Minner: Horehuset på Hvaler!

I går kveld var jeg innom en av de få bloggene jeg enda kan finne på å lese meg opp på innimellom. Jeg har funnet ut med meg selv, nå må jeg ta meg sammen og forholde meg til bloggsamfunnet slik jeg gjorde før pandemien. Den gang leste jeg nesten ikke andres blogger, bare stort sett postet mine egne innlegg, for så å forlate åstedet. Under pandemien begynte jeg å lese andres blogger en hel del mer. Det ble liksom det sosiale i hverdagen. Og jeg har noen bloggere å takke for å ha løftet hverdagen min litt.

Dere som følger litt med på blogg vet hva jeg snakker om, kjerringer som bare må komme med slike giftige stikk. Og de er ekstra giftige nå når våren snart er over og de tilsynelatende ikke har fått seg noe pikk i løpet av vårmånedene. Det er ikke min feil, men jeg har full forståelse for at ingen vil dyppe noe inn der. Hvem vil vel dyppe noe i så fæle kvinner? Som sagt, jeg skjønner det godt, men det er IKKE min feil!! Nok er nok, jeg har mer enn nok av den «klikken».

Men snakker om pikk og dypping og denslags, og om den bloggen jeg leste i går. Var forresten Solliv sin blogg. Hun hadde vært å koset seg på Hvaler i finværet. Hun bor jo på Kråkerøy, Fredrikstad, ikke så langt unna. Så det var liksom Hvaler jeg skulle fortelle litt om her. Fortelle om litt sånn utenom det vanlige når det gjelder snakk om Hvaler, så bær over videre med meg nå..

I Hvaler kommune har man 833 øyer å velge mellom, fra bitte små urørte holmer og skjær, til hovedøyene med livlig sommerstemning på torget, stranden eller langs havnen. De fire største øyene Vesterøy, Spjærøy, Asmaløy og Kirkøy er bundet sammen av bilvei og broer. De andre øyene når du enten med Hvalerferga eller egen båt.

Hvaler har milevis av kyststier og et mylder av holmer, skjær og strender. Hvaler er for veldig mange norsk sommer på sitt deiligste. Her kan en slikke sol på de myke, runde svabergene, gå tur gjennom eldgammel urskog og utforske magiske jettegryter og vulkansk stein. Hvaler kommune er et av stedene i landet med flest soldager i året. Etter Drammen selvsagt, men i Hvaler øker befolkningen fra 4000 til over 30 000 når hytter og feriehus fylles opp i sommermånedene. Det er ganske amazing, men noe man forstår veldig godt.

Ytre Hvaler Nasjonalpark ble opprettet i 2009 som gjorde et meget attraktivt sted enda mer attraktivt, for dette ble jo da Norges første marine nasjonalpark med sine rådyr, seler, sjeldne planter, fugler og sommerfugler, samt verdens største innenskjærs korallrev.

Anyways, jeg har vært noen ganger på Hvaler. Lenge siden nå. Men som barn var jeg der en gang en hel sommer, og jeg selv og alle rundt meg var så brune og flotte at da jeg omsider kom hjem til nordnorge igjen, fikk jeg et slags sjokk. Der oppe var alle likbleke, og jeg husker jeg så på ansiktet til min søster da jeg ble hentet på flyplassen, hun var hvitgrå og jeg husker jeg lurte på om hun var blitt syk. Det var så rart, jeg husker hva alle hadde på seg da jeg kom hjem til nordnorge da jeg ble hentet på flyplassen, hårfrisyrer, alt, som en film i hodet mitt. Etter en hel sommer på Hvaler trodde jeg at alle i nordnorge var blitt syke. Haha..

Ja, en har det utrolig fint på Hvaler. Og jeg har dette minnet fra voksen alder, etter jeg flyttet hit til Drammen. Et vennepar av snuppen min og jeg hadde hytte på en av holmene i Hvaler og vi var der en sommer sammen med dem. Og dette er jo ikke akkurat hva som skrives om når ferieparadiset Hvaler blir skrevet om i media og rundtomkring.

Denne hytten er egentlig et hus. Et hus vår venn arvet, som har tilhørt hans familie i generasjoner. Jeg tror de har solgt det nå, men.. i dette huset var en bok, dagbok, logg.. kall det hva du vil. Jeg leste hele boken, den var svært interessant og omfattende. Der stod det skrevet om Hvaler, men mest var det om dette huset vi bodde i og akkurat denne bestemte holmens historie innholdet var om. Og det var som nevnt meget interessant, for akkurat dette huset tilhørte opprinnelig Inger. Hun driftet dette huset, og der var flere kvinner som bodde der sammen med henne, men Inger var altså eier og bestyrerinne, og huset var et lysthus, det første i sitt slag her i Norge, iflg boken da.

Dere skjønner hva jeg skriver nå?

Ikke sånn lysthus, men sånn annet.. forlystelseshus? Sjømenn som hadde vært ute på det store hav styrte inn på Hvaler før de skulle hjem til familier, kjerringer og denslags, og da besøkte de Inger og damene der. Hygget seg med alkohol, musikk og sengevals. Fucky-Fucky. Dere er med nå? Norges første (kjente?) horehus bodde vi, på denne holmen på Hvaler, haha..

Ja det var interessant og lese den boken. Det var en fin sommer på den holmen. I dette huset. Nydelig vær og mange gode minner, samt at jeg lærte noe om Hvaler som ikke er blant det jeg finner ellers når noen skriver om eller omtaler «ferieparadiset».

Artig å mimre litt. Bildene er fra den aktuelle sommeren jeg har skrevet om. Ikke så mange kvalitetsbilder. Og de fleste bildene fra den sommeren krever tillatelse, hehe, så jeg tenker det holder med disse. Minnene er mine likevel. Gode minner som jeg er veldig takknemlig for.

Har du vært på Hvaler?

«Les om RoseMarie Nitribitt»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#hvaler #bunnytrash #bunny

2 kommentarer
    1. Så flott innlegge om Hvaler! Hvaler er sommer..og ferie altså! Vi har selv feriert på Hvaler hver sommer i mange år.
      Det er stort, det er mange øyer, det er strender og masse folk ja! Alle skal til Hvaler på sommeren..
      Kanskje du og Snuppen skal setter dere på bussen fra Oslo en dag og ta bussen så langt dere kommer! Og ta bussen hjem når ettermiddagen kommer..
      Herlig å lese om at dere fikk farge og kom hjem til blekinger..hehe…
      Horehuset er ukjent for meg – artig å lese ditt innlegg! Ha en flott kveld…

      1. Vel, du kan ta en titt, nå har du jo sett bilder derfra, og du vet navnet på holmen. Artig å ha vært der «ting» skjedde i gamle dager, hahaha.. 😜🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg