På tide å besøke skilpaddene i Larvik!

Denne arten har etablert seg i Larvik.

Det skrives at skilpaddene i Larvik er uønskede fordi de er en nordamerikansk art som trolig har blitt satt ut i sidebekkene av mennesker og derfra har de spredd seg.

Denne arten kalles Rødøret terrapin (Trachemys scripta). Den er populær for bruk i akvarier og er således blitt spredt til andre deler av verden. Mange steder har den den spredt seg på bekostning av innfødte arter. Den er for eksempel funnet i naturen mange steder i Sverige og Danmark.

Rødøret terrapin foretrekker rolig ferskvann med bløtbunn, mye vannplanter og gode muligheter for å komme på land og sole seg. Unge dyr lever mest av smådyr, mens eldre dyr spiser en overvekt av plantekost. Men altså, de yngre skilpaddene er kjøttetere og kan ta både fugl, egg og fisk.

Situasjonen i Larvik er slik at etter antall observasjoner av disse skilpaddene så tyder det på at de har etablert seg i Larvik.

Organisasjonen SIAN har siktet seg inn på Larvik.

Rødøret terrapin har dominert i hobbydyrmarkdet i mange år. På grunn av rømming og frislipp av tamme dyr har denne arten blitt inkludert på listen over de 100 mest invaderende arten i verden. I områder den har etablert seg har den til en viss grad fortrengt naturlig forekommende arter. Det er derfor innført restriksjoner på handel med arten, og den er for eksempel forbudt importert til EU, og den er ikke tillatt som hobbydyr i Norge.

Nå skal det sammen med Veterinærinstituttet og Mattilsynet taes en beslutning om hva som skal gjøres iht disse skilpaddene. Det brukes masse ressurser på å fjerne uønskede arter i andre vann, og det er krevende å fjerne sådanne uønskede arter.

Argumentet for å få disse fjernet fra Larvik er at arten andre steder har fortrengt innfødte arter. Men jeg tenker, det er da ikke andre skilpadde-arter i Larvik, eller i Norge? Det eneste er Havlærskilpadde (Dermochelys coriacea) som er verdens største havskilpadde. Den har blitt funnet i Norge, ved Stad i Vestland. Men den har jo på ingen måte etablert seg her, den er jo utrydningstruet, og lever helst i tropiske strøk.

Smokie og Bonnie Tyler kommer til Larvik.

Så i mitt hode tenker jeg at skilpaddene i Larvik bare kan få være hvis de trives der de er. Men kjenner jeg nordmenn rett så vil vel disse bli plaget som hvalrossen Freya, eller så vil de bli avlivet, som Freya. Det blir vel både og. Hellige kaninmåne.. Jeg hører rykter om at den islamkritiske organisasjonen SIAN har planlagt Larvik som et av sine stoppesteder for turnéen sine denne våren. Lørdag 27. april kommer Smokie og Bonnie Tyler til byen der for å holde konsert. Jeg tenker, med skilpadder, SIAN, Smokie og Bonnie Tyler på tapetet så er det vel på sin plass at Bunny dukker opp også før det hele er over. Alt dette er jo gratis underholdning, bortsett fra Smokie og Bonnie Tyler, der er det cirka 800 kr for billetten, og det er i bunn og grunn ikke dyrt for å oppleve både Bonnie og Smokie.

Jeg legger Larvik inn i huskelisten min, ha en fin dag alle sammen! 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#larvik #trachemysscripta #skilpadde #sian #bonnietyler #smokie #konserter #underholdning #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Jeg syntes at de bare kan bli, jeg forstår ikke hva vi er redde for når det gjelder skilpadder, hallo, som du sier det er jo ikke andre arter av de, hvis ikke noen har gjemt seg da. Nei viktig at man utrydder det som ikke passer,
      Kos dere

    2. Ei slik hadde eg i barndommen 😊. Då var det fritt salg av dei på “akvariebutikkar”, og sjølvsagt måtte eg ha ei slik i akvariet 😜.
      Den var svært glad i fiskepudding 😂. Ellers var den med og estimerte guppy bestanden. Dei yngla jo verre enn kaniner, og då var det greit å ha predatorar 😊.
      Det at dei ikkje vil ha dei i norsk natur, er nok at det kan gå ut over den naturlege fiskebestanden.
      Dei fleste vatn/vassdrag inneheld stort sett berre det me kallar “tusenbrødre”, grunna for lite predatorar og vanskjøtsel, så det er berre greit å få ut nokre predatorar.
      Sidan deisse skilpaddene et fiskeyngel, er det ein stor fordel om dei får vera i fred.

      1. Guppyer ja, de hadde vi også masse av som barn. Jeg sitter igjen med et inntrykk at det var stort sett bare guppyer ei tid, for det var virkelig stort da vi fikk to stk røde platy. Etterhvert som vi ble eldre kom det andre fisker som neontetra, algespisere og disse som er like vanlige i dag som guppy var da jeg var barn. Jeg tror ikke det gjør så mye om skilpaddene spiser fiskeyngel i ferskvann i Larvik. Har liksom inntrykk av at framtiden innebærer at man skal spise syntetisk kjøtt, grønnsaker, larver og insekter, samt grøntfor. Bøndene i Norge har jo fått betalt for å legge ned eggproduksjon, og i butikkene nå ser man endringer i hva som selges. Om folk begynner å fiske mer selv, så kommer vel «storebror» og forgifter vatnet, så kanskje beste at skilpadder og dyr får ha fisken for seg selv 🤪🐰

    3. Jeg er en bioøkolog med 5-årig utdannelse, og har sikkert studert litt mer om invasive arter enn deg 😉

      Rødøret skilpadder er veldig glupsk art, og selv en liten gruppe kan “spise” en liten innsjø på kort tid, og muligens ødelegge sjeldne arter av planter og dyr.
      Å slippe en skilpadde ut i den nærmeste dam betyr ikke å gi den frihet, men å ødelegge mange av dens innbyggere som ikke er klare for en så aggressiv og glupsk inntrenger. De har nesten ført til miljøkatastrofe noen steder i Ukraina på Krim halvøya, og i sør Russland hvor noen skilpadder klarte å rømme fra en dyrepark.

      Jeg kan sammenlikne det med islamisering av Norge hvor de innfødte blir etter hvert kalt for rasister, og NAV ikke har nok penger til alle inntrengere, siden de reproduserer seg som gresshoppene. NAV ikke har nok penger til alle, og kommuner ikke har penger til våre innbyggere: barnehager, skoler og sykehjem kjenner det meget godt. Berikelse, vet du 😉

      Mink som er et miljøproblem i mange regioner i Norge begynte på samme måte som skilpadder. Invasive arter er like farlige uansett om det er plantearter som lupiner, eller dyrearter som mink og skilpadder. Håper mattilsynet iverksetter kraftige tiltak, og fjerner skilpaddene fort.

      1. Jeg har aldri hevdet å være noen ekspert på feltet, så langt derifra. Hadde ikke engang hørt om disse skilpaddene før i dag. Jeg har lagt merke til at du igjen og igjen refererer til din utdannelse.. hva er den greia? Jeg får liksom inntrykk av en ovenfra og ned holdning, jeg tenker, pass litt på akkurat den der, for ofte ser man at disse utdannede har null sosial intelligens eller «skills» 😉

        Så med andre ord, det du sier er at skilpaddene i Larvik får bli, og det vil bli enda flere, på lik linje med innvandringspolitikken. For hva du sier her er de blodrøde og vår statsminister ikke enig med deg om. Vi har mer enn nok midler og penger til å både ta imot, tilrettelegge for og dele ut penger til innvandrere 🐰

        1. Nå har man ganske ofte slike diskusjoner. Når folk uten faglig bakgrunn som ikke har nok kunnskaper begynner å fortelle hva de mener om saken, skjer det ofte. Man får en annen oppfatning av hvordan situasjonen kan utvikle seg hvis man har nok kunnskaper. Nå er det mye Woke, og meninger, og mange har sterkt behov for å uttale sine meninger uansett.
          Hadde tilrettelegging vært mulig, hadde man gjort det. Når det er mange ting man skal tilrettelegge for, blir for litt for mye ressurser man skal bruke. Derfor er umulig. Tilrettelegging koster penger. Hvor man skal få de? Fra skattebetalere! Å tilrettelegge for tre stykker er ikke det samme som å tilrettelegge for 100 eller 1000. Populasjons størrelse er har alltid vært avgjørende i evolusjonsteorien 😉 Jeg har ikke en ovenfra og ned holdning. Det er bare en følelse som man av og til får når en fagkyndig ikke er enig med din egen u-fagkyndig vurdering. Jeg referer til min utdannelse kun pga. jeg vet at jeg kan faget her. Det er på en måte bare et spørsmål: har du nok kunnskaper om det du skriver om?

          1. På hvilken måte kan du si at «uten faglig bakgrunn», man trenger ikke utdannelse for å inneha kunnskap. Det er ren arroganse og jeg har møtt nok mennesker som er utdannet både ditt og datt og er likevel helt på jordet. Å starte med «jeg er utdannet blablabla» anser jeg som en utidig og arrogant hersketeknikk, og det er jeg ikke alene om. Derav forsøkte jeg å si det til deg, at denslags viser dårlige sosiale skills. Om du hadde skrevet uten den delen så hadde jeg likevel lest kommentaren din og tatt til meg innholdet. Men jeg kommer aldri til å anse deg som noe bedre enn noen pga din utdannelse. For dét er du vitterlig ikke! Det er nok av såkalte eksperter som kommer med fake info, så uansett hvem en får kommentarer og info fra, så skal en ikke ta dét for god fisk. Er en interessert så sjekker man opp info som en blir gitt selv. Så hos meg er selve utdannelsen din verdiløs. Jeg setter folk som ikke opptrer på sådan måte høyere, gjensidig respekt. Jeg trenger på ingen måte kunnskaper for å mene ting, å mene at om noen trives så kan de bli for min del. Det er ingen utdannelse i å opptre som arrogant rasshøl, men jaggu er det de som virker til å være spesialister på feltet 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg