Ulmende hodepine og hjernehinnebetennelse!

Nei det vil jeg ikke ha. Jeg betakker meg for slike sykdommer og elendighet. Det holder med de diagnoser jeg har, og jeg kan skrive om dem når jeg har noe informativt si iht til det. Ikke skal jeg som nybakt forelder legge ut noe bilde av mitt lille barn som forsidebilde med den overskriften – om jeg hadde hatt barn da. Samme med rusproblematikk og denslags, jeg ser ikke hensikten med å lage samme overskriften om en overstått fortid, hvis den ikke er relativ, men utelukkende for at lesertallene går ned. Hva med å tenke på budskap fremfor sidevisninger?

Jeg begynner å bli litt oppgitt over bloggere for tiden, matbloggere popper opp som flatlusa på Putin, og skabben på Farmen. Jeg anbefaler «Den blårutete kokeboken» av Ingrid Espelid Hovig og «Profesjonell matlaging» fra Yrkeslitteratur AS. Det dere ikke finner der trenger dere ikke, og med disse to bøkene og litt eksperimentering selv, så blir det straks mer moro og kreativt på kjøkkenet.

Det er intenst med clickbaits og triks for å havne på eller komme opp på, eller holde seg på toppen av en bloggliste som i bunn og grunn har null betydning, sånn helhetlig sett. Altså, beveger en seg ut av de interne bloggkretser og ser på hva folk flest mener om blogg og bloggere så kommer tilbakemeldinger om at det en leser i en blogg er ikke troverdig, en bør ikke lese blogg rett og slett. Jeg mener: bloggere bør heller jobbe mer for at folk flest skal endre sitt syn på blogg og bloggere. Gjenopprette et lite snev av respekt istedet for å latterliggjøres. «Haha.. er du blogger?!!»

Rosabloggerne ødela fullstendig hele plattformen. Blogg forblir ødelagt, ihvertfall inntil videre, for de fleste bloggere i dag tar ikke opp så mye nevenyttig. Altså blogg er jo hverken et nyhetsmedia eller et privat fotoalbum. Bevares, joda mange bruker det til det, og dem om det, men det gir ingen anerkjennelse eller har noe med bloggkonseptet å gjøre.

Nyhetsformidling er hva man har journalister, mainstream media og sådan til. Folk som har midler og utstyr til å bedrive research og undersøkende journalistikk for å formidle til folket hva som skjer i samfunnet – det er medias oppgave, belyse fakta. Bloggere derimot kan ta dette videre og komme med meningsytringer og oppfordre til debatter for å fremme hva folket i gata mener om de aktuelle temaer.

En kan fremme meningsmangfoldet, en kan bruke blogg til å levere budskap om hva en brenner for. At man bruker egne erfaringer for å gi bedre perspektiv om diverse. Noen bruker blogger til å opplyse om og dele erfaringer i forhold til psykisk helse og bestemte sykdommer. Noen bedriver hobbyblogger hvor en skaper og deler oppskrifter når det gjelder for eksempel håndarbeide. Noen har reiseblogger hvor de reiser rundt lokalt, og lengre og viser sine lesere flotte steder å besøke, reisemål med anbefalinger som er verd å besøke og hvorfor.

Jeg personlig liker at blogger har sine konsept-budskap om ting som skjer, anbefaler og kommer med konstruktiv kritikk. Skaper debatter om smått og stort i samfunnet. Men det jeg dessverre ser mest av er passive blogginnlegg som like gjerne kunne vært en Facebookstatus ment for innerste vennekrets. Det har så liten betydning for allmennheten at det kan ikke kalles for blogging. At man som blogger legger ut noen sådanne er på sin plass for at leserne skal bli kjent med bloggeren, for blogg skal være mer personlig enn alternative media, men har en intet budskap og intet å formidle så kan en like gjerne holde seg til å poste Facebookstatuser.

Dette MEG, MEG, MEG begynner å bli temmelig likt rosabloggkonseptet hvor de har fylt fillers i leppa, fått nye negler og hairekstensions og gjerne noen implantater her og der. Vi må jo ikke glemme Gucci-vesker og Louis Vuitton-bager. Se på meg, meg, meg, se hva JEG har!! Se hva jeg har gjort, se hvor jeg skal, jeg har vondt i hodet, jeg har dårlig råd, jeg, meg, meg og så litt deg så meg igjen. Men meninger skal en ikke ha på blogg, og det mener jeg er veldig feil.

