Vi er først og fremst mennesker og narsissister!

Å lese Illustrert Vitenskap kan by på en del refleksjoner når en leser om naturen, mennesker og mellommenneskelige ting. Det meste som skrives i dette magasinet er basert på forskning, og da blir det en del grubling på hvem man er som menneske, og hvilken plass en har i denne verden.

Det anslås at de første menneskene på jorden levde i Afrika for minst 7 millioner år siden. For 2 millioner år utviklet disse menneskene seg til bruken av mer avanserte redskaper, en evolusjonsutvikling, og det er grunnen til at vi kaller datidens mennesker for ‘Homo ergaster’ – det arbeidsomme mennesket.

For 1,8 millioner år siden utvandret Homo ergaster fra opprinnelsessted til rundtomkring på planeten Tellus, da i hovedsak til områdene som nå kalles Asia og Europa, denne forflytningen ga dem navnet ‘Homo erectus’ – det oppreiste mennesket.

Spor etter arten ‘Homo sapiens’, som det moderne mennesket tilhører, vurderes derimot bare å kunne spores om lag 100 000 år tilbake. I evolusjonær sammenheng er ikke det mye. Homo sapiens vurderes å ha holdt til i Øst-Afrika, der arten klarte seg godt før den vandret ut til resten av verden og utkonkurrerte de tidligere artene.

Da det moderne mennesket, altså Homo sapiens, ble da for om lag 30 000 år siden den eneste menneskearten. Derfra begynte det også å gå raskt med den kulturelle og anatomiske utviklingen. Det kan vi blant annet se ved at mennesker i dag har en tendens til å bli høyere og spinklere enn tidligere.

Det til side så har tiden etter vært sådan at den psykiske endringen har vært mer merkbar enn den fysiske. Kampen om tilværelsen, overlevelse og eksistens ligger bak behovet for oppmerksomhet. Homo sapiens i dag setter oppmerksomhet rettet mot seg selv høyere enn alt annet.

Slik kommer vi inn på dette med narsissisme. Et negativt ladet ord. Flere slenger ut ordet på lik linje med ord som ‘rasist’, ‘konspirasjonsteoretiker’ og ‘hore’ i sine hersketeknikker for å bringe andre til taushet, kneble, i misunnelse og forsøk på å ta oppmerksomheten selv. Mentaliteten i dag er at alt skal handle om ‘meg’. Meg, meg, meg.. meg først, deretter meg, og til sist, meg igjen.

Det heter seg å være to typer narsissister, altså narsissister faller som regel i én av to kategorier:

01). Følsomme narsissister, som blant annet har lav selvtillit og problemer med å motta kritikk. 02). Grandiose narsissister, som blant annet har høy selvtillit og er svært opptatt av personlig makt og vinning.

Det er her tanken min begynner om at alle mennesker i dag er narsissister. Både du og jeg og samtlige rundt oss. Forsøk å henge med meg her nå.

Hvis en søker opp definisjon av narsissisme så vil en få til svar at det er en psykisk lidelse. Sentrale kjennetegn er en sult etter beundring og at en har et ekstremt forvrengt selvbilde. Det betyr at en narsissist overvurderer egne evner og mener at hin er bedre enn andre. I tillegg vil narsissister ofte føle seg sterkt berettiget til andres oppmerksomhet og ressurser.

Såkalte eksperter og fagfolk, psykologer, har som de intelligente Homo sapiens de er, funnet fram til en rekke krav og karaktertrekk som brukes til å stille diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Fem av disse trekkene må være til stede før det er snakk om narsissisme:

⭐️ Høy oppfatning av egne evner som gir ekstremt høy selvoppfattelse.

💜 Arrogant atferd.

🌸 Hele tiden oppmerksomhetskrevende.

🐝 Forventninger til særbehandling fra andre.

🐰 Følelsen av å være helt spesiell og unik.

☀️ Er misunnelig på andre, eller tror at andre er misunnelige på dem.

🖤 Mangler empati.

🧻 Utnytter kynisk andre til å oppnå målene sine.

🩸Føler krav på overdrevet beundring fra andre.

Vi snakker altså 9 punkter. Jeg selv kjenner meg igjen i punkt ⭐️ på enkelte områder har jeg høy oppfatning av egne evner som gir ekstremt høy selvoppfattelse. Jeg kjenner meg igjen i punkt 💜 mange ganger er jeg arrogant. Når det kommer til punkt 🌸 så kan jeg være oppmerksomhetskrevende, ikke hele tiden, like ofte vil jeg ikke ha oppmerksomhet i det hele tatt, men karaktertrekket er jo der likevel. Punkt 🐰 er følelsen av å være spesiell og unik. Er ikke jeg det da? Punkt ☀️ er det å være misunnelig på andre, eller tro at andre er misunnelig på meg. Jeg sliter ikke med sjalusi, men jeg merker jo definitivt misunnelse.

Til eksempel da jeg var i kolonihagen for få dager siden, jeg misunnet dem disse små hyttene på dette idylliske stedet. I går postet ei venninne bilder fra Italia, hun er på ferie der, da ble jeg også misunnelig. På tross av at jeg gledet meg på hennes vegne, skrev ‘kos deg masse’, og vet at det er min tur neste gang, så var jo like forbannet følelsen av misunnelse der.

Jeg går ikke rundt og tror at folk rundt meg er misunnelige på meg, men i noen få tilfeller VET jeg at enkelte er det. Til eksempel så er det enkelte på blogg.no som bærer tydelig preg av sjalusi og misunnelse.

Smack, det var 5 punkter, så ifølge eksperter og psykologer så er jeg altså en narsissist!! Og disse punktene, hvis man skal ‘diagnosere’ noen som narsissister ved hjelp av disse, så bugner det jo over av narsissister. Jupp, strengt tatt alle er narsissister!

Folk er arrogante 💜 har høy oppfatning av seg selv ⭐️ de samme er oppmerksomhetskrevende 🌸 og de fleste krever særbehandling 🐝

Til eksempel, har dere vært i et akuttmottak? Ja det er fælt, noen ganger må en vente maaaange timer. Folk blir sinte på legesekretærene i skranken, blir ufyselige. Stadig oftere kommer det trusler. Folk maser, «er det ikke min tur snart», begynner stille krav og ultimatium.

Etter å ha dratt derfra så klager de i sosiale media på dårlig behandling, ventetid og så videre. Rasende fordi en måtte vente noen timer med et kutt i fingeren eller sånt noe, ikke et eneste ord om, eller forståelse for at bak legesekretærene, på rommene inne på selve akutten så er det småbarn som har alvorlige infeksjoner etter omskjæring, en eldre herre med hjerteinfarkt, ei dame har svelget barberblader og en kvinne har blitt banket opp av mannen sin og har punktert lunge.

Da kommer vi til punktet om 🖤 empati. Det jeg fortalte om akutten viser jo total mangel på forståelse og empati. Likevel påberoper alle seg å være empatiske, men hele tiden avslører vi mennesker oss. Det er ikke empati, i all hovedsak er det «godhetsposering», man bryr seg og henger seg på det politiske korrekte. Det er ikke empati å være politisk korrekt, det er å følge strømmen. Ape ser, ape gjør.

Og snur vi oss rundt og bare kikker så ser vi at alle rundt oss, alt fra nærmeste naboer, sjamaner, prinsesser, mediefolk, politikere, bloggere, politi, grundere, musikere, i det hele tatt, kynisk utnytter andre for å oppnå målene sine 🧻

Vips, der hadde mesteparten av menneskeheten falt inn under hele 6 punkter, og da har jeg ikke engang nevnt følelsen av å være spesiell og unik 🐰 eller misunnelse og sjalusi ☀️ eller kravet om overdrevet beundring 🩸 haha..

Vær ærlig.. hvor ligger du selv i perifereret her? Utforsk sinnet ditt. Visste du at du er narsissist? Og hvilken av narsissistene er du? Den Følsomme? Eller den Grandiose? Jeg er begge deler, men den større andelen er vel den førstnevnte. Bare vær ærlig nå folkens, jeg utfordrer dere!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#narsissisme #narsissist #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Vi har alle muligheter for å kunne få en diagnose. Altså, vi har trekk som kunne falle inn under en del diagnoser i alle fall. Som ADHD, Asperger osv. Vi har NOEN av trekkene, og i større eller mindre grad. Samme gjelder sikkert en del andre diagnoser også, som narsissisme osv. Det er først når trekkene STYRER hverdagen eller er i veldig HØY og INTENS grad, at det kan bli problemer… Jeg skal sjekke hvilke trekk jeg har her.. 😀

      1. Yupp, helt riktig hva du skriver. Og en annen ting er at veldig mange blir feilaktig diagnosert, og enda verre feilmedisinert og feilbehandlet/stigmatisert… men er det ikke litt rart å vite at man er narsissist? 😜🐰

    2. Er absolutt enig i at me alle har de trekkene du nevner, men som Frodith nevner så skal det være mer enn “bare” å være sjalu osv for å få diagnosen….Eg kjenner én narsissist….skal skrive under på at DET er både skummelt og veldig ubehagelig, så hvis eg skal sammenligne meg med den personen, så nei…da er eg ikke narsissist…men HEKKAN eg er misunnelig på de som har enten hytte eller bobil…Kunne nesten “drept” for å ha en selv *ler*

      Nå tenker eg det er på tide å komme seg i seng og i morgen så skal eg kun tenke på meg selv, pleie meg selv og digge meg selv hele dagen…så mulig eg har et snev av noen skumle trekk av ett eller annet likevel 🙂

      Natta! 🙂

      1. Jeg tror de aller fleste er narsissister, men at det er grader av narsissisme rett og slett 😜 du er vel blant de minst narsissistiske. Skaff deg bobil DilleVibbe, angre heller på noe du har gjort, enn noe du ikke har gjort. Håper du hadde skikkelige ufine drømmer i natt, haha.. god morgen 😜👍🏾🐰

        1. Kan nesten ikkje huske at eg la meg i går, husker i allefall ikkje at eg sovnet – Fjelltur tar på haha Mulig eg hadde en drøm om å bli hentet ned av et helikoper på et tidspunkt, men sovnet og våknet i samme stilling – Stiv som en stokk 🙂 haha

            1. Søs også var også imponert, fikk mld av henne i dag morges om eg levde hehe Hun er jo ei meget erfaren fjellgeit (Hun har tross alt klatret høye topper der ute i verden hehe) så når hun er imponert da har eg gjort en god jobb 🙂 Det var en voldsom tur så ja, eg er rimelig stolt ja 🙂 Men, turen skal eg gå igjen, kanskje ikkje med det første, men 1 gang i året MÅ eg opp dit, det har eg bestemt 🙂

              1. Nå slo det meg at jeg burde komme meg opp til Klopptjern snart. Har ikke vært der i år, det er egentlig skammelig, men det er noe her som ikke stemmer. På tide med nye blodprøver og muligens regulering av medisiner, i første omgang den jævla levaxinen. Skal ikke skylde på det medisinske, men det er noe som er ‘off’. Flere andre steder jeg også skulle vært, men én ting jeg ikke gjør igjen er å gå Drammen Topp 7 en gang til. Glad jeg har gjort det, men NEVER again!! Hahaha.. 🤪🐰

                1. Eg går også på Levaxin, skal ikkje spøke med den for kroppen kan virkelig bli helt kjørt! For meg har det hjulpet mye å kutte ut mel/sukker, kan ikkje sette fingen på det, men kroppen funker bedre 🙂 Dette med stoffskiftet er veldig individuelt, men fy F…når det ikkje vil funke som me vil!

                  1. Jeg vet, har fått med meg at du har kuttet. Jeg selv har over tid redusert, men kan ikke kutte ut, dét går bare ikke. Må få regulert dosering igjen, og ja veldig individuelt, i min situasjon er det slik at jeg aldri i løpet av alle disse årene har fått riktig dosering, det endrer seg hele tiden og man finner ikke ut hva som gjør det. Det antas at det er andre diagnoser som påvirker der. Med det sagt, klokken er 12 – pilletid 🤪🐰

                    1. Mitt ble mer stabilt etter fjerning av kjertel, da fikk eg høy dose og ting har i grunnen vært OK. Tidligere i år føøølte eg at stoffskiftet var lavt, da økte legen dosen til 175, men helvete heller! Det holdt 1 uke så måtte eg ned igjen, DET var vemmelig det!

                      1. Ja, husker. Vi får se hva legedama sier når jeg har vært der. Hun har ferie nå og jeg gidder ikke kollegaen hennes, gammal gubbe som gir meg bad vibes 🙈🐰

    3. Både narsissisme og det enda mer negativt ladede psykopati er jo faktisk et spektrum vi alle har vår plass etter hvilke av de såkaldte psykopatiske/narsissistiske egenskaper vi innehar. Det er først når en plasserer seg over en viss grense det blir snakk om en forstyrrelse.
      Det oppsiktsvekkende syntes jeg, er imidlertid at de som plasserer seg helt nede i dette spekteret, knapt kan sies å være levedyktige. De er overhodet ikke konkurransedyktige da de ikke har den grunnleggende evnen til å sette seg selv i høysetet i hht å overleve.
      Selv om det (selvsagt) er et rimelig drøyt stykke igjen til den magiske grensen til at det blir snakk om en personlighetsforstyrrelse, så scorer jeg faktisk klart over gjennomsnittet på slike tester som altså er forenklede utgaver av ‘the real thing’. Det som drar opp, er sånt som at jeg er en oppmerksomhetsjunkie som innehar en god porsjon arroganse. Jeg er i objektiv forstand en ‘besser-wisser’, hvilket jeg i subjektiv forstand anser for berettiget. Men der en virkelig kan få kjent på egen psykopati i så måte, er ved å gå i en selv med spm. om hva en ville gjort dersom en kunne gå tilbake i tid med dagens visshet inntakt, hvor en ville fått et kvarter til rådighet med f,eks baby Behring Breivik. Du visste da at du ville unnslippe konsekvenser samme hva du bestemte deg for å gjøre i løpet av denne tiden. Ville Baby ABB da vært i live i det du forlot dette rommet??
      Mitt svar på det spm. er ‘ikke faen’, hvilket innebærer en grad av psykopati som mange vil hevde er et gode for verden, snarere enn det ondet en vanligvis assosierer med begrepet

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg