Vinterbilde utfordring og historien om pepperkakehuset hvor jeg bodde.

«Utifriluft» har postet et innlegg hvor hun har lagt ved en utfordring til sine lesere. Hun oppfordrer til at man poster sitt favoritt vinterbilde. Jeg ser mange har kastet seg på, og det blir postet mange fine bilder. Jeg er ikke snauere enn at jeg også tar utfordringen selv om jeg ikke har noe yndlings-vinterbilde, såvidt jeg vet. Men jeg kan jo ta utfordringen med en «twist».

I bunn og grunn så tror jeg tanken med utfordringen er at bildet i utfordringen skal være et bilde jeg har knipset selv. Men som sagt, jeg tar utfordringen med en «twist».

Bildet dere ser øverst har ikke jeg knipset, det er «daLion OneLove» som er den dyktige fotograf. Men siden jeg bærer en av de mange faklene som dere ser i bildet, og at dette var en fantastisk flott dag med mye kjærlighet og samhold, så er dette bildet assosiert med en hendelse som betydde mye for meg. Bildet er av Karl Johan i Oslo.

Den dagen var en påminnelse at iblant noen av oss så eksisterer omtanke, solidaritet og medmenneskelighet. Bildet av oss med fakler er fra en av demonstrasjonene jeg har deltatt på mot koronapass, vaksinepress og diktatur. Les «Jeg kommer til å huske denne dagen resten av mitt liv».

I et forsøk på å være innafor iht utfordringen var jeg innom min Instagram og tittet etter et vinterbilde der. På insta poster jeg innimellom bilder jeg har tatt selv som jeg liker. Men der var ikke mye som kunne tilknyttes å være et vinterbilde akkurat. Så da ble det dette bildet (over) av jentene mine. Ariel til høyre og Ella til venstre. Man ser det er vinter, det er et fint bilde, og motivene er jo bare nydeligst. Bildet er fra Strømsø her i Drammen.

Dette neste bildet (over) er «yndlingsbilde» hittil knipset med den nye mobilen min. Altså dette er et av de første utebildene tatt med denne mobilen i det hele tatt, og jeg er så utrolig fornøyd med kameraet. Enda er dette bildet egentlig knipset på avstand, så har jeg etterpå zoomet og klippet. Likevel innehar det en fantastisk kvalitet, synes jeg da. Jeg bestemte meg for å legge med originalen (under) også. Bildet er fra Tønsberg.

Som dere skjønner så knipser jeg egentlig ikke mye vinterbilder. Så dermed blir det ingen typiske eller «klassiske» vinterbilder herfra. Ingen snømann, ingen skog med trær dekket av nysnø, ingen istapper. Ikke er jeg alltid så god på bilder heller, som dere ser så var det jo helt teit å knipse slik at jeg fikk den lysrektangel-dingsen helt framme i bildet, noe dom ødela mye og jeg måtte klippe.

Saken er den at vinteren er den årstiden jeg liker minst. Jeg er født og oppvokst på Hinnøya i Troms, jeg er fra den lille byen, tettstedet Harstad. Jeg har fått min kvote med snø, kulde, ski, pilking og truger. Ikke minst snømåking. Jeg kan fortelle at der var en vinter (som voksen), etter at min daværende ektemann og jeg kjøpte oss et lite hus, et bittelite hus på 37 kvadrat. Noen kalte det «pepperkakehuset».

Så kom en vinter, og en morgen vi sto opp gikk vi ned i stua. To soverom i andre etasje, resten i første etasje. Så merket vi at noe var rart, noe som ikke stemte. Vinduene var helt hvite. Vi kunne ikke se ut, og luften var helt tett. Altså lite oksygen. Vi kunne ikke åpne ytterdøren, den sto bom fast. Altså hele huset var nedsnødd. Så vi måtte faktisk opp i andre etasje, ut soveromsvinduet og måke fram huset vårt. Det var forsvunnet i snøen. Mine tanker den dagen husker jeg for alltid, det var da jeg bestemte meg «jeg skal vekk herfra». Jeg var aldri lykkelig i Harstad. Vinter gjorde saken på ingen måte bedre. Jeg simpelthen ELSKER å ha flyttet hit her vi, snuppen min, jentene våre og jeg, bor nå. Byen i landet med flest soldager 🥰

Og forresten, for dere som kjenner til venninna mi, og medblogger «ZoeticWorld» (fin hverdagslivblogg med masse flotte naturbilder) så bodde hun og hennes eksmann i dette pepperkakehuset noen år før min eksmann og jeg. Hun har sikkert noen historier å fortelle om dette huset, haha.. jeg kjenner til noen 😜 huset har mye historie da det faktisk opprinnelig er bygget i 1911 mener jeg, med materiale og dører fra 1800-tallet. Ganske stilig egentlig. «ZoeticWorld» (ta en tur innom da vel) og hennes mann bodde der, etter de flyttet kjøpte en kompis av meg huset og bodde der noen år, så kjøpte min eks og jeg. Etter få år pakket jeg og dro, min eks solgte da huset til en snekker som har bygd ut og hevet huset. Men det er fremdeles veldig lite, nemlig et av de minste husene i Harstad, men et av de med mest historie. Vanvittige historier 😂

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#vinterbilder #oslo #drammen #tønsberg #harstad #bildeutfordring #utifriluft #zoeticworld #helg #søndag #bunny #bunnytrash

17 kommentarer

Siste innlegg