Jeg ser at legger noen ut noe kontroversielt, eller kommer med meningsytringer mot strømmen så trekker de fleste bloggere seg unna. Av alle ting!! Bloggere trekker seg unna!! Bloggere skal jo representere det å ha meninger, ytre dem, påvirke andre til å tørre der andre tier!! Men slik er det blitt, bloggere som ikke tør kommentere i sine medbloggeres kommentarfelt, hverken samtykke eller si imot, noen få gjør det, men de fleste klikker videre til neste blogg, og ser de der en rød rose, så er det der kommentarene flommer inn – såååå fin rose!!!

På hvilken måte gjør man da bloggplattformen interessant for andre?

Er bloggere her for å inspirere til meningsløshet, fortsette denne surrealismen hvor mennesker bare skal fylle leppene, men ikke bruke dem? Skrive ord, men ikke gi dem mening? Ha meninger, men ikke ytre, ha en hjerne, men ikke tenke?

Så var det alle disse foreldrene som tok opp masse plass på bloggplattformen med innlegg og bilder av barna sine for klikk og likes. En tid virket det som om unge voksne og ungdom fikk barn for å få likes på blogg, haha.. altså, jeg har blogget over et tiår, og det har vært blogger med navn som «mammantilmichelle», «tenåringsmortiltre», «gravidigjen», «mammatilfem» og «gravidalenemortiltre» med det viser man jo det at det er ikke det å formidle budskap til sine lesere det handler om, når det er barna det er fokus på. Det er ikke snakk om å skape debatt, gi bredde i perspektiv eller levere budskap. Ikke noe bidrag til den offentlige debatten whatsoever, hva er hensikten?

Hva har egentlig små barn med å bli eksponert på blogg å gjøre? Nei, det er utelukkende klikk, likes og oppmerksomhet rettet mot seg selv for å klatre på listen som betyr noe. Barn gir klikk, særlig syke eller døde barn.

I dag er det ingen bloggliste å klatre på, for bloggere flest prøver ikke nå ut til publikum, det er veldig få som jobber aktivt for å dra lesere til bloggarenaen igjen. Kan telles på én hånd! Det er hyggelig og moro å være blant de mest leste bloggene i landet, men det med forutsetning at det faktisk er lesere. Å være på nummer 1 på en slik liste med 5 til 15 tusen sidevisninger som er gjort av et antall mennesker bestående av en fast gruppe på 1-3 tusen er ikke den største bragd. Så langt derifra!

Det Sophie Elise gjorde i sin tid gjorde var en bragd, hun kunngjorde mange meningsytringer og fikk hanket inn et stort publikum, bare så synd hun etterhvert ikke sto for disse ytringene og heller valgte å fokusere på et konstruert ytre og heller bidra til kroppspress og overfladiskhet. Men i begynnelsen skrev hun om både politiske ytringer og menneskerettigheter, hun skapte palmeoljedebatten og hun laget en sak om hundevalper som blir gasset i dyrebutikker fordi de ikke blir solgt innen så og så lang tid, det var viktig å gjøre folk bevisst om.

I dag trenger man knappe 50 sidevisninger for å komme inn på topp 100 listen. Jeg klarer fint å klikke på egen blogg 59 ganger for å komme inn på den lista, men hva er poenget?

For noen år siden kunne jeg ha 20 000 sidevisninger på bloggen min, og ikke komme med på lista, kanskje hvis jeg var heldig, men da VELDIG heldig!!

Så mitt poeng, hva med å bringe blogging tilbake, fremfor utelukkende kjempe om en overfladisk anerkjennelse av hvem en er med klikk og likes og clickbaiteffekter med små barn, sykdommer en ikke har, misvisende overskrifter, munnbleier og dukkehushjem som er så tilgjort at en ikke kan tro at der bor mennesker?

Om noen ble provosert, eller bestemte seg for å bli krenka eller fornærmet av noen ytringer i innlegget her, så er det gjort helt med hensikt. Ikke å fornærme, men det er et valg en tar hvis en skulle bli det av et innlegg som dette hvor det er ment å sette ting på spissen. Men om/hvis noen fikk vekket noen tanker/følelser iht dette. Kanskje dere da også tør si noe om det?

Ha en fin dag ☝🏾😜

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#clickbait #bunny #bunnytrash

24 kommentarer
      1. Jeg tenker at der du er uenig med meg så er du egentlig enig uten å vite det, som Vibbedille ville sagt så er det noe med å prøve andres sko, perspektivet endrer seg når en har erfaringer om saken fremfor å ta virkelighetsbildet fra media eller fra et kollektivt politisk fellesskap. Ikke at jeg sier du gjør det, men der du er enig kan virke som det er på felt der du opplever og ser det samme som meg.

    1. 👍 ♥️ Veldig bra skrevet.
      Nå er ikkje eg blogger, men eg svipper innom nokon av og til, men dessverre, der er lite av interesse å finne.
      Eitt par er der som engasjerer, og nokon er kjekke å lese, men alt for mykje som er totalt uinteressant.
      Altså, kva interesse har eg av kor monge tørk folk bruker for å tørke seg i ræva, for å setja det på spissen.
      Broderi/strikkeblogg 🤔? Tja, har eg lyst til å diskutere brodering/strikking, så tek eg meg ein tur på strikkekafe, og møter reelle folk. Har eg hug til å skryta av mine verk, så legg eg ut bilete på fb eller MeWe.
      Diagnosar har eg ann mass, og det har eg helsevesenet til å ta det med, eg treng ikkje masse besserwisserar for å fortelja meg korleis eg skal forhalda meg til det.
      Nå kunne eg skrevet mykje meir, men trur folk tek poenget.
      For meg, er Bunny Trash beste bloggen, utan diskusjon 👍. Varierer mellom morsom, trist, engasjerande, men alltid seriøs.

      1. Veldig mange blogger jeg er innom er fordi jeg har blitt litt kjent med menneskene bak, det er veldig mange hyggelige mennesker på plattformen, men her er også mange konfliktsky som unngår det som betyr noe, eller som føyer seg inn i rekken for politisk korrekthet og ikke ser at det er en ødeleggende vei å gå. Hvis man ikke innser at samfunnet blir en zombilignende tilværelse hvis man skal mene og tenke hva man blir fortalt man skal, så er det menneskeheten som taper. Mange vil benekte at de er blitt indoktrinerte, noen blir krenka av det også, så jeg orker ikke være så direkte til dem om det, men jeg ser det tydelig. Da blir det ikke noe til blogg fra den kanten. Ingen plattform er så offentlig som en blogg, en kan ikke blokkere noen fra å lese, nettopp fordi hensikten er å stille hodet frem og formidle. Offentlig! Hvis en ikke tør formidle så er liksom ikke bloggen rett plattform, det er min mening. Håndarbeidsblogger kan funke de, men da må en jaggu være kreativ og oppfinnsom, variert og sådan. Vibbedille har tatt sin plass der, kan man ikke i det minste nå henne til knærne, så er det bare å droppe det. Strikke skjerf kan jeg også, men du og du så glad jeg er i kaninene hun har heklet til meg, og hvemsomhelst kan ikke bare hekle slike. Og å perle armbånd og sådan for å få seg nye tenner. Er man god på diverse håndarbeid med litt utfordringer, så er en sådan blogg ganske smart. Det med psykisk helse og sykdom kan også være en bra ting, det å dele erfaringer, vite at man ikke er alene, der er blogg veldig bra for nettverkskaping. Mammapåhjul har jo virkelig fått frem hvordan syke og funksjonshemmede blir behandlet i kommunene, og det vil jeg ha mer bevissthet rundt hvordan mennesker med utfordringer blir stuvet vekk i dette landet. Noen har ikke evne til å kjempe egen sak og for eget liv, det er lett å gi opp. Mammapåhjul ruller videre hun, og visstnok på overtid ifølge leger og hva jeg har søkt opp om sykdommen. Fightere trenger vi på blogg. Vi trenger ikke wannabees med clickbaits og virkelighetsforestillinger, man må kunne kalle en spade for en spade. Og til slutt tusen takk, er for det meste seriøs, bortsett fra når jeg ikke er det. Noen ganger må jeg bare vise min useriøse side og dra fram poser fra Toro og Knorr når jeg ser at plattformen fylles opp med liksommatblogger. Et eget innlegg for å steike pannekaker, det trenger man virkelig ikke!

        1. Ja, nå tok du liksom for deg dei seriøse innan sine temaer.
          Vibbedilla er jo eitt unikum på sin front. Kjerringa (mi) har synt meg fleire hu har vore innom, som liksom ikkje når henne over lilletåa eingong, men sjølvskryt er dei gode på.
          Mamma på hjul ja. Korleis beskrive henne? Det er ikkje lett. Kjelde til inspirasjon er hu definitivt, og hu sorterer så absolutt ikkje under dei eg tenkte på ang diagnosar og slikt.
          Då eg fylgjer både NRF (norsk revmatikar forbund), Handikappforbundet og ein forening for psykisk helse, på fb, så dukker det av og til opp bloggsider der, om temaene. Det som kjenneteiknar dei, er at dei veit så mykje betre enn legar og andre fagfolk, kva me som har div diagnosar treng, og må gjera. Dei verte ikkje vitja meir enn ein gong av meg. Og ja, ofta har dei overskrifter som heilt klart er klikkbait.
          Det var forresten gjennom den foreninga for psykisk helse, eller psykisk utviklingshemma er kanskje rettare å seia, at eg fyrst vart merksam på deg. Og sidan har eg jo vore hekta 😂.

          1. Oi.. men det er moro du dukka opp, begynner bli ei stund nå, jeg prøver huske hvilket innlegg det kunne vært, men har skjedd så mye inni hodet mitt i mellomtiden at det ble vanskelig å huske.. hehe, rart å tenke på at jeg har skrevet innlegg over 10 år +++

            1. Innlegget heitte Corona selges, frå mai 2021.
              Det var ei psykolog eller psykiater som brukte det for å syna kva tiltaka gjorde med folks psyke, og kor galt det var med deisse tiltaka.
              Eg delte det med fleire på messenger, difor var det enkelt å finna.

              1. Oi, ja.. trusselen om koronapass som fikk ungdommer til å kjøpe smitte. Fy faen så mye galskap disse to siste årene. Så sjuke i hodet disse som har styrt her til lands (og verden seff). Ingen tilgivelse fra meg, aldri!!

      1. Flaca: En test? Shit, jeg jævla suger av å ta prøver! Jeg blir kløende og engstelig. Jeg kan ikke tenke rett.
        Blanca: Det er bare en unnskyldning for å være dum.

    2. Jeg er så enig med deg. Så utrolig mye rart og tull og tøys folk gidder å lese. Det gir klikk vettu, og da er det klart mange bloggere fortsetter med det…
      Jeg forstår det ikke! Jeg liker å lese om det som betyr noe, som får meg til å tenke, -kanskje får det meg til og med til å tenke nytt!? 🙂
      Og så liker jeg å skrive om det selv også, få andre til å tenke over ting, dèt synes jeg er mye viktigere enn å dele hvilke klær jeg bruker eller hva jeg har spist til middag… :-p

      1. Enig med deg der, men gjentatte clickbaits gjør at jeg avstår fra å lese. Det er faktisk et par relativt gode bloggere som stadig farer med clickbaits, i lengden tror jeg de bare ødelegger for seg selv. Er for ivrige på å få antall lesere. Antall lesere går like fort ned som de gikk opp. Tenker det er bedre at det langsomt blir flere lesere, enn at mange kommer innpå et clickbaitinnlegg der man føler seg lurt og dermed avstår fra å lese neste gang.

        1. Jeg er enig (igjen, he he… 😉 ). Hva er egentlig med vitsen med clickbaits? Det må da være mulig å generere lesere til bloggen sin, med en interessant overskrift (og overskriften betyr jo ganske mye), uten å måtte lure noe!?

          1. Joda, men ikke alltid like lett å lage gode overskrifter. Jeg har selv blitt anklaget noen ganger for clickbait. Jeg innrømmer at jeg ikke er god på dette med overskrifter, men de clickbaitoverskriftene jeg har hatt har ikke vært med hensikt – unntatt hvis det er for å understreke et poeng eller to.

            1. Sant nok, overskrifter ER vanskelig (det samme med bildet også). Vi skal finne noe som fenger, er et hint til det det vi ønsker å formidle og å gjøre folk interesserte. Ikke lett det der.

    3. Bra skrevet, jeg liker å lese blogger som gir meg noe!
      Noe å tenke over, noe å lære, noe som reflekterer og jeg liker bilder fra natur og by, bli kjent med steder.
      Og jeg liker å lese om restauranter som folk har vært på!

      1. Yupp, enig. Og det du skriver om restauranter og steder. Da snuppen min og jeg var innom Lillestrøm nylig så tenkte jeg faktisk «hvem blogger fra Lillestrøm». For jeg ser heller på hva vanlige folk og bloggere skriver om restauranter og sådan fremfor en anmelder fra avismedia. Dessverre kunne jeg ikke komme på noen blogger fra Lillestrøm.

        1. Ikke sett noe særlig fra Lillestrøm..Nærmeste må vel være Vera Lynn, nei forresten…det er et stykke!
          Det er noe realt og ekte når en blogger skiver om et sted, hvis man ikke er sponset da..

    4. Bra skrivi – og veldig riktig! Slutt på alt svada og fram med meninger! Selv har jeg kanskje ikke de feteste meninger, men jeg har en grønn blogg iallfall, ikke en rosa! Glam og glitter og tette overskrifter er ikkeno for meg! Du kaller en spade for en spade – liker det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg