Vil ha lovfestet påbud: ID-merking av katter!!

Fra jeg var 9 år til jeg var 29 år hadde jeg katter. Jeg elsker dyr, og jeg har hatt mange av dem. Mitt første dyr var en brun hamster. Jeg har også hatt rotter, marsvin, fisker, frosker og fugler. Jeg har sikkert glemt noe her, men altså jeg er vokst opp med dyr, jeg har respekt for dem og jeg elsker dem. I dag har jeg to hunder. Eller de har meg. Alt etter hvordan man ser det. To mopsejenter, Ella og Ariel. Verdens fineste, snilleste og godeste <3

I det siste har det irritert meg å vite om mennesker som driver og avler på katter. I alle år har det vært et problem hvordan mennesker behandler katter. Folk skaffer seg en kattunge for den er så søt og nydelig. Den vokser til og roter seg bort. Eier har ikke ID-merket katten og gidder heller ikke lete etter den. Enda verre med de som reiser fra katten sin når de skal på ferie. De kommer tilbake fra ferien og katten er borte. «Det er en katt, den klarer seg». Feil!!

En gang jeg flyttet fra leilighet til leilighet så forsvant en av kattene mine. Han gikk tilbake til den gamle leiligheten. Jeg hentet han hjem til den nye leiligheten og prøvde holde han innendørs over en tid. Men likevel, så snart han fant en mulighet, et åpent vindu eller noe, så stakk han. En gang tok det flere uker og muligens måneder før jeg fant han. Da hadde han pådratt seg kraftig øyebetennelse og andre infeksjoner. Han hadde det helt tydelig ikke bra.

En annen katt jeg hadde kom en dag og la seg på husmuren der vi bodde. Det var sol og fint vær, jeg trodde han bare lå og koset seg i varmen. Men etter en stund måtte jeg ut og se til han. Jeg syntes det var rart at han ikke kom inn og spiste middagen sin, «matvrak» som han var. Da oppdaget jeg at han var begynt å bli gul på øyehvitene og på snuten, og ellers der han skulle være lys rosa. Det bar rett til veterinær, og det viste seg at han hadde en akutt leversykdom. Han måtte avlives der og da. Faen jeg grein. Men hadde han ikke vært en katt som hadde et hjem og mennesker som tok vare på han så hadde han pintes i hjel.

Katter virker veldig selvstendige, de er faktisk det også. Men de må tas vare på av mennesker likevel. De krever stell, de skal ha vaksiner og ormekurer. De kan bli syke som oss og må ha antibiotika og medisiner. De kan bli skadet og trenge akutt legehjelp. Det er ikke alle som forstår det. «Det er bare en katt». Siden katter ikke kan snakke er det mange som ikke bryr seg om at de er levende og føler glede, kjærlighet, sorg og smerte akkurat som oss. Det er ondskapsfullt å ikke bry seg fordi det «bare er en katt». Det er ondskapsfullt å la katter forsvinne uten å lete, det er ondskapsfullt å reise fra dem på ferie. Og folk som skaffer seg ny katt igjen etter ferien er idioter!

Fornuftige, naive hjertegode mennesker vil ikke tro at slikt skjer, at noen kan være slik mot dyrene sine. Forlate dem. Tro meg, det skjer oftere enn ofte. Derfor i dag burde det vært påbudt å skrive kontrakt ved kjøp av katter. Det burde vært forbud mot å gi bort katter. Og alle katter skulle vært påbudt ID-merket FØR salg!!

Nylig har jeg sett et par stykker som har lagt ut på Facebook at kattunger er på vei. Jeg reagerer fordi jeg har sett de samme før har hatt kattunger på vei. Det er cirka 100 000 husløse og eierløse katter i Norge. Vi trenger ikke avle fram flere av dem. Det er hjerteløst, og et stort problem. Det blir stadig flere organisasjoner som må ta tak i dette. Men de er fremdeles for få, og de hjemløse kattene for mange. Blant annet har vi «Kattehjelpen» her i Drammen. Hvis en har lyst på katt og oppriktig bryr seg så kan en kontakte dem.

Kattene fra «Kattehjelpen» adopteres ikke bort til noen som bor i veier som er belastet med stor trafikk. Kattene skal ha trygge utemuligheter og seriøse mennesker som tar vare på dem. Kattene er da kastrerte, ID-merket med chip i nakken og tatovering i øret, samt ormebehandlet og helse-sjekket av veterinær.

Jeg prøvde meg i går på en dialog med en av de nevnte jeg kjenner som driver og avler kattunger. Jeg forklarte hvor mange husløse hjemløse katter det er i Norge og hvor dumt jeg synes det er at folk ikke skjønner at det er både dumt og uetisk å avle frem flere. Når jeg da får til svar at «det er mulig det finnes husløse katter» så kjenner jeg det koker i meg. Og det koker nesten over når jeg blir fortalt at «mine katter er så søte og fine og attraktive at ingen vil hverken la dem gå for lut og kaldt vann eller forlate dem, det er vel heller størst fare for at noen vil stjele dem».

Jeg spør om kattungene er ID-merket før salg. «Nei». Hvorfor ikke ID-merke dem før salg?? Det vil jo bare være med på å sikre kattens framtid. Det vil jo vise at eier er seriøs og vil ta vare på pusen sin. Hvis man ikke vil kjøpe en ID-merket katt så er en ikke moden nok for ansvaret.

Det er faktisk mennesker som kjører kjæledyrene sine til skogs og etterlater dem hvis de blir syke. Veterinærutgifter er dyrt, da er det lett for jævla ansvarsløse, kalde, kyniske drittsekker å bare «kjøre» fra ansvaret. Og de som gir fra seg katter til slike mennesker er så jævlig medskyldige. Å si i etterkant at «jeg kan ikke for at..» blir alt for dumt. Det er ikke snakk om en sofa eller en pyntegjenstand!!!

En annen ting er å gå rundt å tro, å ha en slik innstilling at «mine katter er så nydelige at ingen vil forsømme dem». Bruk hodet da kjære vene, ALLE kattunger er nydelige og attraktive!! Det er uansett om de er hvite, svarte, røde, spraglete eller flerfarget!!

En jeg kjenner som bor like i nærheten her har hatt over 40 hjemløse eierløse katter til omplassering hos seg. Det har vært helt hvite katter, helt svarte katter, flekkete katter – og alle var helt nydelige, søte, sjarmerende som kattunger! Tenk det!!

Jeg kjenner det dypt i hjerteroten når jeg vet hvordan disse menneskene holder på. En av disse som jeg nylig så la ut på Facebook om kattunger hadde tidligere hunder som ble avlet på. Så mistet vedkommende interessen og ga bort/solgte hundene som ble avlet på. Dyrene ble rett og slett brukt til produksjon, intet annet. Jeg gremmes!!

Jeg er veldig glad for at Facebook har lagt inn «nye» (2017) retningslinjer om dyr og dyretjenester. På FB er det forbudt å selge dyr og dyretjenester. Til og med å legge ut om ridetimer på hest er forbudt. Så husk å rapportere hvis dere ser noen som forsøker å selge dyr og- eller dyretjenester på FB. Det gjør jeg!!

Jeg har selv i mine yngre dager hatt to kull kattunger, og eldste mopsejenta her har hatt et kull. Alle har fått kurer, vaksine, ID-merking og helseattest før de har blitt solgt. Nye eiere ble intervjuet og vurdert nøye, og i kontraktene står det at hvis noe skjer, feks avlivning pga sykdom, omplassering pga allergi ol, så skal jeg kontaktes først. Ingen av dyrene kan selges uten min godkjennelse. Jeg har førsterett i alle situasjoner. De som kjøpte mopsvalpene forpliktet seg også til å oppdatere meg og holde kontakt om hvordan hundene har det.

Jeg vil også nevne at det kommer aldri til å skje igjen at jeg setter kull på hverken mopsejentene mine nå, eller noen katt eller hund i ettertid. Jeg er for at hunder og katter skal ha kurer, vaksiner, ID-merkes og undersøkes av veterinær (helseattest) FØR salg. Jeg vil også kjempe for kurs og bestått eksamen (sertifikat) for å kunne ha katter og hunder. Og ja til Dyrepoliti!!!

Takk for at du leser!! <3

Link til Kattehjelpen: http://kattehjelpen.no

Link til Mattilsynet: https://www.mattilsynet.no

Link til Dyrebeskyttelsen: https://www.dyrebeskyttelsen.no/?gclid=EAIaIQobChMIkKXdjpGl4AIVVeWaCh3n0QbZEAAYASAAEgL7mvD_BwE

Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!

#katt #hund #kattunger #valper #kull #kjøp #salg #avle #husløse #eierløse #hjemløse #id #idmerking #helseattest #dyremishandling #produksjon #avl #oppdrett #kattehjelpen #mattilsynet #dyrebeskyttelsen #dyretjenester #hundekurs #kurs #eksamen #sertifikat #dyrepoliti

Alle kattebilder er screenshots fra Google, bildene med mops er mine private.

6 kommentarer
    1. Hvor er jeg enig med dig. Folk skal og bør tage mere ansvar. Det burde næsten forbydes at avle katte i 10-15 år, så var der nok ikke så mange hjemløse og syge katte.

    2. Veldig enig som med hunder at katter burde vært merket. En gang kom kattemor med kattunge på slep. veldig lett å dra på ferie uten p tenke på katten. Har leid ett sted hvor jeg så til katten og mate den og ga den mat mens matfar var på reise.

    3. Ett utrulig godt skrevet innlegg, jeg er så enig med deg.

      Det skulle vært påbudt å merke dyrene sine, å bot/straff vist man ikke merket de.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg