Dette må dere tåle, i kveld blir det feiring!

Nå er dagen her, dagen veldig mange har gledet seg til, og dagen veldig mange gruer seg til. Mange skal feire, mens mange ikke vet helt hva dem skal ta seg til. De som gleder seg viser liten forståelse for de som gruer seg, de skjønner ikke frykten, angsten og frustrasjonen som mennesker har iht fyrverkeri, raketter og denslags feiring. De skjønner ikke de som har blitt traumatiserte av opplevelser iht dette, de skjønner ikke de som har opplevd krig, de skjønner ikke PTSD, og de skjønner ikke at det er ikke bare er enkelte hunder som blir skremt fra sans og samling av menneskers uvettige og egoistiske nyttårsfeiring.

Det er faktisk mange hunder dette handler om, og mange hundeeiere må iverksette omfattende tiltak for å skjerme hunden sin. Noen får beroligende, noen må være mange timer innestengt på et bad eller i en kjeller sammen med eieren sin. Det spilles ofte musikk for å skjerme for lydene. Noen må reise bort, på hytte eller hundehoteller. Dette er det ikke alle som kan, ei heller har råd til. Samme problemet gjelder katter som gjemmer seg under møbler og i kjellere. Eiere holder dem innendørs, men det hjelper ikke de femti tusen katter som lever utendørs, i tillegg til gaupe.

Kyr og hester i stallene, rådyr og elg, fugler (forskning.no) og rev i skogen. Kaniner og harer er livredde, ikke bare smellene, men også lysene. Lysflashene kan for kanin være så skremmende at de får sjokk og dør. Gravide ekorn aborterer, rømmer og mister stedsans, finner ikke hjem igjen og risikerer bli offer for situasjonen. Listen er lang over grusomheter nyttårsfeiring med fyrverkeri og raketter fører med seg. Vi hører om hus og hjem som brennes ned, brannskader, lidelse og død. Triste historier om folk som har mistet sine nære og kjære er hva vi møter når vi går inn i det nye året.

At det ikke er et forbud, at det i det hele tatt selges fyrverkeri og raketter sier litt om grådigheten som rår blant enkelte. Penger i kassa er det som betyr noe, ikke det faktum at tullinger bruker fyrverkeri som våpen og kaster etter folk (Dagbladet) . Det har allerede vært flere episoder som har blitt omtalt i media hvor folk har blitt angrepet med raketter. Uvettige handlinger starter uker før nyttårsfeiringen, og fortsetter flere måneder etter.

Slik jeg ser det, mennesker som bruker masse penger for å skremme annet levende fra sans og samling for moro skyld er de siste som burde ha fyrverkeri og raketter mellom hendene. Gale mennesker med fyrverkeri er virkelig en farlig kombinasjon!

Jeg legger ved en link til HELSENORGE, fordi det kan fort være at noen mister noen etter årets mest egoistiske og hensynsløse feiring. Da er det greit å vite om hvem man kan kontakte hvis en trenger hjelp til å bearbeide sorgreaksjoner.

I kveld får snuppen min og jeg gjester. Vi skal spise «Siste måltid» som er skikkelig digg, høre musikk, skravle, kanskje danse, men ihvertfall kose oss. De eneste smellene som vil komme herfra er de flaskene med bobler som sprettes!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#nyttårsfeiring #fyrverkeri #raketter #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Jeg er ikke glad i dette med oppføring av raketter og sånt.
      Jeg har hatt katt og den var livredd..
      Men ønsker dere en fin kveld – GODT NYTT ÅR! – klem fra Solliv.
      Kos dere masse masse…..

    2. Jeg skjønner at det er grusomt for dyrene. Og jeg skjønner ikke HVORFOR vi skal ha det. Jeg har aldri hatt sansen, ikke når jeg var yngre en gang. Vi skal ut å spise i dag, jeg og Hr Frodith. Og etterpå bare kose oss hjemme. 🙂 Godt nytt år Bunny 🙂

    3. Jeg kjøper ikke fyrverkeri. Har kanin, katt og gris 🐽 grisen er veldig avslappet i forhold til fyrverkeri. Godt nyttår alle sammen 🇳🇴 🎊

    4. Helt enig med deg at dette er helt forferdelig. Jeg har hunder som er livredde. Helt ærlig er også jeg livredd raketter. Heldigvis bor jeg langt inni skogen i ei lita bygd, der det ikke er så mye raketter.
      Men det er det ikke alle som gjør. Bruk vett og riktig godt nytt år

    5. Her har ikke vært kjøp fyrverkeri på mange år. Jeg personlig har ikke noe behov for det, og trenger også kun smell fra en boble-flaske for å feire det nye året.

      GODT NYTTÅR!!! 💫

      1. Det er veldig synd at noen føler behov for noe som bare fører negativt med seg, at folk ikke bryr seg. Jeg tenker at fyrverkeri i hendene på slike mennesker er en særdeles farlig kombinasjon. Veldig glad når jeg hører fra folk som eier fornuft iht dette. Kos deg med bobler og riktig godt nytt år Heidi 🥰🐰

    6. Aldri skjønt vitsen med raketter kan ikke skjønne det gir noe mening😊
      I kveld skal vi kose oss sammen med gode venner med mye god mat og drikke
      Kos dere i kveld dere og😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg