Zikk Zakken opp til Spiraltoppen!

Da ble det en tur i dag også. Snuppen min spurte meg i går kveld om jeg ville gå sammen med han til Spiraltoppen i dag. Det sa jeg ja til, det skulle jo bli fint vær i dag, og vi er allerede i mai måned og jeg har enda ikke vært der oppe. Så da var det på med tights, top, Keith Haring jakken min og briller fra Libero, eller var det Up&Go. Snuppen min så mer normal ut på turen, mens jeg så ut som en vandrende bleie, haha..

Vi gikk hjemmefra og ned til sentrum og opp zikk zakken på Bragernesåsen, via Åspaviljongen og til Spiraltoppen. Spiralen er Drammens mest attraktive turistattraksjon. Det er en spiralformet tunnel som tar deg opp gjennom fjellet til Spiraltoppen. Den ble bygget i perioden 1953 til 1961. Når man har kommet opp til toppen er det en vakker utsikt over Drammen. Etter en oppgradering har tunnelen fått et lysshow i hver etasje, for å markere at du er nærmere toppen. På toppen finner du mange fine turmuligheter og en cafe/restaurant med uteservering.

Det er vel nettopp det at det er muligheter å kjøre spiralen opp til Spiraltoppen, og det faktum at der er cafe, som gjør denne toppen til byens mest populære. Personlig foretrekker jeg Nordbykollen og utsikten der hvor man ser hele byen. Fra Spiraltoppen ser man andre siden av elva, men ikke den siden man er på. Der er veldig fin utsikt innover/oppover elva, men man ser ikke ut mot fjorden. Men joda, fint der. Mange fine turstier, og stiene for å komme opp dit er mange med forskjellige utfordringer. En vei opp heter «De eldres vei» hvor man kan dille og dalle, veldig enkel og grei vei å gå opp, mens «Zikk Zakken», går zikk zakk bratt opp og er mest utfordrende. Så ja, kjenner det i lår og knær nå ja, men det er jo så deilig å vite at man faktisk er i såpass form at man kan gå opp og ned Zikk-Zakken… hehe..

Øverste bildet er fra Spiraltoppen, bilde nummer to er fra Åspaviljongen, halvveis opp. Underveis da vi gikk opp så vi at flere trær er merket med røde hjerter, det var jo litt søtt da. De fleste liker hjerter. Bildet rett over er tatt fra Spiraltoppen mot der vi på på andre siden av elva, og midt i bildet ser dere noen blokker, det heter Fjell og bak der bor snuppen min og jeg, og derfra til Spiraltoppen og tilbake gikk vi i dag. Bildet under er Åspaviljongen som er populært å ta seg ei øl på ekstra fine dager, under vårsol, til påske og denslags. Litt mørkt bilde da, men fint sted.

Bildet under her igjen er utsikten oppover elva fra Spiraltoppen, den retningen er utsikten superfin, og mange bruker å dra opp til Spiraltoppen for å ta bilder av seg selv med dette i bakgrunnen. Hadde vel gjort det selv i dag hadde det ikke vært for at det skyet veldig over akkurat da vi var der. Men vi koste oss vi. Spiste lunsj, hver vår minipizza, før vi tok turen ned og hjem igjen.

Nederst ser dere meg, cafeen på Spiraltoppen og snuppen min. Takk for at dere tittet innom. Kanskje dere fikk litt lyst å komme på besøk hit til Drammen en gang? Det er veldig fint her. Litt styr midt i sentrum nå siden det skal bygges ny Bybro, men her er så mye annet av både naturmuligheter, kultur, uteliv og hva det måtte være. Noe for enhver, i alle andre, I love it!! Velkommen er dere, og si gjerne fra! Takk for nå – skal chille på sofaen en halvtime, hehe.. 😜🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#spiralen #spiraltoppen #bragernes #bragernesåsen #åspaviljongen #zikkzakken #drammen #bunnytrash #bunny