Dette er Freyas ettermæle, nordmenns ettermæle!

Jeg synes dette med hvalrossen Freya er noe som ikke henger helt på greip, det føles som en avledningsmanøver. At denne hvalrossen blir skrevet mer om enn terror og drap, at det over tid er mer fokus på dette dyret enn langt mer alvorlige ting.

En kan si at mennesker i Norge er veldig glade i dyr, at vi bryr oss veldig om dyr. Men er det et faktum når vi vet at Dyrebeskyttelsen sliter? Når vi vet at det meldes om at rekordmange nå kvitter seg med kjæledyrene sine? På meg kan det virke som om at folk bryr seg om dyr i kommentarfeltene, men privat er situasjonen kanskje ganske annerledes?

Foreningen for omplassering av dyr (FOD) har hatt en veldig hektisk sommer. De får inn så mange dyr at de sliter med å ta seg av alle sammen, ikke bare sliter, de har rett og slett ikke mulighet, faktisk ikke kapasitet nok til å ta seg av disse. Nordmenn bedriver i skrivende øyeblikk og omplasserer kjæledyr de skaffet seg under nedstengninger og lockdowns, nå har de ikke tid til dyrene sine og viser sin sanne side, hvor lite de faktisk bryr seg om dem.

Når disse menneskene ikke finner muligheter for omplassering så dumper de faktisk dyrene. Noen forsøker ikke engang å omplassere dem, de bare dumpes rett og slett. Dumping av dyr bedrives i stor skala her til lands. Nordmenn kjører kjæledyr til skogs og etterlater dem. Noen dreper dem, og ikke på en human måte heller, men torturerer dem til døde. Ei venninne fant for ikke så lenge siden tre kattunger knyttet inn i en plastpose. Hva forteller det?

Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen og kona Hilde Sjurelv har blitt drapstruet etter at hvalrossen Freya ble avlivet. Organisasjonen NOAH for dyrs rettigheter har tatt til ordet og fordømmer avlivningen. Saken om Freya har gått globalt og viralt verden rundt, mens her i Norge er det, slik jeg ser det, helt absurd ville tilstander og folk opptrer som om både Konge, Dronning og alle deres etterkommere er omkommet.

Jeg synes situasjonen med Freya er trist, men jeg er helt sikker på at hun ble avlivet på en ordentlig måte og at det ikke var en lidelse for henne. Men kan vi nå se på livet hennes før hun ble avlivet? Om hvorfor hun ble avlivet?

Jeg føler at jeg kan med sikkerhet si at Freya ble avlivet på grunn av alle idiotene som ikke klarte å la henne være i fred. Alle disse som har tatt Freya-selfies, disse som forfulgte henne, disse som kastet stein og pinner på henne. Disse som lot ungene leke i nærheten og som ikke respekterer at ville dyr ikke er noe man leker med. Disse folkene som gikk mann og kvinner av huse for å få klikk og likes på Instagram og TikTok. Jeg er skremt av hva jeg har vært vitne til, for en uvettig adferd. Og nå sitter folk og fordømmer avlivningen av dette stakkars dyret som, som folket selv er en direkte årsak til.

Men samtidig som man skal vise omtanke i kommentarfeltene for dyret man har medvirket til å få drept, så vier de samme menneskene ikke noen omtanke for alle disse dyrene som sitter i bur hos Foreningen for omplassering av dyr (FOD). De dyrene eksisterer liksom ikke. Og så har vi media da, som har vært de aller verste oppi dette. Det er jo nettopp media som bevisst har skapt dette fokuset på hvalrossen, de har brukt så mye tid, penger og ressurser på å forfølge, plage og til enhver tid opplyse alle og enhver om hvor dette dyret befant seg. Jeg tør faktisk påstå at all den tid, alle ressurser, og ikke minst utgiftene media har hatt på plage Freya kunne ha fraktet henne 100 ganger til Svalbard.

Jo, jeg sitter igjen med en følelse av at hvalrossen Freya er en avledningsmanøver. For med tanke på alle dyr som blir skutt, drept, avlivet, sitter i bur og lider, så er det merkelig at et eneste dyr alene skal få så mye oppmerksomhet. Vi har vindturbiner i Norge som dreper utrydningstruet ørn og andre fugler i hopetall. Dyreliv i Norge er rett og slett truet, men all fokus har vært, og er, på denne ene hvalrossen. Hvorfor ikke noe fokus på Ørnulf Ørn og Frøya Ørn? Kollektivt dyreplageri har resultert i at Freya måtte bøte med livet, kollektivt dyreplageri har resultert at alle disse dyrene har måttet bøte med livet.

Freya er borte nå, men det sitter dyr i hopetall hos Foreningen for omplassering av dyr. Det begrenser seg hvor lenge disse får leve, hvis ingen vil ha dem så.. samtidig blir andre kjæledyr kjørt til skogs og forlatt, alt dette skjer enda, nå mens dere leser her. Vindturbinene knuser og dreper fugler akkurat nå!

Tilbake til media igjen. Dagbladet, som blant flere andre store media har vært de største aktørene som resulterte i avlivningen av Freya. De publiserte rett etter avlivningen at historien om Freya er denne sommerens tristeste historie. Det var faktisk overskriften de kom med: «Sommerens tristeste historie».

Fremdeles lider hundrevis og tusenvis av dyr her til lands. Det har de gjort hele sommeren. Alene og forlatt, mishandlet og forvillet. Men det snakker man lite og ingenting om. Jeg synes faktisk akkurat det er tristere enn en avlivning av et dyr som nordmenn ikke kunne finne i sitt hjerte å slutte plage. Freya har det sikkert bedre nå. Jeg velger ihvertfall å tro det. En annen ting er at jeg synes det er absurd at media kommer med slike uttalelser da de er hovedårsaken til drapet på Freya. Til sist vil jeg påpeke hvor absurd og respektløst jeg synes det er å omtale historien om Freya alene, som ‘sommerens tristeste historie’.

Jeg fornekter ikke at historien om Freya er trist. Men jeg vil heller ikke gå av veien for å påpeke hvor absolutt forkastelig jeg synes det er at Norges statstøttede media uttaler seg på sådan måte, etter alt som har skjedd denne sommeren?!!

Prøver media å fortelle at de to menneskene som ble skutt og drept av en islamsk terrorist i Oslo denne sommeren betyr mindre? Eller er det islam media har berøringsangst for? Et par titalls mennesker ble skadet, en del av disse ble alvorlig skadet. Og vi snakker helt sikkert om langt flere traumatiserte, og ikke minst alle pårørende.

Dagbladet synes avlivningen av en forvillet hvalross som folk ikke klarte å la være i fred var tristere. Jeg er for at mennesker skal la dyr som trenger være i fred, faktisk få være i fred. Så er jeg for at vi verner om og tar vare på de dyrene som trenger det, det er vi mennesker som er tildelt såkalt fornuft og evnen til å reflektere. Med unntak av selfietrollene, politikerne, og i aller høyeste grad: fuckings media!

Nå er det helt klart for sent for Freya, men det er ikke for sent å reflektere over hva som faktisk har skjedd her til lands i sommer, og mye av dette kan faktisk gjøres noe med. Det er mange mennesker som trenger støtte, og det er mange dyreliv dere kan redde fra en fortvilet situasjon og kanskje verre. Men vi får se, jeg leste hos NRK og VG nettopp nå at noen delfiner har dukket opp…

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#freya #norge #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Kunne ikke vært mer enig med deg i dette, det hele er absurd. Her kastes og drukner man dyr man ikke ønsker lengre, men det snakkes det ikke om i media. For en trist verden det har blitt.

    2. At Freya til sist ble avlivet var noe jeg forventet kom til å skje, dessverre. Når voksne ikke klarer å følge de enkleste anmodninger om å la henne være i fred, men bare må nærmest mulig for å få tatt selfie. Lurer bare på om det ikke hadde blitt en annen lyd i pipa om noen hadde blitt alvorlig kvestet eller drept av henne.

      1. Jeg så den komme jeg også, om Freya hadde kvestet noen ville hun nok blitt avlivet uansett, men kanskje folk hadde tenkt seg om når når neste hvalross kommer.. likevel, det jeg synes er det villeste er at all fokus er på Freya, selv her når jeg belyser hvordan tingenes tilstand er for tusenvis av dyr i Norge, så er det likevel Freya det skal handle om.

        1. Det er nok mange som får seg kjæledyr fordi “alle andre” har, og så er de jo så søte når de er unger/små. Hund og katt er kanskje ikke rett type kjæledyr hvis en vet at en ikke klarer å holde på interessen for kjæledyret i mer enn noen måneder.

          1. Helt enig med deg, og det du beskriver her er jo årsaken til at mange dyr blir dumpet hvert år. Dessverre økte dette nå etter korona, noe som tyder på at mange skaffet seg dyr fordi den var hjemme. Nå kan man reise igjen, dra på weekendturer, konserter, ut på byen. Så da blir «koronakjæledyrene» dumpet. Bruk og kast som toalettruller.

    3. Jeg er også helt enig med deg. Det er helt grusomt hvordan mennesker behandler dyr, spesielt når ferien nærmer seg. Jeg blir rasende når jeg leser om alle kjæledyrene som rett og slett dumpes, samtidig som det er så fordømt viktig å ta den delfinen med Grey’s.😡

      1. De som leser på riktig sted får med seg realitetene. Hadde disse dyrene bare fått halvparten av oppmerksomheten av det Freya har fått i sommer så kunne det hjulpet mange. Men virker ikke som det er særlig viktig å hjelpe dyr, det viktigste er å plage.. så later man som noe annet selvfølgelig.

    4. Så hjartans eineg med deg.
      Og nå har nokon starta ein spleis for å lage ei statue av Freia 😡. Dette medan folk slit med å få endane til å møtast, folk svelt i hjel i andre verdsdelar, og tusenvis av “kjæledyr” verte misshandla, og lir naud.
      Kvar er vitet og fornufta tatt vegen?
      Dette må da vera galskap i ytterste konsekvens 🤔.

      1. Nå var det ei som ble irritert på meg, med spørsmål om det ene legitimerer det andre. Noe jeg vitterlig ikke har påstått. Samtidig forteller hun at hun har hentet katt hos dyrebeskyttelsen og mater pinnsvin, grevling og rev i hagen. Jeg vet ikke hvor snart hun da er som sørger for at fire naturlige fiender trekker til samme hage. Såvidt jeg vet er grevling den største trusselen for pinnsvin.

        1. Ja, der er mykje uvetigt som verte gjordt i godheitas navn.
          Katt står jo høgt på menylista til reven, så det spørs kor lenge hu har den katten hu “berga”.
          Å mate villdyr, er svært ofta missforstått godheit.
          Skal ein drive med slikt, må ein fyrst skaffe seg kunnskap om kva ein held på med, og så må ein vera villeg til å ta ansvaret for dei dyra, for resten av deira levetid.
          Det varer ikkje lenge før dei verte avvente med å skaffe seg mat sjølv.
          Å mate villdyr slik, er for det meste rein dumskap.

          1. Ja det er forskjell på å sette fram vann til et piggsvin og det å gjøre slik at ulike arter blir avhengig av mat fra samme sted. Tror visst hun er noas ark.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg