Ballblom.

Her kommer en plante som bare oser av nostalgi for meg. Den er utrolig vakker og vekker betydningsfulle minner. Som barn vokste jeg opp i Harstad i Sør-Troms. Jeg brukte plukke blomster til min mamma. Da plukket jeg ikke bare hvilke dom helst blomster. Jeg lette etter de blomstene jeg syntes var finest og laget en tett og frodig liten bukett, hver gang. Jeg var veldig nøye. Dagens plante var det ganske mye av der jeg vokste opp, for jeg syntes at dette var en av de flotteste plantene å plukke og ha i bukett. Disse kulene som åpnet seg så jevnt og flott til å bli nydelige gule «roser». Enda i dag blir jeg varm inni meg når jeg ser disse blomstene, jeg husker hvor glad min mamma ble. Planten jeg skriver om er selvsagt Ballblom. Før sammenslåingen med Finnmark, var Ballblom fylkesblomst i Troms.

Ballblom (Trollius europaeus) er en flerårig plante i soleiefamilien som vokser i fuktige og næringsrike enger og fjellier over det meste av Norden, i fjellområder i Europa for øvrig og i det vestlige Asia.

Ballblomen har en rak, opptil 70 cm høy stengel, ofte med sidegrener. Den blomstrer i juni og juli med omtrent 3 cm brede og kuleformede blomster, da med 12-15 sterkt gulfargede begerblad som dekker hverandre som bladene i et kålhode.

Blomsten er svakt velluktende og trekker til seg insekter, men kan bare bli pollinert av blomsterfluer av slekten chiastocheta («ballblomfluer»), og kan ikke formere seg uten disse fluene. Disse fluene er små og greier å krype mellom alle lagene av blomsterblad i ballblomen. Ballblomfluene er på sin side helt avhengig av at larvene får spise blomsterfrø fra ballblomen. Denne typen gjensidig avhengighet er kalt obligat mutualisme.

På samme måte som bekkeblom inneholder ballblom giftstoffet anemonol, så ballblomen får stå i fred for beitedyr.

Ballblom trenger frodig eng eller skogsmark, og siden slik mark mange steder er oppdyrket, finnes ballblomen i dag helst i fjellområde og nordover i Norden. Den mangler, såvidt jeg skjønner, lengst sør og vest i Norge, øst i Sverige og i indre Finland. Arten forekommer ellers i Europa, sørover helst i fjellstrøkene, og i det vestlige Asia.

All ballblom har omtrent samme drømmer for bolig. De trives i utgangspunktet i bekkedrag, og kan like både sol og halvskygge, og foretrekker helt klart kraftig og fuktig jord. Der jeg vokste opp trivdes engballblomen nært myr og i leirjord, og ballblom beskrives som godt egnet ved en dam. De trives ikke så godt i sandjord, en kan plante dem i blomsterbed, men ikke noe jeg vil anbefale i en krukke.

Nydelige sant?!!

Sjekk ut denne siden med masse blomster og planter:

Bunnys Blomster!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#ballblom #bunnytrash #bunny

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg