Vær forberedt på januarsmellen!

Til helgen skal snuppen og jeg over til Sverige for å handle mat, drikke, husholdningsartikler og sådanne ting. Prisene er gått opp i Sverige også, men det er uansett gunstigere å handle der, da spesielt hvis man er flere som reiser sammen, mtp drivstoffprisene, bompenger og denslags. Vi har enda også mulighet til å få med oss litt på taxfree-kvotene nå, før regjeringen får gjennomført halvering av kvotene. Nå er det vanlige folks tur – til å bli fattige.

Ikke meningen å legge demper på adventskosen og julestemningen, men jeg tenker at en advarsel er på sin plass. Vær streng med økonomien deres. Når 2023 starters smeller det for vanlige folk flest. Jeg har selv gått over økonomien her i huset, og skjønner at det livet vi har levd og kjenner til, nå hovedsaklig er over. Kall det hva dere vil, Agenda 2030, The Great Reset, New World Order. Ting skjer uansett. Alt som har skjedd siste årene har en sammenheng, kall det konspirasjonsteorier, forsøk å latterliggjøre folk med karakteristikker og tinnfoliehatter. Det er vanlige folks tur nå uansett hvor stygg enkelte er mot andre. Uansett hvor mye en forsøker belaste andre for sine egne problemer.

Så vær varsom nå, ikke tenk ‘shit au – det ordner seg nok’ når dere nå skal handle mat og julegaver og så videre før jul. Drit i raketter til nyttårsaften, det blir bare for dumt. I januar skjer det en del ting som er viktig å huske, man får gjerne regning på kommunale avgifter, det er forsikringer som skal betales på forskudd og de som har hatt frikort for å gå til legen, må igjen betale egenandelen (som har økt betraktelig).

Mange har allerede trang økonomi, noen går i minus allerede. Har man lønningsdag i slutten av måneden, vil man få desemberlønna tidligere enn normalt, og deretter sent i januar. Da ryker det for mange. Jeg er ufør, min lønn kommer en uke tidligere enn normalt denne måneden, og i januar kommer den senere. For de av oss som eier bolig vil det bli ekstra dyrt å komme i gang med 2023.

Den fulle effekten av renteøkningen har ikke kommet ennå. Etter jul vil alle høstens rentehevinger merkes, og med det smeller det for fullt, vi kommer ikke unna. Vi snakker da om faste kostnader som man ikke kan gjøre så mye med, samtidig kommer det strømregning for desember, hvor mange gjerne har vært mye hjemme, og forfall på blant annet kredittkortregning. Altså regningen for alt en handler før jul og velger betaling med Klarna faktura, kommer i januar.

Så har man det uforutsette, en stekeovn som ryker, en hund som blir syk. Dere vet, når noe først skjer, så skjer det mer. De magiske tallene er 3 og 7.

Går dere på januarsmell, så husk at om dere har diverse gjeld, få til en bedre avtale på de minste beløpene, det lar seg gjøre, fordi kreditorene vil heller ha alle pengene om to uker enn småbeløp i mange år. Det beste er muligheten til å be om utsettelse på de største kravene i to måneder, og bruke lønna til å betale ut de minste.

Husk også å delta på Bunnys Julekalender, i noen kalenderpakker er det Flax-lodd, noen er det lykke-amuletter og så videre. Her er det ingenting å tape, kun noe å vinne. Viktig å stille opp for hverandre!!

Ta vare på dere selv, med beste ønsker 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#januarsmellen #januar #2023 #vanligefolkstur #norge #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Jeg tok grep etter sommeren, så jeg håper det skal bære. Gleder meg veldig lite til å sette opp budsjett for neste år…

      Prøver virkelig å fokusere på det jeg har: reint vann, tak over hodet, nok klær og jeg kan spise meg mett hver dag. Tilogmed bilen klarer jeg fremdeles å klore meg til å ha. Det er en liten bismak der nå, likevel.

      Det tristeste er likevel at frivilligheten nå bærer de som trenger det aller mest! Jeg tror ikke noen stiller seg i matkø midt på natta uten at det er helt nødvendig.

    2. kredittkort har jeg heldigvis ikke :=) og jeg er ferdig med både julegaver og det meste av julemat,bare vanlig ferskvarer igjen som melk,fløte og slike ting :=)men regeringen er en bløff,vanlig folk mener dei vist er slike som har milioninntekter i året ,hva er da vi andre ?

      1. Jeg er glad jeg har kredittkort, hvert kort har dine rabatter og fordeler her og der, mye og spare – så overfører jeg umiddelbart pengene med en gang etter bruk. Julemat har vi ikke, annet enn at jeg kjøpte en kilo lutefisk for en måned siden, men snuppen min liker ikke lutefisk. Vi får se hva vi får til i helga. Krysser fingrene. Regjeringen er en bløff, men det var forrige regjering også, for disse styres gjennom EU og WEF. Hvorfor folk stemmer på globalistene som har andre agendaer enn velferden til eget folk, det skjønner ikke jeg.

      1. Det vet vi at det blir, men har ikke tatt inn over oss hvor mye verre. Fikk en aha-opplevelse her om dagen, ikke en positiv aha-opplevelse for å si det sånn. Skjønner godt at folk har begynt å hoppe fra 13 etg på sykehuset.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg