Vi trenger å høre til, føle omtanke og livsglede!

Jeg kan aldri få understreke nok hvor viktig jeg synes det er med såkalte «lavterskeltilbud» innenfor psykisk helse. Da snakker jeg om sådanne dagtilbud og aktivitetssentre for brukere som trenger å bli sett, hørt og få hjelp til å finne «verktøy» til å kunne mestre situasjoner i hverdagen, som de sliter med nettopp på grunn av at den psykiske helsen er utfordret.

Her i Drammen har vi blant annet Fontenehuset og Energihuset. Og jeg må si at jeg blir ikke uberørt når mennesker forteller sine historier om hvor tøft de har hatt det, og i enkelte tilfeller enda har, hvordan de har falt helt utenfor og noen faktisk hatt lyst til å ikke leve mer. Rørt blir jeg når de samme forteller hvordan de har blitt tatt imot og sett på disse stedene og hvordan de har kommet seg opp og frem, ut i det sosiale og inn i arbeidslivet igjen, takket være tilbud som dette.

Fontenehuset ble til i 1948 i New York da en gruppe mennesker som nylig var utskrevet fra et psykiatrisk sykehus hadde behov for å treffes for å snakke om hvordan de skulle takle hverdagen. Den gangen var det ikke mange tilbud innenfor ettervern, så de bestemte seg for å starte en selvhjelpsgruppe. Gruppen møttes jevnlig i et hus hvor det tilfeldigvis var en fontene i bakgården, derav navnet: Fontenehuset!

Gruppen hadde fokus på likeverd og det å jobbe sammen for å løse oppgavene knyttet til driften av huset. Etterhvert oppstod behovet for mer organisering og utvikling, deretter ansettelse av medarbeidere. Kjerneverdiene til den opprinnelige gruppen ble ivaretatt gjennom en flat struktur hvor medlemmer og medarbeiderne jobbet side om side.

I kjerneverdiene ligger også at arbeidet var basert på frivillighet, og at den enkelte deltok etter evne og ønske. Den flate strukturen, frivillighetsprinsippet og likeverd dannet etter hvert rammen for organiseringen av virksomheten og utgjør retningslinjene for alle fontenehus over hele verden den dag i dag.

I dag er det over 350 fontenehus over hele verden, 22 av dem ligger i Norge.

Energihuset er omtrentlig samme type tilbud innad psykisk helse. Et aktivitetssenter hvor det er fokus på det friske og menneskers ressurser. Dette gjør at brukerne når de selv ønsker, kan få utvidet ansvarsområde på huset. De kan delta i driften som turledere, husverter, på kjøkkenet eller annet.

Råd, veiledning, terapeutiske samtaler, maleklubb, turgruppe, strikkecafé, svømmegruppe, recoveryverksted og en hel del andre aktiviteter er organisert av Energihuset for å bidra til sosialisering og mestring.

Jeg kjenner til disse stedene da jeg selv var bruker av Energihuset i passerte to år. Gjennom dette tilbudet fikk jeg kunnskap om Bruløpet og hvordan Drammen markerer Verdensdagen for psykisk helse. Innad dette er Fontenehuset og Energihuset to viktige aktører.

Hvert år er jeg med på Bruløpet. Setter aktivt fokus på at disse aktørene eksisterer og er her for de som trenger jobbe med sin psykiske helse, få være en del av det sosiale i samfunnet, oppleve mestringsfølelse og livsglede, bygge seg opp når en er nede. Føle seg ivaretatt og brydd seg om. Av erfaring vet jeg at dette er hva mange sitter igjen med etter å ha blitt introdusert for disse «husene». Gode helsegevinster, både fysisk og psykisk.

Jeg fikk ikke helt med meg starten på dagen i dag, men jeg fikk sett kunstutstillingen og håndtverkmessen. Jeg er mest opptatt av den delen som innebærer maling og tegning, så jeg har knipset noen bilder som jeg deler (som dere ser) litt lengre opp i innlegget her. Så var jeg med på selve løpet, og det ble skikkelig kaninbra, for været var med oss til det fulle. Blå himmel (stort sett) og sol, ikke vind, men deilig høsttemperert og fargerike naturomgivelser. Det glitret av sola i det stille vannet i elva, og det var slik en idyll over det hele når en så svaner og ender som helt ubekymret holdt på med sitt.

Etter å ha passert målstreken så var det underholdning med countrymusikk, vi fikk boller, yoghurt, eplemost, frukt og kaffe. Så var der loddtrekning hvor mange vant drikke laget på lokale gårder, kokebøker, vinterplagg som luer og ullsokker, gavekort til diverse caféer og tur med danskebåt, for å nevne noe.

Til slutt var jeg innom Fontenehuset. Hvert år lager brukerne der noe de kaller for Høstsuppe. Dette er hjemmelaget tomatsuppe med diverse krydder, blant annet chilli. Jeg elsker den suppen, for de har greid å finne en balanse hvor chillien merkes godt, suppen er ganske hot egentlig, men likevel sådan at den bare varmer kroppen og gir en deilig følelse. Den suppa er unik, nettopp fordi den har slik en perfekt balanse. Også serveres den med kokte egg og macaroni da, som gir litt variasjon i smaken og metter litt, og den som har bein i nesa kan også få ekstra chilli, og da snakker vi nyopphakket fersk chilli.

Tusen takk til Union Scene for å bidra med gode lokaler for slike arrangement. Takk til Energihuset og Fontenehuset og de involverte aktører. Knutepunktet. Sponsorer og whomever. Tusen takk til dere som jeg vekslet noen ord med under løpet og på Union Scene, og tusen takk for gode samtaler og varme på Fontenehuset. Dere er herlige! Og ekstra spesiell tusen takk til snuppa mi Katrin (gleðidreifari) som har en finger med i alt dette. Du er fantastisk, I løøøøv U.

En fantastisk dag 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#bruløpet #verdensdagenforpsykiskhelse #unionscene #ypsilon #mentalhelse #psykiskhelse #fontenehuset #knutepunktet #energihuset #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Så flott tilbakemelding fra deg kjære eiegode Roger løv u toooo.
      Jeg må si meg enig i viktigheten det er at vi markerer Verdensdagen for psykisk helse.
      vi trenger alle å høre til🥰
      Er veldig glad du kom og bidro med din tilstedeværelse og positive tilbakemeldinger.
      Det blir satt veldig stor pris på.❤️

      1. Ble en fin dag da, alle som står bak arrangementet kan være stolte. Pratet med noen hist og her, og samtlige har positive opplevelser med dette og man ser alltid fram til Bruløpet 🥰🐰

    2. Så viktig med slike hus, fint å høre oppstarten også. Kjente ikke til det. Bra du markerer det løpet. Må også si at du har tatt kaninbra bilder i dag 😁

    3. Helt fantastiske bilder igjen, fikk ikke lest dette i går jeg..Men skal titte på det en gang til.
      For jeg liker å studere bilder. Det er gøy..Skal lese teksten også altså, hehe…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg