeliljer ved hjelp av løk i stedet for frø er imidlertid å foretrekke for den som dyrker privat, ettersom det kan ta opptil 5 år før du får en ferdigvokst og blomstrende plante om en begynner fra frø.

Når det er tidlig høst er det på tide å plante ned løkene for at de skal rekke å sette seg ordentlig før vinteren. Sett ned løkene cirka 15 cm dypt, med en avstand på 10 cm. Veldig små løker kan du sette litt grunnere. Bland inn litt benmel i plantingsgropen for å gi løkene god gjødsel.

For å gi påskeliljen de beste forutsetningene for å vokse seg til, anbefaler det jord som er måtelig næringsrik, muldrik og veldrenert. Plasseringsmessig trives påskeliljen i sol til halvskygge, og om en har en plass under et tre eller en busk er dette ypperlig for at påskeliljen skal vokse, ettersom den der får litt naturlig skygge.

Vann påskeliljene via jorden, og ikke direkte på løkene. Om det skulle bli ordentlig tørke, kan en med fordel fortsette å vanne påskeliljene litt lett under sommeren, men ellers klarer de seg godt i vårt naturlige klima. Frem mot våren kan en igjen gjødsle litt med benmel, og eventuelt også med litt velbrent stallgjødsel.

For de som har påskeliljer innendørs i krukke handler det mest om å finne riktig plassering for krukkene, og sørge for å holde jorden lett fuktig. Vann som nevnt aldri direkte på løkene, men direkte på jorden. Plasseringsmessig vil de gjerne stå lyst, men ikke direkte i et vindu. Dette kan bli for varmt, og de blomster fort over. Ta vare på påskeliljen ved å klippe bort blomstene like etter at de har visnet.

For utendørsplantingen kan en med fordel gjødsle med beinmel og litt velbrent hestegjødsel på våren, men mer næring enn som så kreves ikke. Cirka 4–5 år etter utplantingen kan blomstringen begynne å opphøre, men dette trenger ikke være varig eller konstant. Når en merker at det begynner å blomstre senere, graver en helt enkelt opp løkene igjen, og deler opp disse ved å bryte av noen av sideløkene som dannes fra moderløken. Sett deretter ned sideløkene igjen. Dette må gjøres med en gang for at de ikke skal rekke å tørke ut.

Det kule med påskeliljen er at den er flerårig, og kan da være likke flott i flere år fremover. Når blomstringen er over etter påske, planter en ganske enkelt bare ned påskeliljen så vil den komme opp igjen neste år, omtrent rundt påske. Det går også like bra å ha påskeliljer innendørs.

Det har blitt dyrket påskeliljer her i Norge siden 1500-tallet, og fra den tid har utvalget av ulike varianter bare økt og økt. Den har fått nye varianter med annerledes farge og form. Jeg leste at det i dag er nærmere 6000 ulike sorter påskelilje, og hele 13 000 hybrider. Har også lest meg till at påskeliljen har fått sitt latinske navn fra en «gud» som var forelsket i seg selv i gresk mytologi, men visstnok en myte.

Hele påskeliljen er giftig, så ikke smak på den, vær fornuftig som rådyrene. Og vil du lese om andre planter som er populære i påsken så kan du med å klikke på linkene som følger lese om «Påskekaktus», «Kaninørekaktus», «Afrikalilje» og «Ildtopp» her.

Riktig god påske alle sammen!!

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#påskelilje #påske #bunnytrash #bunny

15 kommentarer
    1. Jeg så massevis av påskeliljer da jeg var i Irland for et par uker siden, men har ikke lagt merke til noen her i Spania… Kanskje jeg må kikke ekstra godt etter når jeg snart skal kjøre en tur på butikken. 😀

            1. Hahaha, jeg er en råtass på å parkere “rett ved” får å unngå å måtte gå langt 😀 Jeg aner ikke navnene på de gule blomstene jeg tok bilder av. Kanskje du vet?

                  1. Nåvel, har skrevet om Hawaiirosen her på bloggen, men den orange flammeblomsten tenkte jeg å skrive om en av dagene. Men her oppstod altså full forrvirring. Har du spurt noen hva dem kaller den i Spania? Kan jeg bruke bildet ditt i bloggen min?

                    1. Har ikke spurt noen hva den oransje flammeblomsten heter, nei. Jada, du må gjerne bruke bildet i bloggen din 🙂 Kan sende deg et til bilde på mail.

    2. Oisann 🤔. Det har skya over her og, og kome litt vind, men tidlegare i dag skein sola 🌞. Då gjekk me oss ein tur, og plukka inn gåsungar, og då såg me dei fyrste kvitveisane som hadde sprunget ut 😊.
      Med 9,3°C, tvilar eg på at det verte snø ❄, men 5. april i fjor, var eg ute å måka med traktoren. Då kom der ca 20cm nysnø, så me kan vel seia det er skiftande.
      Ellers kan eg opplysa om at fleire stader i California, satte dei nye snørekordar. Både for mars mnd, og all time high, sidan målingane starta i 1856.
      Mars mnd var og den kaldaste mars sidan 1927, så eg lurer på kvar denne globale oppvarminga har tatt vegen 🤔😜.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg