Å bo her akkurat nå er stressende. Smittevernet har vært fraværende i et år, nå er smittetrykket høyest her!


Kjenner at jeg blir helt utmattet av alt dette som skjer her nå. I går kveld poppet det opp den ene artikkelen etter den andre i norske medier. Fjell, bydelen min lille familie og jeg bor i her i Drammen har fått massiv omtale. Vi kjøpte leilighet her og  flyttet hit rett før pandemien ble erklært for litt over et år siden. Bydelen består av 3500 mennesker, men cirka 10 000 hvis man regner med Austad og Danvik som de har gjort i media.

VG: Denne bydelen har Norges høyeste smittetrykk.

Saken her nå er at her vi bor er det nå erklært det området i Norge med mest smitte og høyest smittetrykk når det gjelder koronaviruset. Tresifret antall mennesker her er nå smittet, og tidligere hadde vi 17 dødsfall ved sykehjemmet her. Barn er tatt ut av skole og barnehager. Situasjonen som beskrives stresser opp enhver tenkende person som bor her. De som har vett, om då bare litt, er livredde.

blir det satt inn flere busser til og fra bydelen her, og det blir påbudt med munnbind ombord i bussene. Dette med busser og økende smitte har vi varslet om i et år nå, men for døve ører. Jeg har skrevet til diverse instanser, laget diskusjoner på sosiale media, blitt forsøkt latterliggjort av ansatte innen kollektiv trafikk, skrevet flere blogginnlegg som har blitt postet og re-postet overalt. Svaret fra Brakar som driver bussene i området her har vært at vi som tar buss har selv ansvar for smittevern. Det at noen faktisk er avhengige og må ta buss av forskjellige årsaker, enten det er usynlige sykdommer, funksjonshemminger, skader eller rett og slett at man ikke har bil og trenger få matvarene dine hjem.

Siste innlegget jeg skrev i bloggen om bussene er bare en måned siden. Bunny Trash 21/2: Brakar buss og vennene deres.


Et år har de latt det være slik. De har gitt fullstendig faen i hva som skjer her, og nå har de fått til smittetall på det høyeste og mest kritiske nivå på landsbasis, det heter seg at det er høyere og mer kritisk her enn de verste stedene i Oslo. Dette er helt vilt!! Et år har gått og vi har sett dette komme hele tiden, og nå er vi her. Vi har også sett en del dårlige holdninger og ansvarsløshet fra en del mennesker, men det skal ikke gå ut over de som tar ansvar, og det er uansett ingen grunn til st det ikke skal være smittevern på busser og i kollektiv trafikk som knytter bydeler, samfunn, kommuner og byer, je hele landet sammen.

Virus ser ingen grenser og reiser fra bydel til bydel, fra fylke til fylke og så videre uten noe problem, og dét er et stort problem. For det er nå en gang slik at hvis man ikke atter inn tiltak der problemene er størst, så betyr tiltakene i henting. Med at de fra høyeste hold har drevet med importsmitte og sendt rundt til bydelene våre så har nedstenginger, besøksforbud og andre tiltak vært helt unødvendig. Sier seg selv. Nytter ikke prøve å slukke en brann der det ikke brenner!

Myndigheter og media har kjørt propaganda med forklaringer som at «trangboddhet» er årsak til høyere smitte i enkelte områder. Og det er jo på én måte sant, når importsmitte ikke blir stanset, og det ikke blir satt krav fra høyeste hold om smittevern på kollektiv trafikk som transporterer folk fram og tilbake. Da sier det seg selv at smitte spres fort ved å sende disse folkene med buss rett inn i trangbodde områder.

Tiltakene vi har hatt i et år har ikke hatt noen hensikt, dette har aldri hengt på greip for oss. Hva har liksom vært hensikten med å stenge ditt og datt, nekte folk å ha gjester i egne hjem, når det er slik at man kan stappe 71 mennesker inn i en liten buss som sild i tønne? Hver busstur inneholder forskjellige mennesker av de mange tusen som bor her!! Selvfølgelig brer smitten seg! Så jeg spør igjen, hva er poengene med disse nedstengingene og lockdowns? Mennesker kan ikke være her eller der, så da samles de et annet sted. Selvfølgelig!! Og med kollektiv trafikk så blir det kryssforurensninger og kryssmitte i hopetall.

Velkommen til Fjell. Vi får ha to mennesker på besøk hos oss hvis vi ønsker det. Vi synes det er koselig å kunne være sammen med et par venner den ene dagen i uka. Gjerne lørdag kveld. Så man får litt sosialt samvær og kan ha det litt hyggelig sammen med noen. Men nå har jo situasjonen blitt slik at folk er livredde. Medias makt er skremmende. Selv jeg blir jo både nervøs, stressa og mer til av dette. Da tenker jeg at nå er det vel ingen som vil komme til oss med dette skremmende bildet som blir framvist. Selv om vi ikke omgås noen her, og vi sjelden og aldri tar buss. Ikke tror jeg vi vil få noen invitasjon til å være de to som blir invitert til andre heller. Vi kommer jo «fra smittehullet Fjell, her har jo alle korona».

Nå er jeg bare trist 💔


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#smitte #smittevern #brakar #buss #covid #korona #fjell #drammen

3 kommentarer
    1. Livet har blitt både trist og skremmende. Ekstra skummelt at alle disse tiltakene, som å stenge ned store deler av næringslivet ikke virker. Du har selvfølgelig helt rett i at det ikke nytter med lokale restriksjoner når vi importerer gjestearbeidere i vilden sky. Ganske passe at det tok et helt år før de “ansvarlige” i det hele tatt tenker på at det kanskje er “litt” dumt. Og ikke fortell meg at gjestearbeiderne gjør jobber som nordmenn ikke gidder. Det er forferdelig mange arbeidsløse nå, som en direkte konsekvens av tiltakene – så det burde være helt unødvendig å hente arbeidskraft fra andre land! Jeg har lest om folk som gjerne vil jobbe, men mange arbeidsgivere foretrekker utenlandsk arbeidskraft rett og slett fordi det er billigere.

      Når det gjelder buss til og fra Fjell, så ser jeg på Brakar sin nettside at de setter inn påskeruter fra førstkommende mandag. Dvs at halvparten av avgangene blir fjernet på de 3 jobbe-dagene, og resten av påsken blir det søndagsruter… Da er vi i praksis i fengsel her på Fjell – i hvert fall vi som ikke er så gode til å ta bena fatt i de grusomme bakkene her. Godt det finnes hjemleveringstjenester…

      Det er helt forferdelig med alle bedrifter som har gått konkurs, og alle menneskene som nå står uten jobb og med liten utsikt til å få seg noe annet, for vi har vel snart ikke bedrifter igjen i dette landet etter alle de flotte tiltakene!

      Jeg har alltid sett på meg selv som litt einstøing, som fint klarer å være helt alene i lange perioder, og trives med det. Men til og med en huleboer som meg trenger menneskelig kontakt innimellom. Nervene er frynsete og på høykant nå – gruer meg til å bare gå i søppelrommet eller vaskeriet, har antibac overalt og når jeg må ta bussen så planlegger jeg nøye, for å holde meg unna rushtidene. Blir det for sent på dagen, så holder jeg meg heller hjemme og lar være å spise. Og jeg tenker for mye på døden. Det føles nesten som det er like greit å komme døden fort i møte, enn å sitte her alene og råtne langsomt. Jeg vet jeg burde være glad for mange ting og at veldig mange mennesker har det langt verre enn meg. Det er bare så vanskelig å være positiv hele tiden når verden er som den er. Og dette ser dessverre ut til å vare LENGE, fordi enkelte driter i alt som heter smittevern. DUGNAD? haha Så lenge enkelte gjør som de selv vil og ikke føler seg berørt av det vi andre må forholde oss til, så blir “dugnad” bare et teit ord.

    2. Smittetrykket øker mer og mer med ca 10-12 nye tilfeller hver dag her eg bor.Sist smittetrykket gikk såpass opp så fort,blei alt stengt ned i ca to uker unntatt skoler og barnehager,nå har man ikke hørt et ord om nedstengnig.Dette er bare nok en tankevekker.
      Folk flest ønsker en full stengning samt stengte grenser så lenge det trengs fremfor det mange kaller seinpiningen man blir utsatt for nå og har blitt i alt for lang tid.
      Det er et daglig stress som folk ikke burde vært nødt til å forholde seg til.På min jobb er smittevern så godt som helt fraværende og har vært det under hele “pandemien”,prøver man å si fra til overkomandoen blir man møtt med motstand på alt man påpeiker,det blir til og med hevdet,fra sjefshold,at “de påser at man til enhver tid holder seg godt innenfor gjeldende smittevernforskrifter som myndighetene har bestemt” – på min arbeidsplass er det ikke tilfelle.
      Rundt juletider “spådde” eg at alt vil bli mye verre før det blir bedre,det ser ut for at eg fikk rett,eg “spår” også at toppen ikke er nådd.Vi har ikke sett full effekt av verken den psykiske terroren folk er utsatt for eller seinskader og langtidsbivirkninger av vaksiner enda…
      Hilsen synskepeggy.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg