Gjerpenkollen hoppanlegg, opp trappene til soppen!

Jeg bestemte meg i går, at om det ikke ble dårlig vær, eller at noe annet morsomt skulle dukke opp i dag, så skulle jeg i dag ta turen opp til Gjerpenkollen og gå opp trappene i hoppbakken. Været var, og er, helt nydelig, og det dukket ikke opp noe spesielt annet å finne på, så da kastet jeg på meg ryggsekken og bega meg ut på tur i dag også.

I går var jeg på Nordbykollen, koste meg med en enkel lunsj på toppen der. Det ble ikke noen lunsj på den toppen jeg var i dag, jeg faster på tirsdager og torsdager vet dere, spiser null niks og nada, men hadde med meg en kald halvliter med Solo Super (ingen kcal), og da jeg hadde gått opp alle trappene, så var den brusen veldig god, haha..

Jeg anbefaler alle å gå i trapper. Det er knall god trening. For tre-fire år siden sluttet jeg ta heis, såfremt det ikke er flere enn tre etasjer. Men selv da kan jeg finne på å gå opp trappene. Altså, for noe tull egentlig å ta heis fra én etasje til den neste. Jeg tenkte egentlig aldri over det før, jeg bare tok heis jeg. Men det var da min venninne og kostholdsekspert, ernæringsfysiolog Tine Sundfør sa til meg hvor mye det faktisk utgjør for helsen i løpet av et år, at jeg faktisk ble veldig glad i trapper. Og da er det jo moro å finne kule steder med lange trapper. Som hoppbakken på Gjerpenkollen. Jeg elsker jo utsikt, så da er jo slike hoppbakker geniale. Denne bakken er jo ikke så stor da, men det er den vi har her. Skulle gjerne gått opp Vikersundbakken, den er supertøff, har gått den før, men den er jo i.. Vikersund. Så, man tager hva man haver!

Det som er med denne hoppbakken på Gjerpenkollen, det er at en må konsentrere seg og følge med hvor en setter beina. Mye gammelt, morkent og råttent treverk, rustne spiker som stikker ut, trappetrinn som mangler. Det er ganske spennende, for faller man så faller man, haha.. og da blir det tur på akutten, jeg lover!

Anyways, jeg gikk opp til topps og koste meg litt der, nøt utsikten og roen. Så gikk jeg videre inn i skogen. For en annen del av planen min var å kikke litt etter sopp der oppe. Var der en gang da ei dame kastet seg på bakken og begynte plukke kantareller, og det er jo kantareller jeg har lyst på. Der var et hav av forskjellige sopp i dag, men jeg fant ingen kantarell. Jeg er sikker på at om jeg hadde sett noen kantareller, så hadde jeg vært sikker i min sak, men jeg fant bøttevis av annen sopp, men jeg vil ikke ha dem, ihvertfall ikke når jeg har så liten peiling som jeg har. Hadde jeg kunnet litt om sopp så hadde jeg gjerne villet ha steinsopp også.

Jeg fant en sopp som jeg var ganske sikker på å ha sett på matfat. Jeg bestemte meg for å prøve den Soppkontroll-appen. Først måtte jeg ta bilde av soppen liggende, så ovenfra, så undersiden, og deretter omgivelsene. Noen minutter gikk så fikk jeg svar på appen at det var en matsopp. Hahaha.. jeg gir meg over, så måtte jeg spørre da: «Hvilken matsopp??». Da fikk jeg til svar at det var en Rimsopp!

Æsj, når det heter Rimsopp så vil ikke jeg ha. Navnet minner meg om ræv, altså rompe. Og da forestiller jeg meg at den smaker rompe. Jeg vet jo ikke hva rimsopp smaker, så jeg gadd ikke ta meg bryderiet. Ihvertfall ikke med det grusomt fæle navnet. Jeg vil ha kantarell, den er vakker og smaker gull, særlig med bacon! Så det ble dagens forsøk på sopping, haha.. gjennom skogen bar det hjem. Veldig fin tur!!

Nå har jeg slappet av litt, så er det på tide å gå en luftetur med jentene. Deretter tenker jeg å stelle med planter på balkongen. Det gror nesten over med praktspragler her. Forresten ser dere på bildet over at jeg har laget to piler i rødt? De peker på tv-masten og tårnet på Nordbykollen hvor jeg liker meg så godt, med den herlige utsikten over Drammen.

Ha en fin kveld 🥰🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#gjerpenkollen #gjerpen #hoppanlegg #tur #fjell #drammen #bunny #bunnytrash

18 kommentarer
      1. Du gikk vel ikke så mye i trapper og skog før heller. Satser på at jeg ikke har begynt å aktivere meg for sent, trist når en ikke kommer seg steder. Si fra om det er noe du trenger hjelp til med 🐰

    1. Bunny daaaaaa 🙄🤣. Rimsoppen er god den, men ingen nybegynnersopp i grunnen. Den kan forveksles med flere av slørsoppene.
      Kommer du over mosedekte skogpartier, så titt godt. Kantarellen liker å gjemme seg nedi mosen 😊

      1. For å lære meg om sopp må jeg ut på tur et par ganger og se på sopper sammen med noen som kan ihvertfall litt. Eneste måten som funker for meg. Morsomt med trapper ikke sant?! 😜🐰

    2. Veit ikkje om eg heller hadde våga meg på den, men korleis du får til å assosiera rim med ræv, det skjønar eg ikkje heilt.
      For meg betyr rim, kaldt, kvitt, og ekkelt å køyra på, men kan vera flotte fotomotiv ute i naturen 😜.

    3. Tenk så rare assosiasjoner man kan få 😁Jeg skal gi deg noen andre. Rim, som i dikt. Poetisk sopp? Rim som på gresset en fin høstdag i november? 😀

    4. Eg er ikkje glad i trapper…eller, eg tar trappene foran heis, men ute i det fri syns eg trapper er blyyyytunge hehe Opp til Dalsnuten som er en fjelltopp her er det sherpatrapper – TUNGT! Ja jo eg går de jo, men eg syns det er kjekkere/bedre å gå opp over i terrenget 🙂 Har i grunnen observert at det nå legges opp trapper til både den ene og andre fjelltoppen her til lands. Er i grunnen stilig, men foretrekker terreng 🙂

      Du er sprek, men sopp har eg ikkje turt meg ut på 🙂
      Klem Vibbe 😀

      1. Hvem er vel glad i trapper? Men det er litt morsomt når man tar dem som utfordring. Hadde vært moro å gå opp Vikersundbakken med deg 😜 så har man slike trapper som de har laget i trillemarka skogsreservat opp til Madonna-statuen, det er jo bare koselig, og fascinerende hvordan de har lagt dette opp ute i naturen og opp til toppene. Veldig morsomt og fint å gå der. Trapper er effektive, men liker også best terreng, da det er mer variabelt og bedre underlag å tråkke på. Kan ikke gå like langt på trapper som i skogsterreng, da blir man jo helt ødelagt i kroppen. Sopp må til 😜 klem 🐰

            1. Eg har leeenge hatt lyst til det, nevnte det for søsteren min og hun sa: “Neste år, da kan du prøve deg på de – Det er STEINtung”, sa hun (Hun har gått i fjellet i mange år også noen av de høye toppene i utlandet, så eg stoler på henne) Ok ; Da har me Spikret Ulrikken til Fløyen, så kan me ta trappene 🙂 Den trappeturen ser helt magisk ut, for en utsikt liksom! Så kan dokk komme hit så kan me kjøre inn til Prekestolen 🙂 Blir en travel sommer 🙂

    5. Trapper er veldig fint for musklene i bena og ikke minst hjertet 💓 Jeg prøver å gå i trapper hver dag, men ettersom venstre kne ikke tåler så godt belastning går det ikke så fort. Har ikke turt å plukke sopp selv, og pleier som regel å kjøpe i butikken når jeg skal ha det i en rett. Ha en fortsatt fin onsdag 🤗

      1. Man kjenner det i rompa også når man går opp lange hoppbakke-trapper 😜 ikke så viktig å gå fort opp trapper, men det er veldig lurt å gå opp den ene trappa istedet for å ta «the easy way» opp med heisen. Tror tilogmed det kneet har godt av det også, så.. men seff, alt over tre etg skjønner jeg at man velger heis 😜 jeg synes den kantarellen er så dyr at jeg kjøper bare én gang i året. Tenker det er greit å lære seg om den og steinsopp, det er jo masse av dem i naturen, så hvorfor ikke plukke selv. Det er gratis, man får seg en luftetur i frisk luft, det er bra for kropp og sjel.. masse vinn vinn vinn 😜 fin fin kveld til deg 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg